LG Nexus 4 16GB Zwart Review

ionn 2 mei 2013, laatste update op 4 mei 2013, 3.627 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi scherm.
  • Prachtig design.
  • Razendsnel.
  • Nooit wachten op updates.
  • De prijs.
  • Accu kan er mee door, maar na tweaken veel beter.

Minpunten

• Fragiel, vanwege het glas.
  • Kleurweergave (na aanpassing wel mooi)
  • Camera bij slecht licht.
  • Microfoon.

In januari 2013 besloot ik maar is een nieuwe mobiel te kopen, want 3 jaar met een iphone 3gs rondlopen kon niet meer (mijn 3e 3GS zelfs). Na een tijdje zoeken, kwam ik bij de Nexus 4 terecht. Voor de prijs/kwaliteit verhouding was het 1 van de beste telefoons. Ik heb de te telefoon destijds bij de mediamarkt in Duitsland gekocht voor 395 euro. Ik heb gelukkig maar 1 week te hoeven wachten.

Zelf draai ik een custom rom en custom kernel. In de eerste paar maanden draaide alles custom, maar nu draai ik P.A.Cman Rom v22.1.1 en Franco Kernel r134.

Als iemand wil weten waar ik ze vandaan heb, hier zijn de linkjes.
Custom Rom: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2146879
Custom Kernel: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2002782

Design

De Nexus 4 ziet er prachtig uit, dit komt mede doordat de voor- en achterkant helemaal van glas is. Dit geeft een gevoel dat je een product in handen hebt, dat kwaliteit uitstraalt en schoonheid. Jammer genoeg brengt dit ook een nadeel mee, de telefoon is nu erg fragiel. Dus 1 drop kan al fataal zijn met gevolg van dat je een telefoon hebt die aan beide kanten kapot is. Dit zie je vaak bij de iPhone 4(s), die ook aan beide kanten van glas is gemaakt. Wat ik zelf ook mooi vind is dat er geen enkele knop op de voorkant van de mobiel zit, dus alleen de aan/uit knop en volume knoppen. Aangezien de mobiel dus van glas is en snel krassen krijgt of kapot kan gaan, raad ik aan dat je een case gebruikt bij deze mobiel. Over de bouwkwaliteit valt ook nog iets te zeggen, als je namelijk op de randen beetje duwt hoor je soms wat gekraak. Ik irriteer me er zelf niet aan, maar je hebt mensen die daar niet tegen kunnen. Als het goed is, is dit in latere builds verbetert. Linkje: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2239780
Nog een klein minpuntje, ik vind dat ze de speaker op een onhandige plek hebben gezet. Ze hebben dit in nieuwe builds verbetert met nopjes op de onderkant te plaatsen, waardoor het geluid nog vrij kan komen. Maar ik heb dat niet dus ik moet mijn toestel om draaien of vasthouden.

Bovenkant:

Onderkant:

Performance

De Nexus 4 is razendsnel voor in dagelijks gebruik, ik heb nooit last van lag en vastlopers. Op custom rom wel paar keer al een reboot gehad, maar ik was zelf dan aan het klooien met mijn mobiel. Ook tijdens zware games spelen, houdt ie het goed vol. Alleen wat jammer is, als je een uurtje aan het spelen bent, dan begin je heel soms even micro stuttering te merken. Dit komt omdat ie dan te warm wordt en terugschakelt naar even lagere snelheid. De mobiel wordt ook alleen maar naast de camera warm, dus ik heb er geen last van.

Accu

Bij veel reviews las je vaak als minpunt dat de accu niet al te best was. Zelf heb ik daar niks van ervaart. Toen ik nog stock rom draaide, had ik op wifi en mobiele netwerk altijd 4 tot 6 uur screen on time met alleen op social media zitten en browsen, maar bij gamen is dit minder, dan kun je 3 tot 4 uur verwachten. Nadat ik een custom rom en kernel heb geÔnstalleerd heb ik een duidelijk verschil gezien in mijn accugebruik op wifi. Ik heb nu tussen 6 en 8 uur screen on time en op mobiele netwerk tussen 5 en 7 uur. Mij hoor je dus niet klagen :)

Als je zelf wel een slechte accu ervaart zou ik of een custom kernel installeren of beetje tweaken in je settings, maar ik zou niet een app installeren ''die je batterijverbruik zou moeten terugdringen'' vaak doen die apps niks of zetten die zoveel dingen uit, dat je net zo goed geen mobiel hoeft te gebruiken.
Vaak kan je accuverbruik ook slecht zijn, omdat je last heb van wakelocks. Om te weten wat die wakelocks veroorzaakt moet je BetterBatteryStats installeren. (zie xda forums voor de gratis editie)

Foto van screen on time tijdens wifi:

Scherm

Het 4.7 inch WXGA IPS scherm met een resolutie van 1280x768 pixels geeft een prachtig beeld, maar de kleuren setting die google gebruikt zien er niet mooi uit vind ik. Ik hem daarom ook de franco kernel geÔnstalleerd. Deze kernel past de kleuren aan en je kan eventueel nog een app installeren om de kleuren zelf nog te tweaken.

Ik heb geprobeerd een verschil te laten zien tussen stock kleuren en de kleuren met franco kernel, alleen op een foto is dat moeilijk te zien. Links de mobiel met custom kernel en rechts stock kernel.

Software

Als je de Nexus 4 koopt heb je aantal leuke voordelen:
- Je krijgt alle android updates als eerste, dus nooit meer wachten op updates die soms wel maanden duren voordat ze uitgerold worden door samsung etc
- Android zonder skin
- Veel ondersteuning voor rooten, custom roms en meer dingen

Als je custom roms en/of custom kernels draait kun je mobiel zo tweaken na hoe jij hem wil. Als je er behoefte aan hebt, dan kun je je het makkelijkst in verdiepen door hier te lezen. linkje: http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1907

Paar features die ik met mijn rom kan:

http://oi42.tinypic.com/5z1nyt.jpg http://oi40.tinypic.com/oidsw7.jpg http://oi44.tinypic.com/33oh3yc.jpg

Camera

De camera kan er in principe mee door, je moet er in ieder geval geen foto's van verwachten met uitmuntende kwaliteit. De camera schiet met goed licht, dus buiten bijvoorbeeld, mooie en scherpe foto's. Alleen wanneer het donkerder wordt, dan begin de foto's steeds korreliger te worden. De kwaliteit van het filmen is in daglicht en nacht goed. Alleen de audio die de camera opneemt..... Alle omstanders of geluiden lijk je te horen uit 3 kamers verderop en dat is erg jammer.

Deze telefoon mag sowieso in de top 3 staan van beste high-end telefoons 2012/ begin 2013. Als je kijkt naar wat je kan krijgen voor maar liefst 300 euro bij de playstore, dan zou ik hem zeker aanraden. (Mediamarkt 350 en in NL 400)

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Leuke en nette review van een mede Nexus 4 gebruiker.
Het zou leuk zijn als je een performance test doet met stock rom en daarna met een (of meerdere andere) custom roms. Kun je nog iets over NFC zeggen (of in de Pluspunten vermelden)?
Achterkant van de Nexus 4 komt mijns inzien niet geheel tot zijn recht op je foto door de weerspiegeling, terwijl het kleur/contrastverschil tussen stock kernel en Franco Kernel wel (goed) zichtbaar is. Ben het ook compleet met je eens: veel 'bang for the buck' toestel.

*off the record* sinds enkele weken heb ik een iPhone5 gekregen voor m'n werk; natuurlijk jailbroken. Betrap me er op dat die stof staat te happen en ik verknocht ben aan de mooie en snelle Nexus 4, met name nŠ de Franco Kernel
Dankje! Ik zal kijken of ik wat interessante verschillen kan laten zien tussen stock en custom. NFC heb ik zelf nog nooit gebruikt, ik zie eerlijk gezegd ook het nut daar niet van in:P
zou je misschien wat benchmark willen toevoegen
bijvoorbeeld antutu ofzo
ben benieuwd hoe hij het doet met een andere rom en andere kernel
btw bedankt voor je review :D
Graag gedaan!
In benchmarks zul je niks merken hoor. Je merkt dat alles alleen efficiŽnter draait. Je gaat pas iets merken in de benchmarks als je hem gaat overclocken.
Mooie en nette review! Vraagje(s): Welk hoesje gebruik je voor je Nexus 4? En waar heb je 'm gekocht?
Dankjewel! Ik heb een simpel hoesje gekocht bij mediamarkt duitsland en de mobiel daar ook gehaald. Dit hoesje zou ik niet aanraden, hij zit namelijk aan de randen beetje los.
Ah okay! Dan zoek ik nog effe verder... Thx ;-)
Zeer complete review!
Voor foto's in het donker kan ik je aanraden om in HDR-modus te fotograferen. Ik krijg hiermee erg mooie plaatjes uit het toestel!
Hoe kom jij op zo'n hoge screen on time? Ik zit op maximaal 4.5 uur screen on time, op Paranoid Android met Franco Kernel r134. Natuurlijk gebruik ik BetterBatteryStats, hierin is te zien dat ik nauwlijks wakelocks ervaar.
Mij lijkt die 8u screen on time een beetje overdreven. Dit is misschien te behalen als je de brightness van je telefoon op zijn minimale stand zet, en hierna de telefoon niet meer gebruikt, en hierbij alleen het scherm aan laten staan.
Mijn mobiel heeft altijd auto brightness en ik zat toen ook nog eens op wifi, want ik was ziek thuis en ik was alleen maar social media aan het bekijken op mijn mobiel, verder niks.
Bij mij maakt de app Batteryguru een enorm verschil.
Haal bijna 1,5 keer de batterijduur dan wat ik eerst had.
Draai momenteel nog alles volledig stock.