Specificaties 5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Oppo Find 5 32GB Zwart Review

iTec 2 mei 2013, laatste update op 3 mei 2013, 5.238 views

Oppo Find 5 32GB Zwart

Pluspunten

• Design
  • Snelheid
  • Scherm
  • Kwaliteit/Afwerking
  • Geluid
  • Batterij (zover ik nu kan oordelen)

Minpunten

• Speaker aan achterzijde
  • Garantie (vanaf mei ook in Nederland te koop, wereldwijde garantie)
  • Batterij niet verwisselbaar (voor mij niet echt een issue)

Review gebaseerd op firmware versie : X909EN_13_130413

*03-05-2013 : Aangepast garantiebepaling, toegevoegd Levering en aangepast Software : Project Firefly

Na lang twijfelen tussen de Oppo Find 5, Xperia Z en HTC One, ben ik uiteindelijk bij deze telefoon terecht gekomen. Waarom vraag je je af ? Dat vertel ik je graag in de onderstaande review. Deze review is geschreven voor de Oppo Find 5 32GB Europese firmware/versie. Mijn telefoon hiervoor was een iPhone 4S en ik heb hiervoor verschillende Android toestellen gehad.

Levering
Ik kan me voorstellen dat veel mensen een beetje terughoudend zijn in het bestellen van dure apparatuur in een ver ver land, ik kan je hierbij echt geruststellen dat Oppo daar heel goed mee omgaat, ik werd snel geholpen, bij iedere wijziging kreeg ik netjes een mailtje en het is uiteindelijk verstuurd via DHL, vervolgens kreeg ik een trackingnummer en was het pakket goed te volgen. De nederlandse douane , hoe kon het ook anders heeft het pakketje onderschept en mij 28,95 in rekening gebracht (hou hier dus wel rekening mee mocht je overwegen het toestel te kopen, dit komt er bovenop), wel heb ik een truukje uitgehaald door er op te laten zetten : 150$ MP3 Player. Dat had ik her en der gelezen en kan je de kosten enigzins laag houden :)

Design / Kwaliteit

Toen ik de eerste foto's zag van dit toestel (gemaakt door sn33ky, zijn review kun je hier vinden : http://tweakers.net/produ...ind-5-16gb-wit-zwart.html), dacht ik, WOW wat een prachtig apparaat. Nu ik het toestel een paar daagjes heb, zijn al veel collega's nieuwsgierig komen kijken en het eerste dat eruit komt is, WOW wat mooi! Het tweede dat ik hoor is, wat is het toestel groot, en daarin moet ik ze wel gelijk geven, ik moet er wel even aan wennen na een aantal jaren een 3.5 inch ineens naar 5 inch. Wel moet ik toegeven dat dit erg snel went, ik krijg er geen genoeg van om naar te kijken en vervolgens te gebruiken. De kwaliteit straalt eraf. Ik ben iemand die vrij kritisch is op afwerking, het toestel is solide afgewerkt en voelt echt degelijk aan. Al met al een eye-catcher!

Scherm

De eerste keer dat ik de telefoon aanzette en in het Android scherm kwam, dacht ik WOW! Wat een kleuren! Het scherm is veruit het mooiste scherm dat ik tot heden op een telefoon gezien heb, hier hebben ze echt een streep voor op alle andere telefoonreuzen (Samsung, HTC, Sony, etc..), de kijkhoeken zijn ook fenomenaal. Dit lag na alle reviews ook wel in mijn verwachtingspatroon, maar eenmaal zelf dit gezien te hebben, kan ik dit zeker beamen. Daarnaast door de hoge resolutie en het prettige contrast, zijn mails, afspraken en websites echt een genot voor het oog om te lezen, schrijven en aanschouwen.

Gebruik / Accu

Zoals je gelezen hebt was mijn vorige telefoon 3.5 inch groot. Daarom is het voor mij wel even wennen om het toestel met één hand te besturen, ik heb niet van die hele grote handen dus sommige taken vereisen wat behendigheid. Voor mij is dit geen obstakel moet ik erbij zeggen. Ik vond het heerlijk om weer aan de slag te kunnen met Android. Bij Oppo hebben ze hun eigen schil eroverheen gegooid, nou vond ik deze persoonlijk erg lelijk, maar daarom ben ik zo blij met Android. Ik heb namelijk een andere Launcher er op gezet (Apex) met een mooi thema en voilá het ziet er nu helemaal naar mijn wensen uit. Een aantal zaken zijn vanuit Oppo mooi toegevoegd aan het toestel waaronder het opruimen van apps met 1 knopje, dat vind ik altijd wel erg prettig in plaats van alles met de hand te sluiten (er zullen ongetwijfeld meer telefoons dit truukje ook hebben, alleen daar ben ik niet van op de hoogte).

Er vergeten bij te zeggen met dank aan : alteclansing in de comments, Project Firefly, hier zijn ze mee bezig momenteel en is een totaal nieuwe UI voor de Find 5, mocht je je afvragen hoe dit eruit ziet , kijk dit filmpje :

Tot die tijd heb ik momenteel Apex en speel ook een beetje met MIHome als Launcher, deze is grafischer maar merkbaar trager, niet echt geschikt nog voor een full HD toestel lijkt het (launcher is er niet op geschreven)

De accuduur kan ik nog niet heel veel over vertellen, tot heden ben ik tevreden maar ik gebruik de telefoon dan ook echt constant , dus dat 's avonds het toestel leeg is heb ik wel begrip voor, als eenmaal de nieuwigheid er een beetje af is en ik weer in normaal dagelijks gebruik terugval zal de accu het denk ik rond de 2 dagen volhouden. Ik begreep dat ze met iedere software update hier weer wat aan doen, maar pin me er niet op vast.

Snelheid / Storage

Voordat ik allemaal vragen krijg over hoeveel ik in Antutututu of een ander benchmark programma aan scores haal, ik run deze niet, waarom vraag je je af ? Ten eerste het is maar een cijfertje waar ik niks mee kan, dat het ene cijfertje iets hoger ligt dan de andere zou mij een biet wezen. Het toestel is ontzettend snel en als ik het snelste toestel zou willen zou ik b.v. een Samsung S4 kopen omdat daar nu de snelste processor inzit. Waar ik het toestel voor gebruik is alles super snel, vloeiend en prettig in gebruik. De 2GB ram die het toestel heeft, is wel erg prettig als je veel programma's open hebt staan. Ik heb het 32GB model, ik zal deze ook NOOIT vol krijgen dus ik zal de laatste zijn die ooit om een SD kaart slot gaat zeuren.

Ontvangst / Geluid

Ik zit op het Vodafone netwerk en nu was ik hier al niet blij mee (slecht bereik regelmatig) ongeacht welke telefoon, het is mijn zakelijk/privé abbo dus ik heb het er mee te doen, wel kan ik op basis hiervan zeggen het geluid van Oppo echt heerlijk is, de speaker waarmee je belt is prettig en helder (tot je ontvangst wegvalt, maar dat kennen we van iedere telefoon), ook op speaker is het prettig bellen, wel moet ik erbij zeggen dat, aangezien de speaker op de achterkant van het toestel zit , het toestel neerleggen het geluid uiteraard wat minder wordt. Dat heeft de HTC One wel weer slim gedaan.

Ik ben helemaal weg van deze telefoon, ik ben blij dat ik de gok gewaagd heb om de telefoon uit een ver land te halen. Ik ben iemand die niet snel onder de indruk is van iets maar ik sta van dit apparaat echt me ogen uit te kijken. Er zijn wel wat kleine minpuntjes denkende aan, hoe ga je om met garantie, wat nu als de accu kapot/op gaat (je kan deze dus niet zo vervangen). Als je dat naast je zet dan is dit echt de perfecte telefoon en kan het zeker opboksen tegen de grote merken als HTC en Samsung.

*Deze review is geschreven door iemand die schrijft vanuit emotie :-)

Note : Mocht je naar aanleiding van deze of een andere review het toestel willen kopen dan kan dit op oppostyle.com , let daarbij wel op dat je de Europese adapter meebesteld (deze kost als je de telefoon koopt 1 dollar, zonder telefoon is deze 9 dollar + shipping).

Note2: De review zal nog her en der uitgebreid worden, tips zijn welkom.

Heb jij ook een Oppo Find 5 32GB Zwart?

Reviews door de redactie

Vanaf eind mei is de oppo find 5 ook officieel in nederland te koop.
www.mobifocus.nl
Indien wereldwijd garantie is er geen probleem.

Zelfs als je het toch terug moet sturen worden de verzendkosten vergoed.

To obtain warranty service, please follow these instructions:
•Contact customer service with details of the defect claimed, product model, order number, IMEI number and date of the original purchase.
•If it is determined that your product needs service, you will be provided with return instructions and address. Your shipping costs will also be reimbursed.
•Pack the product securely, and ship it back to us in Hong Kong. We will facilitate the warranty and send it back to you free of charge.

Er komt een volledig nieuwe skin aan. Project firefly
Misschien kan je testen of het de file killa sample (1080) mkv format probleemloos afspeelt
Bedankt voor je reactie, ik zal dit zeker even aanpassen in mijn tekst uiteraard , ik moet er wel bij zeggen dat die mobifocus wel een beetje een dubieuze site is, komt niet heel vertrouwelijk over.
Gelukkig vanaf vandaag ook via Oppo zelf te koop in Europa! Gelijk besteld.

Bevalt hij nog een beetje?
OPPO verkoopt geen smartphones aan de consument. OPPOStyle in tegendeel wel, dit is GEEN onderdeel van OPPO, maar een reseller.
Maakt verder niet uit maar goed.
Als je nu mocht kiezen tussen deze en de Htc one x plus, welke zou je dan nemen?
De Find 5 is sneller dan HTC One X+, ziet er mooier uit en ontvang geregeld updates - wat ook wel nodig is, aangezien hij buggier is dan de One X+.