Specificaties 27" @ 1920x1080 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

AOC i2757FM Wit, Zwart Review

YoghurtO_o 2 mei 2013, laatste update op 2 mei 2013, 2.939 views

AOC i2757FM Wit, Zwart

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Groot scherm
  • Goede kleuren en zwartwaarden
  • Goede responsetijd
  • Redelijke featureset

Minpunten

• Geen DVI-D
  • Geen MHL kabel bijgeleverd
  • Lakschade aan de bezel af fabriek
  • Geen wall mount beschikbaar

Nadat tijdens een huisfeest van een van mijn huisgenoten een gast in beschonken toestand had besloten mijn Samsung 226CW kapot te maken was ik op zoek naar een nieuw scherm.

De eisen die ik aan het scherm had gesteld waren als volgt:

- Goede kleurweergave voor fotobewerking
- Goede zwartwaarden
- Weinig backlight bleeding
- Weinig tot geen ghosting
- Goede kijkhoeken
- Esthetisch
- Mat scherm
- ~275

Aan de grootte van het scherm had ik in eerste instantie geen eisen, maar na het lezen van een aantal reviews voor 23" schermen kwam ik er al gauw achter dat ondanks dat het kleinere varianten waren van de 27" schermen deze toch vaak qua beeld en prestaties inferieur waren aan hun grote broers.
Al gauw kwam ik bij een viertal schermen uit.

- De Dell Ultrasharp U2412M
- LG IPS277L-BN
- AOC i2757FH/i2757FM
- Asus MX279H

De Dell ultrasharp viel al snel af na het bekijken van een aantal reviews. Het scherm zelf was erg goed, alleen was de responsetijd iets te hoog om er goed mee te kunnen gamen. Jammer wan het is een goed scherm voor een degelijke prijs.

De Asus, LG en AOC hebben alle drie hetzelfde paneel, maar hetgeen waarin ze verschillen is de aansturing.

Na enige vergelijkingen kwam ik tot de conclusie dat de Asus het niet zou worden. De zwartwaarden lagen voor mij toch net iets te hoog en de prijs eveneens. Scherm uniformiteit was bij de Asus ook het minst van alle drie de panelen, maar het heeft daarintegen wel een veel hogere helderheid en betere responsetime dan de LG.

De LG viel na het bekijken van een aantal reviews ook af. Ondanks dat dit scherm het af fabriek erg goed doet en erg goedkoop is, is mijn ervaring met LG qua bouwkwaliteit ook altijd minder geweest. Mijn broertje heeft een TN scherm van LG en zelf heb ik een LG Smart TV, maar die laten beide qua bouwkwaliteit veel te wensen over. Daarnaast wist ik van LG niet wat voor zwartwaarden het scherm daadwerkelijk zou tonen, aangezien het scherm bij volledig of deels volledig zwart beeld de backlighting uitschakelt. Dit zorgt voor mooie contrastwaarden die ze op de doos kunnen plakken, maar is m.i. gewoon een manier van cheaten aangezien je bijna nooit een volledig zwart scherm hebt. Daarnaast heeft LG nog steeds een foutieve foto van het scherm, waardoor het lijkt alsof het scherm bijna geen rand heeft. Asus en AOC hebben hun plaatjes al aangepast maar LG blijft klanten op deze manier bedriegen.

De AOC bleef dus als laatste over. Deze had een goede prijs, goede zwartweergave en contrast, nette responsetijd voor een IPS paneel. Daarnaast ziet het paneel er ook erg goed uit. Ik heb voor het i2757FM model gekozen omdat deze toendertijd slechts 5 euro duurder was dan de i2757FH. De FM heeft als voordeel dat er een HDMI kabeltje bij zit en een van de HDMI poorten beschikt over MHL om je telefoon erop aan te sluiten en op te kunnen laden. Jammer alleen dat gelijk nadat ik de FM versie besteld had de FH versie nog eens 10 euro goedkoper werd, voor dat prijsverschil kun je makkelijk een kabel van 2 euro bij de Action halen en de rest in je zak steken

Genoeg introductie, tijd voor de review!

Eerste indruk en featureset

Toen ik het scherm aangeleverd kreeg merkte ik gelijk al hoe groot een 27" scherm is. Mijn vorig scherm was 22" en dan is dit een beste upgrade om het zo maar te zeggen.

Ik was niet zo te spreken over de afwerking. Toen ik de monitor uit de verpakking haalde merkte ik gelijk al in de rechter onderhoek op dat er een stukje verf van het plastic was gesleten. De bezel van het scherm is namelijk niet van geborsteld aluminium, maar van plastic die voorzien is van een aluminium look. Voor een nieuw product is deze schade eerlijk gezegd onaanvaardbaar, maar de kosten voor het terugsturen wogen niet op tegen het kleine ongemak.

De monitor komt verder nog met een stand die ook een aluminium look heeft. Je kan het scherm 25 graden naar boven en 15 graden naar beneden kantelen als ik het me goed herinner, dit is goed zat voor mijn doeleinden. Wil je geen stand gebruiken, dan kan dat ook. Het scherm heeft aan de onderzijde 2 rubberen pootjes en als je de stand eraf haalt kun je het als een soort fotolijstje op je bureau zetten. Het scherm heeft helaas geen ondersteuning voor een wall mount (net als de LG en Asus).

De featureset bestaat uit onder andere een VGA kabel, een externe voeding met 3 polige stekker, een audiokabel, HDMI kabel, driver software en een microvezel doekje. De FH variant heeft zoals eerder vermeld dus geen bijgeleverd HDMI kabeltje.

Connectiviteit

Dit was eerlijk gezegd het grootste heikelpunt aan deze monitor. Overigens niet alleen deze maar ook die van LG en Asus. Ze beschikken alle drie namelijk over 2 hdmi poorten en een VGA poort, maar geen aansluiting voor DVI-D. Voor een computerscherm is dit eerlijk gezegd een beetje jammer. Gelukkig had ik nog een HDMI -> DVI-D adapter liggen, maar als je die niet hebt zou ik daar ook rekening mee houden in de prijs.

Verder heeft het scherm nog een audio-in en audio-out aansluiting en 2 kleine 2watt speakers.

Bediening

Dit scherm beschikt over een OSD. Het OSD is heel erg simpel en duidelijk. Om bij de OSD te komen moet je gebruik maken van de touch sensitive toetsen op de bezel. Deze werken vrij goed (vergeleken met de normale knoppen van mijn 226CW) maar helaas is de powerknop ook touch sensitive. Dit is irritant aangezien ik 's nachts in een donkere kamer op gevoel mijn monitor aan moet zetten en maar moet gokken waar de knop ongeveer zit.

Prestaties

Uit de doos merk je gelijk dat het scherm veels te fel staat. Daarnaast merk je ook dat het scherm iets richting de blauwe kant gaat.

Gelukkig beschikt mijn huisgenoot over een Xrite i1 Display Pro om het scherm te calibreren. Ik had problemen met de Xrite software die veels te hoge dE waarden voor blauw gaf en elke keer andere, zeer uitlopende waarden voor verschillende kleuren. Daarom ben ik overgestapt naar de gratis opensource calibratietool die DispcalGUI heet. Het is minder intuitief maar veel meer uitgebreid. Helaas heb ik de af-fabriek waarden niet zo bij de hand, maar die kan ik op verzoek later wellicht erbij toegevoegen.

Het probleem met een HDMI monitor is dat je niet weet wat voor signaal er over HDMI gaat voor het kleurbereik. Een normale PC gebruikt vaak 0-255 terwijl een TV 16-235 hanteert. De kleuren bij mij waren in spelletjes helemaal verkeerd, zwart had geen tinten en de kleuren klopten niet. Dit komt door de Nvidia kaart (ATI/AMD heeft hier geen last van). Na een kleine registry aanpassing met deze tool kun je het juiste bereik instellen: http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=371214

Dit zijn de gemeten waarden na calibratie, gemeten op een helderheid van 100 cd/m2. Deze resultaten kun je gedetailleerder onderin de review overzichtelijk bekijken:

Contrastratio: 1015.5:1
Kleurtemperatuur: 6476K
Zwartwaarde: 0.0966 cd/m
Gemiddelde ΔE: 0.74
Maximum ΔE: 2.29

Zoals je kunt zien, best nette waarden. Voor de grayscale ΔE telt dat alles onder de 3 niet waar te nemen is met het menselijk oog. De zwartwaarden bij deze helderheid zijn fantastisch. Zwart is echt zwart en kleuren ogen mooi en vibrant. Het zwart is zelfs zo zwart dat je met een zwarte achtergrond de rand van het scherm nauwelijks kunt zien.

Qua ghosting heeft het scherm niks te lijden. Ik speel BF3 en heb er nog geen ghosting kunnen waarnemen op de "medium" overdrive mode. Dit is overigens ook de beste modus aangezien je bij maximum last krijgt van inverse ghosting.

De kijkhoeken zijn ook zeer goed en ik merk nauwelijks color shift. Je hebt helaas wel last van IPS glow, maar de enige oplossing daarvoor is een PVA scherm te kopen. Backlight bleeding is er nauwelijks. Bij het kijken van films met hele donkere stukken is er linksonder een heel klein beetje bleeding waar te nemen, maar dit is verwaarloosbaar. Ik moet overigens wel vermelden dat de opgegeven helderheid van 250 cd/m2 niet haalbaar is. Het hoogste wat mijn scherm haalde was 226 cd/m2 wat redelijk overeenkomt met andere reviews. Nu vind ik 226cd/m2 eerlijk gezegd veels te helder, maar wellicht dat je constant de zon op je scherm hebt schijnen en het nodig hebt.

Het kleurenbereik is ook zeer goed. De i2757FM bestrijkt bijna het volledige sRGB spectrum en gaat er met groen en rood tevens ook nog een stukje overheen.

Er zullen vast mensen zijn die de 1920x1080 resolutie als een minpunt zien, maar het valt mij nauwelijks op. Het is niet echt pixels tellen en ook handig voor games als je geen grafische kaart hebt die 2560x1440 trekt in games kun je flink duur uit zijn.

Mochten jullie nog vragen hebben over het scherm, of mijn gecalibreerde ICC profiel willen (het is per scherm verschillend, maar wellicht beter dan de af-fabriek instellingen), dan kan dat hieronder in de comments.

Heb jij ook een AOC i2757FM Wit, Zwart?