Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

skaars 2 mei 2013, laatste update op 26 mei 2013, 2.155 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Stevig
  • Gemakkelijk te bedienen
  • Goede batterij

Minpunten

• iTunes voor muziek
  • Korte lader kabel
  • Zeer breekbaar glas

Na het laten vallen van mijn HTC one S (barst in het innerscherm, toestel is te koop) was ik onverwachts toe aan en nieuw toestel. Al een aantal jaar ben ik vervend aanhanger van het Android systeem. Sterker nog, door de jaren heen heb ik een lichtelijke aversie tegen iOS gevormd. Dat gezegd hebbende kon en kan Apple op het gebied van design mij wel bekoren.

In eerste instantie was ik op zoek naar een nieuwe HTC one S. Die vond ik, ook 2e hands, nog best prijzig. Met de komst van de nieuwe HTC one vond ik dat het wachten wel waard. Een vriend van mij kocht ondertussen een iPhone 5. Het design van het toestel, of voor sommige het simplistische, trok mij onwijs aan. Uiteindelijk iemand gevonden die voor een zeer scherp bedrag (veel goedkoper dan een nieuw ONE) een iPhone 5 aanbood. Met het idee in mijn achterhoofd dat ik het systeem mogelijk niets zou vinden ik het toestel waarschijnlijk alsnog met winst kon verkopen. Tevens is de accuduur van een telefoon hoop op mijn prioriteitenlijstje komen te staan. Ik ben een dagelijkse 'zwaargebruiker' en ben in teveel situaties terecht gekomen met een lege batterij dat ik het vanaf nu meeneem in de knock-out criteria lijst.

Algemene beoordeling:
De algemene beoordeling voor het toestel vind ik zeer goed. Het wordt in een klein degelijk doosje verpakt, maar toch zit alles erin. Het toestel wil zich bij zijn eerste inschakeling aanmelding bij Apple. Dit is prima mogelijk zonder tussenkomst van het waardeloze stuk software iTunes genaamd. Het apparaat voelt degelijk in de hand geen piepjes of kraakjes bij het stevig vasthouden.

Gebruiksgemak:
Bij het inschakelen van het toestel wijst alles vanzelf. Het aanmelden, standaard instellingen.. je bent er in no-time klaar mee (in positieve zin). Menu structuur is over het algemeen simpel en bent snel bekend met de opties en waar deze te vinden zijn. Soms is het ook even zoeken. Een mooi voorbeeld is GPS. Bij Apple noemt men dat 'locatievoorzieningen', en dat wordt geplaatst onder het kopje privacy. Snel uitgeschakeld overigens, want je batterij vindt vind deze optie die standaard aan staat minder leuk. Het bekende schakelaartje aan de zijkant voor het geluid is ideaal. Al snel merkte ik dat ik hem veel gebruik. De nieuwe stekker om te laden en te verbinden met PC/Mac is nu dubbelzijdig, met andere woorden maakt het niet meer uit hoe je deze onder in het toestel steekt.

Design:
Dit is een onderwerp wat voornamelijk op persoonlijke smaak is gebaseerd. Val me hier niet op aan. Ik vind het toestel zeer strak en mooi. Het is een zeer dun en licht (!) apparaatje. Alleen de 2 volume knoppen en het schakelaartje steken iets wat uit. verder is het toestel glad. Echt een eye-catcher in mijn mening.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Bouwkwaliteit is een discutabel onderwerp. Uit de doos is de kwaliteit subliem. Het koude aluminium voelt stevig. De volume knoppen en stanby-knop geven echt weerstand en voelen zeer stevig. Bij mijn voorgaande toestellen vond ik de naad van plastic en aluminium niet goed aansluiten. De iPhone is zeer glad en je nagel blijft onmogelijk hangen in dit soort overgangen. De andere kant van de medaille is dat het glas aan de voorkant, hoe mooi ook, breekt bij een harde wind. Kon ik mijn HTC nog wel eens laten stuiteren staat dat gerand voor glasschade bij deze iPhone.
Even een toevoeging:
Het blijkt dat de behuizing redelijk gevoelig is voor krassen. Er iets niets bijzonder gebeurd en ik weet ook niet hoe het komt.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
Nog nooit een vastloper gehad. De apps zijn opvallend beter ontwikkeld vergeleken met Android, Al lopen deze net zo goed wel eens vast op een iPhone.

Prijs:
Mijn prijs was goed, maar uitgaande van de winkelprijs belachelijk en ergens best wel debiel dat mensen dat betalen (crisis m'n reet).

Beeldkwaliteit opname:
Er zijn genoeg sites die foto's laten zien die een iPhone heeft gemaakt. Het is geen wondercamera, maar ook zeker geen slechte. Hij reageert snel en de foto's zijn van goede kwaliteit. Als je kwalitatief goede foto's wil maken dan neem je een spiegelreflex geen mobieltje met een klein troeplensje.

Featureset:
Voor de sensor freak moet je niet hier zijn. Dit is geen Samsung S4. Het toestel heeft de standaard featureset. Niet bijzonders. De nieuw vormgegeven oordopjes zijn leuk, maar blijven in mijn veel te grote oren niet echt goed zitten. Geluid is goed, niet excellent.

Bereik:
Met een simkaart van Telfort op het netwerk van KPN. Geen noemenswaardige problemen.

Accuduur:
Een van de redenen dat ik toch een poging hebt gewaagd wat Apple/iOS betreft. In meerdere reviews van Tweakers kwam de iPhone als een van de betere uit de test, zo niet als de beste (http://tweakers.net/benchdb/test/1022)
Aangezien zwaar gebruik mijn normale dagelijkse gebruik is vond ik dit tijdens mijn zoektocht zeer interessante waardes. In de praktijk komen deze waarden ook aardig overeen. Voor de zekerheid gaat de lader vaak wel met mij mee onderweg. Het USB-kabeltje is wel veel te kort. Wat mij opviel aan de batterij is dat als je het toestel niet gebruikt de batterij echt extreem langzaam leeg loopt. Recent een 1% batterij situatie gehad waar de telefoon het nog 3 uur op heeft gedaan. Dat zijn Nokia 3310 waardes :o

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Meer advertenties

Het is wat later op de avond. Typefouten en dergelijke voorbehouden.
Leuke review. Maar was vooral benieuwd naar de verschillen tussen je ervaringen met Android en je ervaringen met iOS, omdat het compleet verschillende besturingssystemen zijn :) Vind je dat je uiteindelijk meer, hetzelfde of minder tevreden bent met de mogelijkheden van iOS vergeleken met Android?
Wij mij al snel opviel is dat de animaties bij Android niet of nauwelijks vloeiend gaan. Bij iOS is dat wel het geval. Tijdens een animatie of game het volume veranderen met de knoppen aan de zijkant geeft een schokkerig beeld. Daar heb je geen last van met iOS. Wel mis ik de widgets van android. Het rechten systeem is ook beter dan die van Android. Bij elke applicatie kan je aangeven of deze bij je foto's mag, je contacten mag inzien en of je locatie mag bepalen. Bij Android kan dat niet.
Hoe kom je op het negatieve punt dat het glas snel breekt?
Ik heb zelf nog geen iPhone 5 gezien met kapot glas.

Genoeg 4/4S gezien met kapot glas, maar de rest van de mobiel zag er dan ook niet uit. Zegt heel veel over de gebruiker. Kan het nog steeds niet snappen, als je niet voorzichtig op je mobiel bent, waarom ga je dan voor de duurste...
Ik moet zeggen dat ik ook nog nooit een kapotte 5 heb gezien, maar dat neemt niet weg dat het glas snel breekt. Het glas bevindt zicht tot en met de rand van het toestel in tegenstelling tot veel andere modellen.
@ Skaars,

Je reactie dat de android animaties minder vloeiend gaan, ben ik het volkomen met je eens. Ik ben ook overgestapt van android naar ios en ik zie ook duidelijk verschil in het vloeiend lopen etc.

Alleen als je dit dan zegt tegen android gebruikers dan zien hun dat zogenaamd nooit, Maar ik denk dat je het pas merkt als je een iphone 5 koopt.
Wat nu wel jammer is is dat met de laatste update naar iOS7 er veel oogsnoep (eyecandy) in verwerkt is. Ik irriteer mezelf mateloos aan de fade-in en fade-out effecten. Ook al gaat het om fracties van seconden is het vertraging, en vertraging op zo'n prijzig apparaat is toch vreemd.
Klopt, je moet soms even wachten tot hij klaar is met dat effect voordat je verder kunt gaan, Vindt ik zelf ook niet heel fijn ook al is het maar 1 seconden.