Specificaties 3,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Desire C Wit Review

kimborntobewild 30 april 2013, 723 views

HTC Desire C Wit

Pluspunten

• Lekker compact toestelletje. Past goed in je broekzak. Verder zou ik op dit moment geen voordelen weten t.o.v. andere smartphones. (Ik heb verder ook nog geen ervaring met andere smartphones.)

Minpunten

• Het spelletje Hill Climb Racing hapert als een gek als je over het bos heen rijdt. Het toestelletje is niet snel genoeg voor dat level. De andere levels gaan trouwens wel goed.
  • De knoppen onderaan (terug, home, menu) zijn te ongevoelig. Vaak heb je 't idee dat je hard moet drukken. Voor mij is dit waarschijnlijk het grootste nadeel van het toestelletje.
  • Het is niet bepaald een snelheidsmonster; maar dit toestel wordt dan ook als budget-model in de markt gezet. Totnutoe ben ik één enkele app tegengekomen die niet kon draaien, omdat het toestel zegt dat de snelheid van het toestel die app niet aan kan. Contact gehad met de ontwikkelaar: die zegt dat het ook op dit toestel zou moeten kunnen draaien. Maar waarschijnlijk zit 't in de (matige) programmacode van de betreffende app.
  • Dit toestel is volstrekt ongeschikt om foto's mee te maken. Tenminste, als je de foto's wilt bewaren. De foto's zijn echt dramatisch slecht en gewoon wazig.
  • De accuduur is slecht. Maar dat geldt waarschijnlijk bij 99,999% van alle smartphones, als ik de verhalen zo hoor. Het is wachten op next-gen accu's. Maar het kan nog wel een jaar of 10 duren voordat die er (betaalbaar) zijn.
  • Het scherm is een gigantische stroomslurper als de helderheid wat hoger staat. Als het alleen om bellen en gebeld worden gaat, zou er een systeem moeten zijn dat slechts een klein deel van het scherm aan gaat of evt. een apart, klein LCD-schermpje. Dat zou al een slok op een borrel schelen, als je er vnl. mee belt.
  • Het toestelletje is officieel wit. De achterkant is inderdaad wit... Maar de zijkant is zilverachtig grijs. Lelijk. ((zilver)Grijze auto's vind ik ook zo ontzettend lelijk... Maar dat terzijde.) Bij een wit toestel moet dat ook gewoon wit zijn. Bovendien wordt dat zilverachtige na een tijdje lelijk (bijv. als je hem laat vallen). Het lijkt een beetje een laagje grijs te zijn op donkerder plastic. Da's altijd fout op gebruiksvoorwerpen; dat zal altijd slijten en de boel lelijk maken. Het witte plastic van de achterkant blijft gewoon wit, zoals het hoort. De voorkant van dit witte toestel is zwart... Terwijl dit het witte model is!
  • Optie 'voor ontwikkelaars': achtergrondproceslimiet: die kan je op 'standaard' instellen. Maar nergens is te zien hoeveel dat is.
  • Er ontbreekt een optie om per app in te kunnen stellen of ze zichzelf mogen opstarten (op de achtergrond). Omdat zulke apps stroom nemen, is dit een groot nadeel van dit toestel. Echter, dit zal waarschijnlijk voor alle Android 4.0 toestellen gelden(?). Misschien moet je dan helemaal geen Android toestel hebben - maar ik weet niet hoe 't met andere systemen (Apple, Microsoft) is gesteld in dezen. Ik heb 'Advanced Task Killer' geïnstalleerd met Auto-Kill op 'ON'. Dat helpt ook niet... Allerlei apps blijven zichzelf steeds opnieuw opstarten. Omdat app-ontwikkelaars zich niet aan de gewenste etiquette houden in dezen, zou het toestel dus zelf een optie moeten hebben om dit gedrag te voorkomen.
  • Er zit geen bas in het toestelletje. Al zie je dat waarschijnlijk in geen enkel toestelletje - en zou dat de accu nog sneller leeg laten stromen (als je muziek afspeelt via de ingebouwde speaker).
  • Geen zonnecellen, bewegingsoplaadmechanisme, trekdraadoplaadmechanisme of opwindoplaadmechanisme. M.i. moet je zo'n smartphone ook in nood kunnen gebruiken, als de batterij leeg is.
  • De letters (waarmee je een contact selecteert bij het bellen) onder de cijfers zijn (veel) te klein. Daardoor is dit toestel ongeschikt voor matig zienden. Het helpt als je de helderheid op maximum zet, maar dan is de accu in recordtemp leeg. Een oplossing zou zijn: helderheid per functionaliteit/app in kunnen stellen. Maar dat kan niet.
  • Je moet er zelf nog ff een 16GB micro-SD-kaartje bij aanschaffen als je wat media wilt kunnen opslaan. Het geleverde standaardgeheugen stelt niet veel voor. Dit toestel wordt dan wel gezien als budget smartphone, maar bezuinigen op geheugen is m.i. onzin - wat meer mediageheugen is spotgoedkoop in te bouwen voor de fabrikant.
  • Je kan niet op het home-scherm laten zien hoeveel % stroom je nog hebt, zonder een app te installeren. Gelukkig is daar een app voor: Batterij/Battery van Macropinch. Maar dit zou m.i. standaard ingebouwd moeten zitten.
  • Geen optie om de hosts-file aan te passen zonder te rooten. Geen ingebouwd url-filter/webfilter. (Met ? en * mogelijkheden.) Geen blacklist mogelijkheden. Daardoor meer kans op malware.

Gekocht: rond de zomer van 2012. Ik gebruik hem 'dagelijks'.

Algemeen:
-Ik heb hem al een aantal keren laten vallen. Daarbij was na één van de vallen het geluid opeens erg beroerd. Iemand heeft toen 't toestelletje kort onder handen gehad: ik geloof dat alleen de kap er even af is geweest (al zat die er niet zichtbaar scheef op of zo). Daarna was het geluid weer goed.
Laat je hem op 't tapijt vallen: daar zal ie niet stuk van gaan. Laat je hem om de tegels vallen: dan is 't nog even afwachten of ie dat overleeft. Vooralsnog zal ik vanwege dat probleem met 't geluid na een val, niet snel roepen dat dit toestel erg degelijk is.
-Zet niet per ongeluk deze optie voor ontwikkelaars aan: 'Aanraakbewerkinge weergeven'. Dan wordt 't een uiterst irritant traag toestel - elke keer als je op back/terug of home klikt, kan je eerst 7 seconden gaan zitten wachten. Dit terwijl ik het mij juist een nuttige functie leeg, dat je kan zien waar het toestel een aanraking heeft gedetecteerd.
--Destijds het goedkoopste toestel met Android 4. Maar toch niet echt goedkoop; was destijds dik 200 euro (exact weet ik 't niet meer). Terwijl je ook voor 12 euro een telefoon hebt bij de blokker (maar da's dan natuurlijk geen smartphone).

Heb jij ook een HTC Desire C Wit?

De scorekaart meer zegt dan de eigenlijke review. Dat zou andersom moeten zijn.
Als je goed leest, komt de scorekaart aardig overeen met de review / plus- en minpunten. Zo heb ik bijv. bij 'Beeldkwaliteit opname' één ster gegeven, wat overeen komt met mijn constatering (in de review / plus- en minpunten)dat ie vreselijk slechte foto's maakt.
Eigenlijk zou ik daar trouwens 0 sterren willen geven; maar dat kon niet.
Tip: zet task manager op de app bar of ergens waar je er vlug aan kan :+
Heb dit toestel ook sinds vorig jaar toen hij uitkwam.
Hm, daar heb ik echt helemaal geen problemen mee? en ik moet het nog maar lichtjes m'n vinger erop plaatsen en het doet al wat het moet doen.
Foto's vind ik best nog goed voor z'n specs van 5MP & geen flitser enzo. Ik had hem ook wel niet gekocht om de camera te gebruiken.
voorbeeldtje die ik op m'n guide gebruik: http://tweakers.net/ext/f/L6YhlE89ekSoU4on11lwTSNT/full.jpg en die is prima te doen op forumgrootte van 640x480. (dat lijntje komt trouwens niet door de lens :p)
Waarom koop je hem dan? :P
Van mij is hij (inclusief dat grijze) overigens nog even mooi zoals toen ik hem kocht. (zit in hoesje & nog niet laten vallen eigenlijk)
Met een toestel van 512MB RAM is dat verwaarloosbaar :+
Je RAM zal eerder op zijn voordat je geen achtergrond processen meer kan draaien.

Mijn grootste ergernis met dit programma is dat hij maar 512MB RAM heeft omdat je idd niet kan kiezen welke apps niet zomaar mogen opstarten.
-> vaak "Stop all" :>

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 25 december 2013 22:57]

Dank voor je reactie.
Eén of twee van de knoppen onderaan doen 't inmiddels helemaal niet meer. De 'terug'-knop werkt niet. Dat houdt in: als ik een andere app wil starten, moet ik de telefoon weer helemaal uit- en aanzetten.
Ik heb nu een wat langer mobieltje; maar het formaat van de Desire vind ik toch plezieriger: je voelt 'm minder in je broekzak en past makkelijker in je heuptasje (vooral in de vakanties).