Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Gigabyte M6900 Review

JoWannes 29 april 2013, 514 views

Gigabyte M6900

Pluspunten

• Vormgeving
  • Grip-pads voor duim en pink
  • Goed instelbare gevoeligheid
  • Rechttoe rechtaan drivers

Minpunten

• Materiaal van de bovenkant en knoppen zelf voelt wat goedkoop aan.

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een nieuwe muis. Mijn Razer DeathAdder was al even overleden, en de Razer Salmosa die ik in de plaats gebruikte miste duimknoppen, terwijl die zowel bij het browsen als bij gamen toch wel handig zijn. Tijd voor wat nieuws!

Waarom de Gigabyte M6900?

Ik heb voor deze muis gekozen op basis van de onderstaande factoren:
  • 7 programmeerbare knoppen, waaronder 2 duimknoppen en tilt van het muiswiel.
  • Formaat: redelijk groot, handig voor mijn vrij grote handen.
  • Gevoeligheid: tot 3200 DPI, in kleine stapjes instelbaar. Dit was ik gewend van mijn Razer muisjes en wilde ik zeker hebben.
  • Prijs: de prijs is zeer minimaal.
Ook even vermelden waarom ik geen Razer muis meer wou kopen: mijn DeathAdder had na anderhalf jaar het probleem dat de knoppen bleven hangen. Zeer vervelend, en niet de eerste keer dat ik dat probleem met een Razer muis had.

Ergonomie

De vorm en grootte van de muis zijn prima, ligt goed mijn hand. De muis is voorgevormd voor rechtshandigen, dus als linkshandige kan je deze muis niet gebruiken.

De uitsparingen links en rechts van de muis zijn voorzien van een zachte rubber die zeer comfortabel aanvoelt en veel grip geeft. Ik heb tijdens het gamen soms wat zweethanden, maar dit is dankzij die grips geen probleem.

Het scrollwiel is vrij breed, maar afgeschuind en voorzien van eenzelfde zachte rubber. In de praktijk blijkt dit zeer prettig te werken.

Over het overige materiaal van de muis ben ik minder te spreken: glimmend en glad kunststof. Gevoelig voor de combinatie van zweet en huidresten, geregeld schoonmaken is de boodschap. Maar dat is bij invoer apparatuur eigenlijk een algemene regel.

De 2 duimknoppen zijn vlot bereikbaar.

Bouwkwaliteit

De muis is stevig gebouwd, kraakt niet als je er in nijpt. Solide.
De materiaalkeuze van de bovenzijde van de muis is zoals reeds gezegd niet optimaal. Razer muisjes voelen op dat gebied wel fijner aan, maar daar betaal je dan ook wel voor.

Drivers

De driver is compact in downloadgrootte, en ook het programma is rechttoe rechtaan.

De 7 knoppen zijn volledig instelbaar. In de bovenstaande afbeelding is de linkermuisknop vergrendeld, je moet deze eerst aan een andere toets toewijzen en dan kan je zelf die vrij instellen.

Per knop kan je kiezen uit de onderstaande acties:

De mogelijkheden w.b. de knoppen zijn uitgebreid, aangezien je met "key binding" zelf toetsencombinaties d.m.v. Ctrl / Shift / Alt / F-toets / etc kunt ingeven.

De enige 2 knoppen die niet in te stellen zijn, zijn die om een ander gevoeligheidsprofiel in te stellen. Er zijn 3 niveau's, en deze zijn m.b.v. de software zelf in te stellen tussen 400 en 3200 DPI. De leds op de muis geven aan welk profiel actief is.

De prijs is zeer netjes voor deze muis. Het gebruikte materiaal is iets minder dan duurdere muizen, maar qua algemene kwaliteit en functionaliteit zijn er geen grote concessies gedaan.

Erg fijn muisje voor gamers die niet te veel willen besteden aan een muis, maar toch voldoende functionaliteit ter beschikking willen hebben. Aanrader. :)

Heb jij ook een Gigabyte M6900?