Linksys WMP54G Review
Ongeveer één jaar geleden een WMP54G v4.1 samen met een WRT54G access point gekocht. Ben nogsteeds een tevreden gebruiker, alleen er zijn wel een paar haken en ogen te noemen; lees verder Featureset: Snelheid zit wel goed; de kaart doet zijn werk op de B en G netwerken, voor N is hij niet geschikt. Een nadeel is dat Win. XP SP2 in zijn eigen wirell. verbindingswizard geen ondersteuning biedt voor netwerken die WPA2 beveiligd zijn. Daarom moest ik linksys software installeren, die zijn werk goed doet. Groot nadeel is dat de software ervoor alleen te vinden is op de bijgeleverde CD rom. dus mocht je die cd-rom kwijtraken, werkt de kaart niet (onder XP SP2). ADD: er is een update voor WPA2 op Windows XP...
Pluspunten
Goede support 24/7 gratis telefoonnummer Goede ontvangst signaal Simpele verbindingswizard van linksys software
Minpunten
Hoge prijs destijds Losse antenne, onbetrouwbare verbinding *zelf verholpen* Linksys verbindingssoftware alleen op CD-rom te vinden; niet op internet Linksys garantie dekt de "losse antenne" niet
Eindoordeel
Featureset:
Snelheid zit wel goed; de kaart doet zijn werk op de B en G netwerken, voor N is hij niet geschikt.
Een nadeel is dat Win. XP SP2 in zijn eigen wirell. verbindingswizard geen ondersteuning biedt voor netwerken die WPA2 beveiligd zijn. Daarom moest ik linksys software installeren, die zijn werk goed doet. Groot nadeel is dat de software ervoor alleen te vinden is op de bijgeleverde CD rom. dus mocht je die cd-rom kwijtraken, werkt de kaart niet (onder XP SP2).
ADD: er is een update voor WPA2 op Windows XP http://www.microsoft.com/...c1-48d6-95ee-1459234f4483
(met dank aan mede-tweaker gkoers)
Prestaties en bereik
Computer met kaart staat op slaapkamer boven, en accespoint beneden; signaalsterkte altijd "goed".
Compatibiliteit
Zoals eerder boven vermeld is kaart gebruikt met een WRT54G linksys acces point, XP prof. SP3.
Kaart doet zijn werk goed.
Betrouwbaarheid en stabiliteit
aw, hier komen de minpuntjes; lange tijd veel problemen gehad met de antenne op de kaart. De verbinding tussen de (grote, lompe) antenne en de kaart binnen in de comp. ging steeds LOS
Hierdoor onbetrouwbare verbinding die steeds wegviel, doordat de antenne niet goed contact maakte met de kaart. Probleem opgelost door de antenne vast te solderen aan het messing verbindingsstukje in de kaart, sindsdien geen problemen meer
Ondersteuning
Goed, je kunt 24 uur per dag 7 dagen per week GRATIS met de linksys bellen, personeel helpt je graag. Over dat probleem met losse antenne; men zei dat het niet vaak voorkomt en dat je er ook geen garantie op hebt
Prijs
Kostte destijds €35,- staat nu in de pricewatch voor €19,47.
Eigenlijk was €35 wel veel voor zo'n kaartje, terwijl het access point €50 kostte, daarom voldoende.
Reacties (9)
Niet rechtsgeldig. Garantie is gedurende de levensduur van het product; voor zo'n kaartje 3 jaar+.Linksys garantie slechts 1 jaar
Persoonlijk vind ik dit wel handig. Als de antenne in de weg zit, kun je een verlengkabel erop aansluiten en hem ergens anders plaatsen. Eveneens kun je een antenna-upgrade doen, waardoor je het bereik/ontvangts enorm kan verbeteren (factor 2 tot 8 ).- Losse antenne
Grote manco bij LinkSys is driver-support. Ik heb zelf een WMP54G v2, maar LinkSys biedt al jaren geen driver-ondersteuning meer. Recente Broadcom-drivers zijn er wel voor beschikbaaren bieden meer stabiliteit, betere snelheid, WPA2 (behoorde niet tot de originele feature-set), WMM (behoorde eveneens niet tot de originele feature-set.), etc.
Welke versie is dit trouwens? Je kan eigenlijk geen review doen van deze kaart zonder de versie te melden, aangezien er een groot verschil zit tussen de diverse veries (v4 had bijvoorbeeld een Ralink-chipset, 1 woord: dramatisch)
[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 23 juli 2024 15:56]
Ik heb versie 4.1 is dat de slechte Ralink versie? (sorry ik ga de versie meteen ook in de review vermelden)
[Reactie gewijzigd door Eim op 23 juli 2024 15:56]
Deel van de problemen heb ik uiteindelijk op kunnen lossen met de drivers van Ralink zelf, maar blijft ondermaats in vergelijking met de WMP54G v2 (broadcom).
Drivers van Ralink vind je hier: http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Windows.html (RT25xx)
en de chipset blijft ook wel eens aanstaan als dat niet nodig is. ;/
hardware probleempje dus.
[Reactie gewijzigd door Klaus_1250 op 23 juli 2024 15:56]
Dit was op Windows Vista, en later op Windows 7
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/355430/crop60cb205e8a2cd_cropped.png?f=community)