Sony Xperia Z Paars Review

MPMTestpanel 29 april 2013, 1.041 views

Sony Xperia Z Paars (Testpanel)

Sinds twee weken mag ik gebruik maken van de Sony Xperia Z. Wat een top telefoon!
Mijn oude telefoon, HTC Desire S, was natuurlijk ook een verouderd model en geen gepast vergelijkingsmateriaal maar toch heb ik, voor deze review, zo kritisch mogelijk naar de telefoon gekeken.

Algemene beoordeling
De Sony XZ is op het eerste gezicht een erg strak toestel. De glazen voor en achterkant geven een erg lekkere ‘feel’ aan de telefoon en maken een degelijke stevige uitstraling. Wel had ik zo mijn twijfels bij de kras bestendigheid van de telefoon, daarover dadelijk meer.

Prestaties
In vergelijking met mijn oude telefoon was dit sowieso een vooruitgang dus heb ik dit zo kritisch mogelijk aangepakt. Ten eerste de algemene gebruikssnelheid, die is top. Hij reageert snel, ook als je met meerdere dingen tegelijk bezig bent. Verder heb ik de nieuwe Dungeon Hunter als game gebruikt om te testen en hier moest ik wel heel veel moeite doen om een beetje lag te creŽren. Al staat ¾ van het scherm vol met vijanden hij blijft soepel doorlopen! Als officiŽle tests heb ik AnTuTu (20355) en 3D Mark (8410 / Extreme: 5679) gedraaid en vergeleken met de Note 2 van mijn collega was dit verbluffend.

Beeldkwaliteit
Meteen bij opstarten valt al op hoe geweldig goed het scherm is. Dit is voor mij toch wel een van de betere die ik gezien heb. Ook op het werk enkele monitor fanaten naar het scherm laten kijken en ze waren stuk voor stuk positief. Mooie kleuren en prima kijkhoeken.

Accuduur
Tenzij ik vol ging gamen ging de telefoon twee dagen mee, veel meer dan ik verwacht had! Bij vol gebruik had ik hem wel in 3 uur leeg en trok ik hem ook sneller leeg dan de oplader kon opladen. Maar al met al een goede prestatie.

Waterdichtheid
Een belangrijk verkoop argument is toch de waterdichtheid van de telefoon. Op zich een leuke gimmick en ook iets wat iedereen wel even wil testen maar in de praktijk alleen handig voor schoonmaken en gebruik in noodweer. Niet bang zijn voor waterschade maar gewoon onder de kraan houden om schoon te maken is erg handig. Gebruik onder de douche is alleen praktisch onmogelijk wegens de scherpe reactie op waterdruppels. Wat je ook aan het doen bent de telefoon draait door omdat hij elke waterdruppel als een aanraking registreerd!

Krasbestendigheid
Toegegeven, ik ben niet heel voorzichtig met de Sony XZ omgegaan, niet dat ik bewust schade heb willen veroorzaken maar heb de telefoon wel in bijna iedere broek- en jaszak gehad in verschillende situaties. Maar toch ben ik enigszins teleurgesteld in het feit dat er nu al zichtbaar enkele krasjes op de achterkant zijn.

Camera
Voor mij was de camera ruim voldoende, toegegeven het is niet de beste op de markt maar hij werkt, als hij eenmaal is opgestart, snel en makkelijk. Ook de panorama functie corrigeert de foto’s boven verwachting. Al loopt iemand de helft van de foto mee met het beeld dan nog staat deze persoon netjes rechts van de foto op het eind. Al met al een prima camera.

Al met al een geweldige telefoon, zelfs zo fijn dat mijn beste vriend na een dagje mee te klooien aan de telefoon er direct 2 heeft gehaald (ook een voor zijn vriendin), ze hadden allebei een nieuwe telefoon nodig en waren dusdanig onder de indruk dat ze verkocht waren.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Paars?

Plaatjes zou leuk zijn, voor de rest prima review :)!