Specificaties 110mm diameter met 17,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS8700 LED Review

Solo2004 9 juni 2008, 3.806 views

Zalman CNPS8700 LED

Pluspunten

• Perfecte koeling, heerlijk stil en prachtig om te zien.

Minpunten

• Montage(on)gemak

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Het is een prachtige koeler, erg mooi, al dat glimmende koper. :P Hij koelt perfect en hij is echt fluisterstil, zeker in silent mode. Erg grappig, dat blauwe led-lichtschijnsel, als je ten minste zo'n kunstzinnig opengewerkte kijkglasaquariumkast hebt :)

De Zalman zat keurig verpakt in een stevige doos met dito plastic binnendoos en was voorzien van het benodigde montagemateriaal voor montage op Intel 775 sockets (een frame met backplate, vier boutjes en een metalen klem met bevestigingsklip) en AMD AM2/745/939 en 949 sockets (waarvoor alleen het klemsysteem volstaat). Tevens levert Zalman de zogeheten Fan Mate 2 mee, waarmee je heel handig de fansnelheid kan aanpassen. Ik heb deze op minimaal gezet, zodat de fan functioneert in silent mode. Uiteraard ontbrak ook de benodigde thermal fluid niet, plus een eenvoudige maar duidelijke handleiding.

Het monteren van de Zalman CPNS8700LED op mijn bord (een Asrock 4CoreDual-SATA2) bleek een flinke klus te zijn. Precies op de plek waar de klem moet komen die de koeler op zijn plaats houdt (op zichzelf al niet de meest handige constructie imho), zit een spoeltje dat vrij star op het bord gemonteerd zit en dus niet voorzichtig een opzij gebogen kon worden. |:( Ik moest zodoende een stukje afsnijden van het kunstof frame van de Zalman dat aan het bord gemonteerd wordt, en ik moest die bewuste klem zodanig bijvijlen dat 'ie net tussen dat spoeltje en het frame zou passen. Vervolgens moest ik een casefan en de voeding verwijderen omdat ik anders niet genoeg ruimte had om met de (vrij forse) koeler de juiste hoek te kunnen maken bij het monteren van de klem en de koeler (die je beide tegelijk vast moet zien te houden).

Maar goed, het is gelukt en ik ben al met al zeer tevreden met het resultaat. En een beetje tweaker moet ook niet zeuren als 'ie hier en daar wat moet sleutelen/zagen/solderen/knippen en plakken, toch? ;)

Op dit moment is het moederbord 41C en de cpu 42C (bij 'normaal' gebruik en in silent mode).

Update: Ook na het overclocken van mijn cpu van 2,0 naar 2,2 GHz houdt de Zalman de boel keurig op temperatuur: moederbord en cpu beide 45C bij normaal gebruik en in silent mode (waarbij nog moet worden opgemerkt dat het in mijn werkkamer momenteel vrij warm is).

Heb jij ook een Zalman CNPS8700 LED?

Ik heb zelf de Zalman CNPS7500-Cu LED. Ik denk een oudere versie zonder heat-pipes. Lastig te monteren, maar verder erg tevreden over. Helemaal omdat ik ook een transparante zijkant heb :)

Voordeel van dit ontwerp is dat hij over je moederbord blaast, dus ook je geheugen en chipset goed koelt.
Wat betreft geheugen koelen... dat is verre van ideaal. Op 9 van de tien borden zal de eerste reep de airflow naar alle volgende reepjes blokkeren, dan heb je dus een gekoeld exemplaar en 1 (of meer) ongekoeld.

Nu is dat in de meeste gevallen geen probleem, maar als je het geheugen ook flink gaat klokken zou ik er zeker niet op vertrouwen. Maar goed. De bijkomstige Chipset, mosfet en capacitator koeling is wel ideaal aan deze koelerconstructie.

Bij sommige crossdraft koelers wil het nog wel eens helpen de onderste koelvinnen dusdanig te verbuigen dat ze ook wat airflow naar beneden gooien. (sommige hebben dit standaard geloof ik.)
Ik denk dat dat wel mee valt. Achter het eerste reepje ontstaat een soort vacum, waardoor de lucht tussen de reepje gezogen wordt. De lucht gaat lang niet zo snel als kleven achter een vrachtwagen ;)

Mocht je wel een punt hebben (overclocken), kun je dat weer oplossen door reepjes te kopen met een heat pipe bovenop:

[Reactie gewijzigd door SSH op 13 juni 2008 13:20]

Als ik het geod heb moet je voor een Intel processor (LGA775) toch altijd de backplate monteren?

Zo ja, dan heb je je MoBo uit de kast gehaald, dus snap ik niet helemaal je verhaal over de casefan en de voeding. Ik zou in ieder geval het ding monteren buiten mijn kast, lijkt me handiger als ik toch al dat werk van eruit halen heb moeten doen.

Ik heb zelf ook de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Ik ben er heel tevreden over. Maar ik denk niet dat die koeler zich kan meten met deze Zalman (hoeft ook niet van mij, gezien het prijsverschil).

Zalman wint wat mij betreft altijd de hoofdprijs voor het uiterlijk. Ziet er echt gelikt uit :9 , misschien dat ik er ook nog wel eens toe over ga (ik heb zo'n aquarium, overigens ongewild, foutje van Cool-prices...). Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je zelfs in jouw "budgetsysteem" zo'n koeler plaats.

Overigens denk ik (correct me if I'm wrong) dat die opmerking van Gamesua niet denigrerend bedoeld is, zeker als je ziet wat voor systemen hier zo nu en dan voorbij komen..
Je hebt helemaal gelijk :)
Als ik vantevoren had geweten wat een gedoe het zou worden, had ik inderdaad mijn hele bord verwijderd, de koeler gemonteerd en het bord weer bevestigd. Maar ik koos ervoor om slechts een paar boutjes van het mobo los te draaien en vervolgens de backplate onder het bord op zijn plaats te schuiven. Dom 8)7 Toen het frame eenmaal bevestigd was en ik erachter kwam dat die klem niet zonder meer bevestigd kon worden, was het eenvoudiger om de voeding en fan te verwijderen, dan om alsnog het bord los te schroeven, met alle mogelijke kans op beschadigingen van dien. Dit alles neemt echter niet weg dat de Zalman niet optimaal compatibel is met de Asrock 4CoreDual-SATA2, en mede daardoor lastig te monteren is. (btw Het verwijderen van de fan kwam me achteraf eigenlijk wel goed uit, want die functioneerde op die plek als outtake fan niet echt naar mijn zin. De airflow was niet bepaald optimaal. Ik heb er dus een intake fan van gemaakt, onderin aan de frontkant. Veel beter zo :) ).
Beetje magere review. Heb je geen resultaten met temperaturen?

Overigens vind ik het vreemd dat je 37,- besteedt aan een processorkoeler voor een processor van 52,- en zeker gezien de rest van je systeem, wat een budgetsysteem is, lijkt me deze koeler nogal overkill?
Dus eigelijk is hij niet heel erg moeilijk te monteren. Maar in jouw specifieke geval wel omdat je compability problemen had. Dan lijkt mij dat de schore voor installatie gemak wel wat hoger kan. Verder is deze review neit erg uitgebreid wel? :p Zet wat temps er bij, beschrijvinkje van de doos en bijgevoegde spullen. Wat betreft geluid. Dat is zeer subjectief. Zet er bij waarmee je het kunt vergelijken. En niet alleen stil. Op je huidige review zal je een lage score krijgen. Probeer hem iets uitgebreider te maken dus ;)
@gamesua: Tja, hoeveel geld ik waaraan besteed en waarom, dat is geheel mijn zaak. Vind je ook niet? Mijn belangrijkste motief voor de aanschaf van de zalman was het geluidsniveau en de goede koelcapaciteiten. Ik had al positieve ervaring met de Zalman 7700Cu in een andere kast, vandaar dat mijn voorkeur uitging naar dit merk.

@jdm8: hij is wel degelijk lastig te monteren, vond ik, door die ietwat onhandige metalen klem, en door de omvang en het gewicht van de koeler. Vandaar mijn lage score. Ik dacht overigens dat het schrijven van reviews was bedoeld om anderen te informeren, niet om een hoge score op je review te krijgen? Maar ik zal mijn best doen om nog wat info toe te voegen ;)

[Reactie gewijzigd door Solo2004 op 6 juni 2008 13:13]

Ik ben het met je eens hoor. Hij ziet er echt heel vet uit. :) (voeg daarom nog een paar foto's toe ;) )

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 6 juni 2008 13:12]

Geloof het of niet, maar ik kan momenteel even geen digitale fotootjes schieten van mijn systeem. Is ook niet zo heel erg bijzonder verder, immers maar een "budgetsysteem", zoals Gamesua hierboven zo fijntjes opmerkte ;)

Omdat er nog geen afbeeldingen van de koeler bij de productinfo van Tweakers stond, heb ik in ieder geval wat afbeeldingen van de Zalman-site afgeplukt en hier neergezet.

Foto's van mijn kast volgen wellicht later nog...
Der zijn veel koelers die stiller zijn en goedkoper dan je zalman.
bv een Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Maar als je tevreden bent met zalman moe je hem zeker houden. en zet je temps niet in de reacties maar in je revieuw zelf.
en wat voor koelpasta heb je beruikt ?
De pasta die Zalman er zelf bijlevert. :) Heb even getwijfeld of ik niet beter een tubetje Arctic Silver o.i.d. kon aanschaffen, maar heb for the time being toch maar alvast die van Zalman gebruikt.
koeler is zeker goed! heb hem staan op een Q6600 ... installatie is zeer gemakkelijk met de klemmetjes, vond ik toch :p ochja, het zal altijd wel subjectief blijven zeker zoiets ?
Ik heb laatst een aankondiging van een nieuwe koeler van zalman gezien, 9900 ofzo :? ik zit zelf op waterkoeling maar die zalmans blijven toch mooie koelers :)
eyy mensen heb even een vraagje ben bezig met een pc in elkaar te zetten alleen nu wil ik een goede cooler hebben voor me aan komende prosessor nu kwam ik namelijk op deze aleen de vraag is het wel een beste keus wand probleem is heb namelijk een kast van aerocool vx-e pro en een moederbaord m4a89gtd pro waar dus de AMD Phenom II X6 1090T in komt alleen probleem is alls ik een cooler master v8 haal of de v10 of de Cooling Freezer 7 Pro dat me zij klep van me kast niet meer dicht wil om dat de koeling dan uitsteekt en dat wil ik niet wegens de zij koeling heeft iemand een aan rader of is deze wel goed
Is deze cpu koeler nu geschikt voor AM3 sockets of niet ?
Op de meeste sites lees ik van niet en op andere weer van wel ...