Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Asus Xonar D2 Review

Dragons 6 juni 2008, laatste update op 7 juni 2008, 1.199 views

Asus Xonar D2

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Veel kabels erbij
  • Veel instelmogelijkheden

Minpunten

• Nog geen kunnen vinden

Opnamekwaliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 5
CPU-belasting Score: 4
De oude geluidskaart die in mijn HTPC systeem zat was een Creative Audigy 2, hiermee kon je weliswaar 2.0 signaal overzetten via een coaxiale kabel naar de Receiver toe zodat deze er weer 5.1 van kon maken dmv Dolby Digital Pro Logic of DTS Neo 6. Helaas klonk dit jammer genoeg niet al te best en ging opzoek naar een geluidskaart die dit beter kon. Aangezien Creative geen DTS en Dolby Digital willen ondersteunen ging ik opzoek naar geluidskaarten die dit wel deden zodat ik uiteindelijk bij de Asus Xonar D2 terecht kwam.

Verpakking, inhoud en Installatie

Mijn eerste indruk toen ik dit pakket via de pakkettendienst binnen kreeg was dat hij erg groot was. Bij het openhalen van de doos viel mij al gelijk op dat Asus geen half werk heeft verricht.
Als je de Xonar D2 uit de verpakking hebt gehaald valt een ding gelijk op de afwerking en het design van deze kaart zijn echt voortreffelijk. Daarbij worden de volgende kabels en oftware erbij geleverd :

1x TOSLINK kabel
1x MIDI uitbreidingskaart
1x MIDI verloopje
4x 3,5mm --> RCA kabel
2x adapterplug voor TOSLINK
1x Quick start guide
5x CD met software (o.a. RMAA, PowerDVD, Cakewalk,Xonar D2 Driver CD)

De installatie van deze kaart ging erg eenvoudig, hij werd meteen herkend daarna de driver geinstalleerd en hij werkt meteen. Ik heb hem daarna aangesloten met een coaxial kabel op de Harman Kardon receiver en daarna getest of dit goed werkte. Dit werkte na mijn mening erg goed enige wat er gedaan moet worden is aangeven wat hij met spdif moet doorgeven DTS of Dolby Digital de rest gaat vanzelf.

Geluid

Er waren meerdere reden om de kaart uiteindelijk te nemen, uit diverse reviews kwam namelijk naar voren dat de kwaliteit van het geluid op een hoog niveau stond. Daarbij kwam dat de ondersteuning voor Dolby Digital en DTS ook een prettig toevoeging was.

Over het geluid wat de Xonar D2 produceert kan ik kort en duidelijk zijn het is Fantastisch.
Zeker als Dolby Digital en DTS over de Receiver en speakers gaat is het een waar genot om naar te luisteren.

De Asus Xonar D2 is een uitstekend geluidskaart waar erg goed geluid uit komt, met name in een HTPC is het een absolute must om te hebben. Ik ben zeer tevreden met deze aankoop en kan hem hem van harte aanraden.

• Asus M2A-VM
  • AMD BE-2350 X2
  • Scythe Ninja Mini
  • Harman Kardon 5.1 Receiver
  • Windows Vista

Heb jij ook een Asus Xonar D2?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1)
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'.

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:39]

Is dit ook een beetje een goede kaart voor gamers/games?
Een beetje een goede kaart voor gamers is het zeker. Zelfs wel meer dan een beetje. De goede OpenAL ondersteuning is erg pretting en de ingebouwde DTS en DD encoder zijn natuurlijk ook erg fijn bij games maar niet alle EAX functies worden ondersteund wat een probleem zou kunnen zijn. Als je een kaart zoekt die alleen maar voor gamen dient zou je wellicht beter naar een creative kaart kunnen kijken of de nieuwe Asus Xonar geluidskaart (stukje goedkoper en schijnt voor games een stuk beter te zijn).
Vergeet de Auzentech X-Fi Prelude niet. ook een uitstekende (allround) kaart ;)
Ik heb van de Auzentech ook reviews gelezen, maar kwam toch tot de conclusie dat de Xonar toch meer features heeft. Hieruit blijkt ook dat Asus Xonar toch net iets beter is dan Auzentech vandaar dat ik deze genomen heb.
Ok, thnx voor de info!
Interessante review, vooral omdat het lijkt dat Creative in het iets hogere segment nu grond aan het verliezen is aan Asus. Zelf ook overwogen om deze kaart te kopen, maar ik vond 'm toch net ietsjes te duur.
Lijkt me mooie kaart, wel duur, maar volop features.

Kleine opmerking:
De installatie van de kaart van deze kaart geen erg eenvoudig,
Lijkt me dat hier ging moet staan, ik snapte de zin voor een momentje niet helemaal
Er ging inderdaad iets mis was met teveel dingen tegelijk bezig denk ik.

maar hij is aangepast

[Reactie gewijzigd door Dragons op 7 juni 2008 05:10]

Heb deze geluidskaart ook en kan ook niks anders zeggen dat er echt werkelijk een fantastisch geluid uit komt. :)