Sony Xperia Z Wit Review

NyarlathotepTestpanel 28 april 2013, 1.333 views

Sony Xperia Z Wit (Testpanel)

Pluspunten

• Hoge schermresolutie, met mooi scherp beeld
  • Snelle wifi connectiviteit
  • Goed powermanagement voor langere accuduur
  • Waterdicht

Minpunten

• UI net niet helemaal soepel
  • Oogt groot door 'rechte' hoeken
  • Trage camera app

Inleiding en verwachtingen

Via Tweakers ben ik voor een paar weken in het bezit gekomen van dit toestel. In deze paar weken heb ik het toestel flink aan de tand kunnen voelen, n heb ik deze kunnen vergelijken met mijn eigen Samsung Galaxy S3.

Voor deze review heb ik mij puur geconcentreerd op de user-experience. Ik plaats hier gn benchmark resultaten! Waarom? Nee, niet omdat ik hier te lui voor ben. Maar: benchmark resultaten zijn overal op internet al te vinden. Bovendien zeggen ze in mijn optiek nauwelijks iets over het werkelijke presteren van een toestel. Een toestel kan nog zo hoog scoren in de benchmarks, maar wat heb je daaraan als het toestel voor jouw gevoel toch niet snel is? Of dit ook gewoon tot uiting komt in het gebruik ervan?

Deze review zal dus wat anders zijn dan andere reviews, maar niet minder nuttig denk ik zelf.
Sommige zaken zal ik uitgebreider toelichten dan andere. Ik luister bijvoorbeeld nooit muziek op mijn telefoon, en heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal met andere toestellen. Verwacht op dit vlak dus geen uitgebreide gebruikerservaringen.

Ik ben geen zware gebruiker. Waarmee ik bedoel te zeggen dat ik erg weinig bel, sms en Whatsapp gebruik. Ik speel wel regelmatig kleine spelletjes (Wordfeud, WordOn en QuizBattle bijvoorbeeld). Onderweg naar mijn werk zit ik regelmatig op Facebook. Allemaal applicaties die constant 3G danwel Wifi connectiviteit vereisen, dus wel handig om mee te nemen in deze review.
Foto’s maken doe ik ook vrij weinig, filmpjes maken eveneens.

Wat vinden we in de doos?

In de kleine verpakking vinden we het toestel zelf (in mijn geval het witte exemplaar), een in-ear headset met extra dopjes in verschillende groottes, een micro-usb kabel, een lader, een quickstart guide en de nodige garantie poespas. Geen accu? Dat klopt! Deze zit namelijk al in het toestel en is niet verwijderbaar. Daarover later meer!

Specificaties van het toestel

Processor
1.5 GHz Quad-core processor
Qualcomm Snapdragon S4 Pro (APQ8064)
GPU: Adreno 320

Geheugen & opslag
2 GB RAM geheugen
16 GB opslag
Micro-SD slot (tot 32 GB)

Scherm

Camera achter:
13.1 Megapixel, 1080p video opname met 30 FPS, LED flitser, Autofocus
Camera voor:
2.2 megapixel, 1080p video opname met 30 FPS
Overig: HDR, Exmor RS sensor, GEO-tagging, Touch to focus, video stabilisatie, Sweep Panorama

Batterij:
Capaciteit: 2330 mAh (niet verwisselbaar)
Gesprekstijd tot 14 uur

Gewicht:
146 gram

Kleuren:
Paars, wit en zwart
Nederlandse aanbieders: hoofdzakelijk wit en zwart

Besturingssysteem:

SIM: Micro-SIM
Aansluiting: MicroUSB

Volledige specs in Sony whitepaper

De looks

Het toestel is mariginaal groter dan mijn Samsung Galaxy S3. Wat als eerste opvalt is de vierkante vorm van het toestel. Hierdoor lijkt het toestel groter.
Ook kan de batterij niet uit het toestel worden verwijderd. Hier kwam ik achter nadat ik geen batterij in de verpakking kon vinden...
De voorkant van het toestel bestaat uit een glasplaat (geen Gorilla Glass van Corning dit keer, maar een soort mineraalglas, wat nog harder schijnt te zijn). De randen rondom het beeldscherm (waarover straks meer) zijn vrij smal. Ook ligt het scherm minimaal verzonken in de behuizing.
Bovenaan in het midden zit de speaker, met recht daaronder het zilverkleurige Sony logo. Links van het logo zit de front camera, rechts van het logo zit een ambient light sensor, en een status led. Onderaan in het midden vinden we de main microphone.

De omranding van het toestel bestaat uit kunststof, in mijn geval wit. Alle aansluitingen zijn weggewerkt achter klepjes, die met een stukje elastisch rubber aan de behuizing vastzitten. Hierdoor zul je deze niet snel kwijtraken. Dit geldt ook voor de micro-usb aansluiting, welke je voor het opladen bijna dagelijks zult gebruiken. Dit klepje kan dan als een nadeel worden gezien, omdat je deze elke keer moet verwijderen om de usb-stekker in te pluggen. Ikzelf kan hier echter prima mee leven, en ben juist blij dat stofophoping net als bij de andere aansluitingen nauwelijks kans krijgt.
De zilveren aan/uit button zit aan de rechterkant van het toestel, en steekt iets uit. Het lijkt eigenlijk meer op een camera-button. Heb je het toestel net als ik vaak in de broekzak, dan zou het kunnen gebeuren dat de button vaak per ongeluk wordt ingedrukt. Vlak eronder zit een tevens uitstekende ongeveer 2cm lange en smalle volume/zoomknop. Bven de aan/uit knop zit het sleufje voor de microsimkaart. De simkaart leg je op een soort lipje, en deze schuif je in het slot. Dit is allemaal wat frummelig, en kan ook als een nadeel worden gezien wanneer jij om wat voor reden dan ook regelmatig van simkaart wisselt. Vermoedelijk was deze constructie nodig om ook dit sleufje waterdicht te krijgen.
Rechtsbovenop het toestel zit de koptelefoonaansluiting. Aan de linkerkant van het toestel vinden we de micro-usb aansluiting en het micro-sd slot. Ook vinden we hier de dock-connector. Rechtsonderop het toestel kun je eventueel een lanyard bevestigen.

De achterkant van het toestel bestaat eveneens uit een glasplaatje. Het oogt vrij chic en zeker niet goedkoop. Als je er op tikt lijkt het wel plastic, het is vermoedelijk echt een dun stukje glas. Op mijn witte model waren vingerafdrukken niet heel snel zichtbaar. Maar... wie kijkt er nou vaak naar de achterkant van zijn toestel?
We vinden linksbovenaan de camera, met daaronder de led-flitser. Naast de camera vinden we ook een piepklein gaatje. Dit blijkt de tweede microfoon te zijn. In het midden prijkt een zilverkleurig Experia logo.

Beeldscherm

Het scherm verdient zeker een aparte vermelding. Dit is namelijk n van de eerste, zoniet ht eerste toestel in Nederland met een full-hd scherm. Onvoorstelbaar, dat dit schermpje evenveel pixels telt als mijn 52” tv in de huiskamer...
Individuele pixels zijn dan ook niet te onderscheiden. Ook als je letterlijk met je neus bovenop het scherm gaat zitten zie ik geen individuele pixels. Zeker met stukken tekst is dit duidelijk zichtbaar. Waar mijn S3 met een resolutie van ‘slechts’ 1280x720 pixels, n een pentile scherm rafelige randjes laat zien rondom de tekst, is hier alles superstrak!
Ook is het scherm behoorlijk helder, waardoor het in zonlicht nog goed is af te lezen. Mijn S3 met Amoled scherm heeft hier beduidend meer moeite mee, al kan ik er wel mee uit de voeten.
Ook qua kleurechtheid wint de Experia Z het met zijn LCD scherm van het Amoled scherm van mijn S3. Amoled schermen hebben voor mijn gevoel altijd overgesatureerde ‘Fruitella’ kleuren. Maar: Amoled schermen winnen het wl ruimschoots op het gebied van zwartwaarden. Het scherm van de Xperia Z heeft een veel natuurlijkere kleurweergave.
De kijkhoeken zijn redelijk. Wanneer je het toestel iets kantelt, verlies je duidelijk contrast. Het scherm blijft echter nog wel leesbaar in normale omstandigheden. In fel zonlicht is het scherm dan nauwelijks nog af te lezen.
Hier moet je dus echt voor jezelf bepalen wat belangrijk is. Ikzelf heb maling aan kijkhoeken, ik ben zelf diegene die naar het toestel kijkt. Sterker nog: Ik vind het juist prettig als medepassagiers in de bus of trein niet (makkelijk) mee kunnen kijken op mijn scherm. Helaas heb ik dan zelf de verkeerde keuze gemaakt, want Amoled schermen zoals op mijn S3 hebben bijna perfecte kijkhoeken.

Eerste keer opstarten

Wanneer je het toestel voor het eerst inschakelt, krijg je na het intoetsen van jouw pincode een vijftal stappen die je moet doorlopen.
Bij de eerste stap dien je een vinkje te zetten om aan te geven dat je de belangrijke informatie hebt gelezen. Deze kun je lezen door op de tekst naast het vinkje te klikken. Je ziet dan zaken als service en ondersteuning, gebruiksrechtovereenkomst, garantie etc.
Bij de tweede stap kun je scannen naar beschikbare Wi-fi netwerken, en deze instellen. Nadat ik de code voor mijn netwerk had opgegeven, duurde het slechts vijf seconden voor de verbinding tot stand was gebracht.
Bij stap drie kun je het Sony Entertainment Network instellen. Hiervoor dien je een account aan te maken, als je deze nog niet hebt. Ik heb deze optie niet gebruikt.
Bij stap vier kun je een aantal bekende accounts activeren, zoals Google, Facebook en Twitter. Ook kun je er voor kiezen om deze automatisch te synchroniseren op de achtergrond.
Stap vijf dient slechts ter bevestiging, en hier wordt dan ook gemeld dat de telefoon klaar is voor gebruik. Na deze bevestiging kom je op het homescreen.
Klikken, bladeren en apps installeren
n van de eerste dingen die ik doe na de aanschaf van een nieuw toestel is het bladeren en klikken door de verschillende opties. Zo krijg je al gauw een idee van de snelheid van het toestel, en zie je waar alle opties zitten ‘verstopt’.
Het eerste wat mij opviel, is dat het bladeren door de verschillende homescreens niet helemaal soepel gaat. Dit ervoer ik zowel vr als na de laatste software update. Wellicht dat het full-hd scherm toch iets teveel render/rekenkracht vereist van de gpu. Storend is het voor mij echter niet, maar ik ken genoeg mensen voor wie dit een dealbreaker kan zijn. En dat zijn niet alleen Iphone bezitters ;-)
Overigens draai ik als achtergrond op beide toestellen de relatief zware live wallpaper Oceans HD. Maar ook voordat ik deze installeerde op de Sony ervoer ik bovenstaand issue.
Op mijn S3 gaat het scrollen door de homescreens wl vloeiend, als was dit bij de launch niet het geval. Het duurde enkele software updates voordat dit werd bewerkstelligd. Dus wellicht dat een toekomstige update hier wat aan doet.
Wat wl lekker soepel gaat is het bladeren door websites, en scrollen door de door velen zo gehate facebook app.
Het installeren van apps gaat lekker snel. Binnenhalen via Wifi gaat aanmerkelijk sneller dan op mijn S3, en dit geldt ook voor het installeren. Een app van 50Mb is binnen een halve minuut binnen. En na nog geen minuut stond deze genstalleerd. En ondertussen kun je zonder vertraging gewoon andere dingen doen op het toestel.

De camera

Zoals zoveel telefoons tegenwoordig heetf ook de Xperia Z geen dedicated camerabutton. Je kan echter wel in- en uitzoomen met de volumeknoppen, als de camera app is gestart. Het starten van deze app duurt trouwens wel erg lang. Na een seconde of 5 is het toestel pas klaar om de eerste foto te maken. Niet handig als een foto moment zich aandient waar een snelle reactietijd is vereist.
Er zit wel een snel-start optie in het camera menu, waar ik de optie ‘starten en vastleggen’ inschakelde. Het effect hiervan blijft een vraag; ik verwachtte bij het starten van de camera app dat het toestel direct een foto zou maken, dit gebeurde echter niet. Geen idee wat deze optie dan wl doet...
Er zitten wel enkele andere handige opties in. Zo kun je er voor kiezen om een foto te maken door ergens op het scherm te tikken, i.p.v. de camera knop op het scherm.
Er kan gekozen worden uit verschillende resoluties. Voor de 16:9 modus bedraagt dit maximaal 9 megapixels, en voor de 4:3 modus is dit 12 megapixels.
De aanwezige zelfonstspanner modus kan op 2 of 10 seconden worden ingesteld, custom opties zijn niet aanwezig.
Geotagging wordt ook ondersteund.
De foto’s hebben een kwaliteit die je tegenwoordig van kleine telefooncameramodules kan verwachten: goede kwaliteit overdag, matig bij onvoldoende licht. Ik ben geen frequent gebruiker van telefooncamera’s, dus uitgebreid vergelijkingsmateriaal heb ik niet. En als ik na een avondje feesten met een berg onderbelichte wazige foto’s zit opgescheept is dit ook precies wat ik verwachtte.
Ik heb vandaag bij mooi weer een aantal foto's gemaakt hier achter in het park. Zoals je kunt zien is de kwaliteit heel behoorlijk, al lijkt er soms een lichte zweem over het beeld zichtbaar. Vooral bij foto's bij wat meer tegenlicht. De camera compenseert hier overigens wel voor: het woord 'tegenlicht' is in het scherm zichtbaar.

Connectiviteit:

Wat mij direct opviel bij dit toestel was de snelle wifi functionaliteit. Mijn S3 maakt ook snel verbinding met wifi netwerken, maar op de Xperia ging dit nog net wat sneller. Ook leek het binnenhalen en versturen van data aanmerkelijk sneller op dit toestel dan op mijn S3, die ook al niet langzaam is.
Tevens heeft dit toestel een soort wifi-slaapstand, waardoor wifi alleen wordt ingeschakeld als er een netwerk binnen bereik is waar je reeds toegang toe hebt. Zo schakelt wifi bijvoorbeeld netjes in als je thuis komt, en maakt hij direct verbinding met jouw eigen netwerk.
3G via Vodafone werkt ook prima, al moet ik zeggen dat ik hier thuis slecht bereik heb. Het is net voldoende om nog te kunnen bellen, al heb ik met mijn S3 wel een keer of 2 gehad dat mijn gesprek wegviel door gebrekkig bereik. Ook op mijn Xperia Z is het bereik niet al te best. Maar dit wijt ik niet aan het toestel. Uitvallende gesprekken heb ik nog niet gehad, maar met mijn belgedrag zijn de twee weekjes die ik had om dit toestel te testen wellicht te kort.

Heb jij ook een Sony Xperia Z Wit?

De review wordt nog uitgebreid. Wegens omstandigheden gaat dat nu even niet, en het tonen van foto's met een thumbnail is zo'n gedoe dat ik het hier nu even bij laat.