Noctua NH-U12P Review

ACM 5 juni 2008, laatste update op 5 juni 2008, 1.900 views

Noctua NH-U12P

Pluspunten

• Stil
  • Compleet
  • Makkelijk te installeren voor zo'n groot ding

Minpunten

• Hij is wel groot
  • Hij is niet goedkoop

Geluidsproductie (min) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Voor een stil systeem is de Noctua NH-U12P een goede keuze. In de reviews online ervan kan je zien wat ie aan koelprestaties oplevert. Mij gaat het niet om de overklokbaarheid, ik was vooral geinteresseerd in de bijzonder lage geluidsproductie.

Met de cpu-fan op zijn langzaamst (zo'n 900 rpm) meldt Real Temp 34 en 35 graden graden voor respectievelijk core 0 en core 1 van mijn E8400. De kamertemperatuur is momenteel rond de 24 graden. En tijdens 3D Mark 06 wordt ie niet warmer dan zo'n resp 43 en 46 graden.

De fan is met de 'ultra low noise'-adapter dan ook inderdaad erg stil. Met de 'low noise'-adapter is het ook nog erg goed te doen, maar zonder is hij wel vrij goed te horen.

Een groot nadeel van een grote koeler is natuurlijk domweg dat ie dan ook echt groot is. Hij is vrij zwaar en je zal dus wel voorzichtig met je systeem moeten zijn.
Verder zorgt de grootte er voor dat de NH-U12P wat lastiger met inbouwen is, zo zit hij bij mij het eerste geheugen-slot in de weg van de GigaByte EX38-DS4 en is de 12V-stekker een stuk lastiger aan te sluiten. Noctua heeft echter wel een heel erg complete lijst met moederborden waar hij op zou moeten passen, en ook mijn moederbord stond er tussen.

Gelukkig heeft deze koeler geen push-pins, maar heeft Noctua een eigen installatie-systeem meegeleverd. Daardoor is het installeren op zich heel makkelijk. Een paar schroeven vastdraaien voor de houder en dan daarna het koelblok zelf vastschroeven. Het enige wat het installeren wat lastig maakt is dus domweg zijn afmetingen.

Noctua levert de koeler behoorlijk compleet. Naast het koelblok en de fan heeft men gedacht aan rubberen plakkertjes om de houder gedempt op je moederbord te kunnen schroeven, vier rubberen strips om de ventilator en de optionele ventilator trillingsvrij te kunnen plaatsen en een tweetal adapters om die ventilator langzamer te laten draaien.
Verder is er een vrij grote tube koelpasta meegeleverd (niet zo'n suf zakje) en heeft men zelfs aan een schroevendraaier gedacht. De handleiding die meegeleverd is, is duidelijk genoeg om de boel fatsoenlijk te kunnen installeren.

Heb jij ook een Noctua NH-U12P?

Je hebt de koeler nu zo geplaatst dat hij zijn lucht naar boven blaast. Heb je daar nog een uitgang zitten, want anders gaat de warme lucht zowel naar links als naar rechts, terwijl je die lucht zo snel mogelijk je kast uit wilt hebben.

Wat is een "ultra-low-noise" en een "low-noise" adapter? (p.S. Ik snap wel wat ze doen :) )

Overigens vind ik dat je erg veel geld over hebt voor een lage geluidsproductie. Mijn Arctic Coolinf Freezer 7 Pro, is volgens mij ook niet te horen (draait nu ca. 900 rpm) en kost nog geen 2 tientjes.

Jouw apparaat daarentegen koelt veel beter, maar ja dat gebruik je niet echt, dus.....

Veul geld.... :P
Deze is dan ook een heel stuk stiller dan die Arctic Freezer.

Niet alleen is ie uitgerust met een veel betere (stillere+efficiŽntere) fan, hij koelt ook een heel stuk beter. Doordat ie beter koelt hoeft de fan niet snel sneller te gaan draaien waardoor ie relatief stil is en blijft, zelfs onder full load. Ook de heatsink is veel efficienter, en er is alles aan gedaan de geluidsproductie die veroorzaakt wordt door turbulentie te minimaliseren.

Bovendien is er aan allerlei extra details gedacht, zoals: silicone strips en pad om alle trillingen weg te werken, die low noise adaptertjes, schroevendraaier die lang genoeg is om door de koeler te reiken, compatabiliteit met elk denkbaar Intel + AMD consumenten socket, op alle sockets horizontaal en verticaal te monteren ongeacht oriŽntering van de socket, 1 extra paar fan mounting clips voor als je er twee fans aan wilt hangen, etc.

En misschien wel het belangrijkste. Deze koeler heeft een fatsoenlijk, stevig en degelijk mounting systeem. Niet van die vreselijke push-pins zoals o.a. die Arctic Freezer en veel Scythe HSF's hebben.

Hij is niet echt goedkoop nee. Maar wijkt qua prijs niet echt veel af van koelers in dezelfde klasse. Voor wat je ervoor terugkrijgt is 50 euro niet veel imho.

Die Arctic freezer zit echt in een heel andere klasse. Hij koelt veel minder. Bovendien produceert ie meer geluid door de mindere fan en de mindere koeling, waardoor de fan sneller meer toeren moet maken als het systeem belast wordt.

[Reactie gewijzigd door houseparty op 5 juni 2008 21:53]

Er zit boven de koeler in de kast een rooster voor een ventilator, overigens zonder fan. Dus de lucht kan daar weg, voor zover het niet al weggezogen wordt door die ventilator links van het koelblok. :)

De ULNA en LNA ( :X ) zijn eigenlijk gewoon weerstandjes met een male en female drie-pins stekker eraan. In theorie kan je de ULNA en LNA dus ook aan elkaar koppelen, maar ik gok dat de fan dan helemaal niet meer wil draaien :P

En voor zover ik kon zien in diverse benchmarks is de Freezer 7 Pro "lawaaiiger" dan deze. Maar je betaald inderdaad wel heel erg veel extra daarvoor.
Wat is de dimensies van het geheel en bij de voet? En is het mogelijk het element een kwart slag te draaien?
Misschien is het ook mogelijk om met de tray naar buiten van de zijkant een foto te schieten? Mij lijkt het ook wel iets maar door de afmetingen ben ik bang dat dit nooit in mn behuizing past.
Ik heb twee afbeeldingen toegevoegd waarop de grootte van het ding een stuk beter op te zien is. Zoals je ziet steekt ie vrij ver uit, de 12cm-fan begint namelijk pas op een hoogte van iets van 3cm. In totaal zal ie wel een centimeter of 15-16 hoog zijn. En de breedte is zo'n 13-14cm, inclusief de hoekjes van de clips om de fan vast te houden.
De voet zelf is overigens vrij klein, je hebt een rekje wat met twee boogjes die ongeveer een centimeter boven je moederbord langs van de linker - naar rechter bevestiginsgpunt lopen (of beneden-boven als je de andere orientatie wilt) en het voetje van het blok zelf dat daar op vast gemaakt wordt is nauwelijks groter dan de socket.

Op de site van noctua kan je wel redelijk zien hoe de onderkant er uit ziet. En vindt je een lijst met passende moederborden.

[Reactie gewijzigd door ACM op 5 juni 2008 22:18]

En is het mogelijk het element een kwart slag te draaien?

Ja. Op alle gangbare sockets kun je de HSF horizontaal of verticaal richten, ongeacht de oriŽntering van je socket.

Het mounting systeem van deze Nocuta is erg goed doordacht. Voor meer info kun je best gewoon even de handleiding van de Nocuta site afplukken.
wat is de temperatuur onder stress???
Met een paar minuten twee SuperPi's tegelijk of SiSoft's gewone cpu benchmarks krijg ik de boel niet warmer dan 43 en 46 graden voor Core 0 en 1.

Een "echte" burn-in test duurt me te lang :)
Dat je zin hebt om een review te schrijven met zo'n gloednieuwe pc! :P
het kan misschien aan mij liggen? Maar op de manier waarop de koeler op de foto's gemonteerd is.. Zuigt de fan nu juist niet de warme lucht van je gpu aan en blaast die vervolgens de warme lucht over de heatsink? Misschien beter op het geheel een kwartslag te draaien?