Canon Digital Ixus 30 Review

Hann1BaL 24 januari 2007, 488 views

Canon Digital Ixus 30

Pluspunten

• prijs/kwaliteit
  • kwaliteit filmpjes
  • eenvoud/instelmogelijkheden.
  • formaat (compact)
  • panorama optie

Minpunten

• snoer aan de lader (oudere ixus series hadden de stekker in de lader zitten)
  • USB 1.1

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
De kwaliteit van de foto's is zeer goed te noemen met deze camera. De camera reageert snel en schrijft de foto's snel weg. De filmpjes zijn van goede kwaliteit en kunnen zo lang zijn als dat de geheugenkaart groot is. Het geluid daarbij wordt opgenomen in mono (niet zo gek met 1 microfoon) en is zeer duidelijk, maar het mag duidelijk zijn dat we niet praten over een topfilmcamera.

Het pakket wordt geleverd met:
-oplader & snoer (beter een stekker aan de lader zelf kunnen zitten.)
-16 MB SD-kaart (voor bijna iedereen te weinig, maar dat is bij elke camera zo.)
-USB kabel
-Installatie cds
-video- out kabel.
-polsbandje

De installatie cds zijn niet nodig indien je foto's wilt kopieren naar een Win XP machine. Die herkent de camera automatisch en de pc ziet de camera als externe harde schijf.

Een handige optie met deze camera is de panorama optie, waarbij je meerdere foto's kan nemen van bijv een landschap en die aan elkaar kan plakken en opslaan als 1 foto. (Dat laatste moet wel op de pc gedaan worden.)

De camera is heerlijk compact en past gemakkelijk in je zak. De instelmogelijkheden zijn ruimschoots aanwezig, maar indien je daar geen gebruik van wilt maken, dan kan je de camera op automatisch laten staan en over het algemeen zorgt dat voor prima foto's.

Je kan zelfs in helemaal donkere ruimtes foto's nemen die echt nog verbluffend goed zijn. Tuurlijk van iets mindere kwaliteit als foto's bij goed licht, maar het resultaat verraste mij positief.

Voor filmpjes is het aan te raden om een Ultra II (sneller) SD kaart te kopen, omdat de camera het filmpje anders niet snel genoeg kan wegschrijven en je dus maar korter kan filmen.

Voor de rest kan je de USB 1.1 interface een minpuntje noemen, want 2.0 zou voor de hogere snelheid wel lekker zijn, zeker met de grote filmpjes. Een cardreader aanschaffen is dan geen overbodige luxe.

Dit is natuurlijk geen camera voor een professional, maar voor de thuisgebruiker die een lekker compacte camera wilt die voor een redelijke prijs echt goede foto's maakt, is dit een uitstekende keuze.

Ik ben er in ieder geval zeer blij mee.

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 30?

ik heb deze camera nu al een paar jaar. En hij bevalt mij nog steeds goed. Vooral 's nachts in het donker is deze camera perfect. Ik gebruik hem vaak in discotheken.
Maar jij hebt hem pas geleden gekocht? Of is dit een hele late survey?

Wat is de prijs op dit moment?