Gigabyte GA-EX38-DS4 Review

ACM 5 juni 2008, laatste update op 5 juni 2008, 721 views

Gigabyte GA-EX38-DS4

Pluspunten

• Betaalbaar en no-nonse, maar volledig Intel X38 moederbord
  • Voldoende aansluitingen, vooral de 8 USB-poorten op de achterkant zijn handig

Minpunten

• Indeling niet helemaal geweldig, vooral de ondersteuning voor grote processorkoelers is beperkt.

Layout Score: 3
Tijdens mijn zoektocht naar een moederbord voor bij mijn Intel E8400, leek me de Gigabyte GA-EX38-DS4 de best betaalbare optie. Overklokken ben ik niet van plan en ik wilde vooral een betrouwbare basis voor een stil en stabiel systeem.

Dit moederbord bied voor mijn systeem ruim voldoende aansluitingen van elk type. Vooral de 8 USB-poorten op de slotplaat vond ik erg handig, dat scheelt weer gedoe met hubjes en/of uitbreidingsbrackets. Alleen het aantal fan-headers is wat beperkt, er kunnen maar twee system-fans op aangesloten worden (en een NB-fan). Bovendien leek het er op dat een van die twee alleen met een PWM-fan werkt, maar wellicht had ik wat verder moeten zoeken voor ik de fan op de voeding aansloot.

Hoewel de componenten op het moederbord vast betrouwbaarder en zuinig zijn, is de DES-functionaliteit mijns inziens nogal overhyped. Sterker nog, volgens mijn stroommeter maakt het geen bal uit of ik nou gewoon het Vista x64 'balanced' stroomschema gebruik, of dat ik via die DES-software uitgebreid het voltage en de cpu-frequentie in diverse stappen laat instellen.
Het idle-gebruik blijft bij mij varieren tussen de 107 de 112 Watt. De kans is natuurlijk groot dat er uit de nogal zuinige E8400 weinig winst meer valt te halen als ie eenmaal idle is en teruggeklokt draait.

De indeling van het moederbord had denk ik wat beter gekund, hoewel ik niet van alles zeker ben of gigabyte daar uberhaupt nog vrij in is.

De normale 12V-aansluiting zit vrij ongunstig zodra je een grote processorkoeler wilt plaatsen. Maar de uitbreiding ervan is helemaal een drama, die is afgedekt met een kapje en zit half onder het NB-koelblok. Gelukkig hoef je die alleen voor zware quad-core cpu's te gebruiken, dus die kon ik laten voor wat het was.

Verder zitten de geheugenslots te dicht bij de cpu-socket om met een grote/brede processorkoeler samen te gaan. Ik moest in ieder geval mijn (nogal hoge Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX) modules een slot opzij zetten, waardoor ik geen 4x-configuratie zou kunnen maken. Ook het NB-koelblok is nogal fors, waardoor je goed moet opletten of je koeler wel past. Mijn Noctua NH-U12P past in ieder geval maar net in de breedte. In de lengte zou het wel beter gepast hebben, maar dan zou het plaatsen van het mobo in mijn CM 690 weer lastiger geweest zijn.

Als ie eenmaal is ingebouwd, is de Gigabyte GA-EX38-DS4 een prima moederbord. Geen overdadige functionaliteit, maar ik kom er zelf niks mee te kort. De DTS-connect functie van de geluidschip was voor mij nog een reden om hem aan te schaffen, hoewel ik het tot nog toe niet echt uitgeprobeerd heb, behalve dat ik weet dat het werkt :P

Heb jij ook een Gigabyte GA-EX38-DS4?

Ben het met je review eens. De indeling is niet fantastisch als je een wat grotere CPU cooler wilt gebruiken. Ik heb er eentje ingebouwd bij mijn zwager met een Scythe Ninja (geloof ik, zo'n flatgebouw in ieder geval), moest de fan verplaatsen om niet tegen de geheugenbankjes aan te komen, en nu heb ik het idee dat de koeling niet optimaal werkt en iets warmer wordt dan nodig (fan zit nu aan de 'onderkant'). Voor de rest draait het machientje prima.
Hoe warm wordt de nb van dit mobo? ivm met de zogenaamd brakke kwaliteit van de heatpipes op de asus mobo's, aub met het gebruikte voltage op de nb dan kan ik dat vergelijken met mijn "brakke" asus koeling ;)
Geen idee hoe warm ie precies wordt. Als het de 'System'-temperatuur is, dan wordt ie volgens Gigabytes Easytune 41 graden bij idle. Voltages heb ik verder op automatisch laten staan (VCoreA is bij mij bij idle 1.140V).

Als het dat niet is hoor ik graag hoe ik dat wel moet meten :)