Nexus Thrio 310 Silent Case Review

- peter - 26 april 2013, laatste update op 27 april 2013, 1.370 views

Nexus Thrio 310 Silent Case

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Tool-less
  • USB 3 front poort
  • Vrij licht
  • Goede stekkers van front USB's en Audio die makkelijk inpluggen in mobo.
  • Goede stille Nexus fan meegeleverd
  • Veel fan mounting points
  • Rubberen voetjes

Minpunten

• Hardeschijf zeer luid hoorbaar (ophanging of cage?)
  • 5.25 frontcover opening te wijd? (kieren rondom DVD Writer)
  • Zijkanten gaan soms wat moeilijk dicht.
  • Kleine thumbscrews.
  • Vrij licht
  • Oranje tool-less zekeringsmechanisme vallen uit cage als je ze op open zet.
  • Moederbord bevestigins spacers lijken niet helemaal perfect uitgelijnd.

Intro
Af en toe bouw ik een PC om die meestal weer te verkopen. Ik ben dan natuurlijk op zoek naar een case die enigzins prettig werkt, stil is, en bovenal niet te duur is. De Nexus Thrio 310 kon mij bekoren vanwege mijn positieve ervaringen met het merk Nexus (van de fans). Het leek me prettig een case te hebben die vooral ook stil is. Tool-less design was ook een vereiste. Verder vond ik deze er mooi uitzien!

1e indruk
Het allereerste wat me opviel toen de kast binnenkwam was dat hij zo licht is. Volgens de TPG was hij 5kg, en blijkbaar ben ik gewend aan ongeveer het dubbele met vorige kasten. Nadeel ervan kan zijn dat het dus vrij dun staal is, maar ik heb niet het gevoel dat het erg slap is. Ik ervaarde het meer als een pluspunt. Geen loodzware kast die je moet verslepen.

Wat mij verder erg opviel was dat de frontpanel connectors (de usb2/3 en audio) voor aansluiting op het moederbord niet uit losse onderdelen bestonden. Je hebt dus 1 blokje wat je op de usb aansluiting van je mobo plugt, en daarmee heb je 2 poorten gehad. Goedkopere kasten hebben soms dat je moet gaan pielen met twee pluggen in 1 usb header, en dan moet je ook maar weer uitzoeken waar ook alweer de ground zat. Led en power/reset e.d. zijn wel los, maar de audio header bijv. is ook gewoon een 2x5 blok met een uitsparing. Erg prettig!

Eigenschappen
De case is door Nexus gemaakt, en uiteraard is er dus gefocust op stilte, hoewel het wel een budget kast blijft. Er wordt een Nexus Silent 120mm fan ge´nstalleerd meegeleverd, er zitten rubberen voetjes onder de kast, en op beide zijpanelen zit een geluidsdempende laag. De voeding wordt onderaan de kast geplaatst (zoals tegenwoordig wel vaker voorkomt) en de airflow van de voeding is dus geheel afgesloten van de rest van de kast. (Zuigt van onder de kast aan, en blaast aan achterkant weer uit). De vraag is of dat slim is of wenselijk, aangezien ik meestal het ook gebruik om warmte uit de kast te krijgen, maar goed, het schijnt steeds meer gebruikelijk te zijn. Let wel even op dat je voedingskabel het haalt van beneden in de kast naar helemaal bovenin voor de CPU voedingsplug.

Officieel horen er ook rubberen dempers te zitten op de plaats waar je de voeding installeert, maar bij mij ontbraken deze. Ze worden nu nagestuurd door Nexus. Prima service.

Er is plaats voor een ATX bord, en de spacers waarin je de schroeven draait zijn voorgeinstalleerd. Het koste mij echter wel wat moeite om mijn ATX moederbord goed passend geschroefd te krijgen. Ik weet niet of ik nu de uitlijning van de spacers moet verdenken, of dat mijn mobo wat slecht is afgesteld, of dat ik gewoon lomp was. ;) Het viel iniedergeval op, het was niet onmogelijk om alles goed te schroeven, echter het koste wel enig duwen om het moederbord telkens voor elke schroef goed te positioneren, en is dus een minpuntje.

Tot slot komen we bij het belangrijkste overgebleven element, de tool-less oranje drive bevestiginsmechanismes. Het zijn een soort slotjes, je kan ze open en dicht draaien, waarbij ze zich vanzelf vastgrijpen aan de cage en zo de drive op zijn plaats houden. Tool-less design is natuurlijk erg prettig en snel, maar bijv irritant aan deze dingen is dat als je ze open draait om de drive erin te schuiven ze dan nergens aan vast zitten. Oftewel, ze vallen op de grond/tafel, tenzij je ze vasthoudt. Dat is dus even wennen. Het zijn gewoon losse dingen die je open draait, weglegt, drive goedschuift, dan weer pakt en de 2 pinnentjes in de drive gaatjes past, en op slot draait.
De sloten hebben dus 2 pinnetjes, aan het begin en aan het eind, die precies in de schroefgaatjes van de drives passen. De 5.25 inch posities hebben een stuk of 4 posities waarin je de sloten kan zetten, dus op die manier kan je varieeren met de drive diepte. De HD posities echter hebben 1 enkele positie, en ik vond die erg naar achteren staan. Dat betekend dat je HD dus niet diep voorin de kast geplaatst kan worden, maar een stuk boven je moederbord uitsteekt. Ik snap niet waarom er niet net zoals bij de 5.25 inch meerdere posities gekozen konden worden. Maar goed, andere kasten die ik gehad heb hadden ook niet echt veel keuze. Mogelijk dat het ook gedaan is vanwege de front fans die je kan plaatsen en die daar ruimte voor nodig hebben.

Verder nog te vermelden: USB 3 front connector, alsmede 3 USB 2, plus audio. Frontpanel gaat er vrij makkelijk af (niet vanzelf natuurlijk), dus makkelijk fans plaatsen.

Stilte
Ik heb een 2e nexus silentfan geplaatst in de voorkant, om de hd koel te houden en de airflow te dienen. Verder heb ik een Seasonic voeding, die vrij stil is. De fans staan op silent of op de laagste instelling in het bios, en je hoort ze eigenlijk niet. De voeding is ook stil, en met een stille CPU fan is het allemaal erg prettig. Ware het niet.... dat de HD enorm resoneert....

Tsja, wat doe je dan. Het valt me iniedergeval erg tegen. Is dat dan mogelijk toch een gevolg van de lichte kast? Ik weet het niet. Er is iniedergeval een hele duidelijke brom/ruis/trilling te horen die ook door de tafel wordt versterkt. Echt stil kan ik het nu niet noemen. En dat valt tegen dus. De HD's zijn in andere builds ook gebruikt, maar hadden nooit zo'n heel duidelijke brom. Misschien dat ik kritischer ben bij een kast die op stilte gebouwd is, maar het valt me erg op.

Ik weet niet of het een algemeen probleem is met deze case en zijn bevestiginsmethode, maar het is bij deze iniedergeval wel zo. En dat is jammer, en maakt bijna dat ik hem niet kan aanraden aan de lezer. Voor een nieuwe build ga ik toch echt op zoek naar een betere. Mogelijk een duurdere variant van de Nexus serie, maar toch echt een andere. Het is gewoon jammer dat een stille kast geen betere demping voor HD's heeft.

Het is een mooie kast, veel ruimte voor fans, en aardig wat oplossingen om stilte te bevorderen. Echter de HD ophanging is slecht en hier lijkt geen demping aanwezig. Dat kan een stille build helemaal verpesten.
Hoewel de prijs laag is, en mogelijk daardoor toch aantrekkelijk genoeg, zou ik zelf op zoek gaan naar een betere oplossing die waarschijnlijk duurder is. Twijfelgeval dus.

Heb jij ook een Nexus Thrio 310 Silent Case?

Duidelijke revieuw, de foto's wacht ik met smart af!

Vraagje: kunnen de harde schijven niet gewoon vastgeschroefd worden?

M.v.g. Niels
Ja, er zitten simpele gaatjes op de plaats waar de HD vastgeschroefd (of via de oranje grijpers vastgezet) kan worden. Bij beide manieren geldt echter wel dat je de harde schijven maar op 1 positie vast kan zetten, je kan ze niet dieper of minder diep positioneren. Zie ook de foto.
Na een tijdje hem in gebruik gehad te hebben moet ik toch melden dat ik voor de prijs van deze kast hem vrij aardig vindt. Ik zit er zelfs over te denken om hem voor mijn eigen pc ook aan te schaffen.
Enige wat dan wel gebeuren moet is iets aan de HD ophanging veranderen.