Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 20x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot SX280 HS Zwart Review

Peetke 26 april 2013, laatste update op 9 mei 2013, 11.952 views

Canon PowerShot SX280 HS Zwart

Pluspunten

• Alles van de SX260, maar dan beter
  • Eindelijk wifi
  • 1080p 60fps video

Minpunten

• GPS nog steeds niet op niveau goede smartphones
  • Wifi had ik graag koppelingsmogelijkheden met diensten als Picasa, Drive en Dropbox gezien. En simpelere peer-to-peer mogelijkheid.
  • Geen touchscreen
  • Scherm had inmiddels hogere resolutie mogen hebben
  • Geen Android (open OS waar je meer mee kunt)
  • Zoommechaniek nog wel iets hoorbaar

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Geschiedenis
Mijn ervaringen in gebruik zijn in deze serie begonnen met de SX200, de SX230 en de SX260. Aangezien deze lijn van Canon een zeer goede zoom-functie heeft is mijn ook er op gevallen. Hij is niet zo compact als de IXUS-serie, maar geeft mijns inziens echt een betere foto en video. Ik gebruik de camera ongeveer evenveel voor video als voor foto's maken.

Specs
12.1 Megapixel
20x zoom, 25 mm objectief
Brandpuntsafstand 4,5 - 90,0 mm (35mm-equivalent: 25 - 500 mm)
Maximaal f/nummer f/3,5 – f/6,8
ISO 6400
HS System: 12,1 Megapixel CMOS, DIGIC 6
Wi-Fi
Full HD (60 fps) video
7,5 cm (3,0 inch) PureColor II G LCD-scherm, Ca. 461.000 dots
GPS met A-GPS
Hi-Speed USB (MTP, PTP) speciale aansluiting (compatibel met Mini-B)
Overige HDMI-mini-aansluiting (HDMI-CEC-compatibel) A/V-uitgangen (PAL/NTSC)
Computer / overige Wi-Fi (IEEE802.11b/g/n), (alleen 2,4 GHz)
SD, SDHC, SDXC
lithium-ionbatterij NB-6L
Afmetingen (B x H x L) 106,4 x 62,8 x 32,6 mm
Gewicht Ca. 233 g (inclusief accu('s) en geheugenkaart)

Uitpakken
De camera zit tegenwoordig in een erg klein doosje. Verpakkingsmateriaal is karton en plastic. Je moet zelf het koord aan de camera rijgen. De batterij is vrij leeg, dus moet opgeladen worden. Er zit geen SD-kaart bij.

Eerste gebruik
De knoppen zijn voor een Canon SX2xx-serie ongeveer hetzelfde gebleven. Dit onderdeel volgt later nog.

Foto's
In het donker zie ik nog erg veel korreligheid. Vooral met veel licht zijn de foto's prachtig.

Video
De SX260 maakt hoorbaar veel gebrom bij zoomen tijdens het maken van filmpjes. Daarnaast ging zoomen maar in ongeveer 2 snelheden (erg langzaam, of erg snel). Video had een mooie kwaliteit (Full HD, goed gestabiliseerd). Zoomen gaat een stuk langzamer in de SX280 wat beter werkt. Het is ook stiller geworden, maar nog wel hoorbaar. Zeker stiller dan de SX260, dus met omgevingsgeluid niet meer te horen. Wat mij betreft kan dit nog beter en blijft het dus nog wel een verbeterpuntje. De toevoeging van 60fps is een fijne. Video's zien er veel soepeler uit en sites als YouTube kunnen deze video al prima verwerken. Dit is bij mij de standaard stand geworden (1080p60). Zorg wel voor een snel SD-kaartje (10speed); mijn 6 speed kaartje hield het wegschrijven van de video niet bij, langzamere kaartjes zorgen dat opnemen stopt en je moet wachten tot er weer voldoende is weggeschreven, voordat je weer verder kunt opnemen/fotograferen.

GPS
De GPS zat er op de vorige editie ook al op. Nou had die in de SX230 serie erg lang nodig om een fix te krijgen. Dit was in de SX260 op zich wel prima snel, maar binnen werkte dit nog niet. Dit is met de SX280

Wifi
Je kunt de camera aanmelden op een wifi access-point en vervolgens een App installeren op je smartphone. Beiden in de juiste stand zetten en je kunt op je telefoon rondbladen in je foto's. Een handige "synchroniseer alles" optie is er niet. Ik krijg het nog niet uitgelegd aan mijn vriendin; het betreft wel echt een aantal handelingen voordat je foto's binnen hebt. De wifi mogelijkheid kan dus nog wel flink verbeterd en versimpeld worden. De rechtstreeks naar het 'Canon'-web heb ik nog niet geprobeerd; dit komt nog in een volgende revisie.

Accu en opladen
Accu's zijn los op te laden in een lader. Je kunt hem niet via USB opladen. Helaas zit er ook geen micro-usb op, dus was laden via alle telefoonladers die er inmiddels overal rondzwerven bij ons in huis (en in de auto) helaas ook al geen optie. Gemiste kans; Canon stap eens over op de nieuwe laad-standaard met je camera's. Laden gaat in ruwweg 30 minuten redelijk vlot, maar het is dan ook een <1000mah accu. Mijn toestel geeft geregeld een batterij waarschuwing terwijl hij net opgeladen is en dus wel vol zit. Hij blijft wel gewoon werken.

De SX260 is bijna 65 euro, bijna 25% goedkoper op moment van schrijven. De toegevoegde features en verder verfijning zijn niet dermate groot dat het een must is de SX280 te kiezen boven de SX260. Als je er veel video mee wilt maken zijn het stillere loopwerk en de 60fps mogelijkheid wel erg fijn.

Toekomst
Van mij mag de volgende SX300 al wel de stap maken naar 4K-video. Verder wil je eigenlijk alle goede features die ook in smartphone zitten (groot & hoge resolutie aanraakscherm, een OS-met veel mogelijkheden, goede GPS en Wifi. De telefoon-camera heeft dus mijns inziens helemaal de toekomst; al zijn de huidige modellen nog niet helemaal klaar voor prime-time qua specs. Met de Qualcomm Snapdragon 800-serie chipsets komt er een 'always on' mogelijkheid voor GPS (zonder merkbaar meerverbruik energie), vele malen snellere wifi, bluetooth, output naar 4K schermen, uitgebreide video en foto-processing, etc. Grote kans dat daar dus ook camera's op gebaseerd gaan worden (of op vergelijkbare cuncurrerende chipsets natuurlijk).

Voetnoot
Deze review is slechts mijn eerste indruk na 1 week gebruik. Ik zal deze de komende tijd verder aanvullen en mede n.a.v. reacties dingen verduidelijken en verbeteren. Zo ook foto's toevoegen.

Heb jij ook een Canon PowerShot SX280 HS Zwart?

Inmiddels kan deze wel met Google Drive koppelen volgens de website van Canon:
Mensen ik ben even speciaal lid geworden van dit forum om zoveel mogelijk mensen te waarschuwen voor de Sx280 en het onherkenbare beleid van Canon in deze:
Deze camera kan nauwelijks filmen, tijdens het filmen op welke resolutie dan ook, valt de batterij na 30 seconden tot 2 minuten uit. Ook al is deze helemaal vol. Dit is te wijten aan een productiefout die ze er met firmware updates niet uit krijgen. Ik heb er een gehad maar kon er net vanaf vanwege de internet aankoop afkoeltijd en de coulante houding van Kamera Express.
Canon probeerde me 'm nog even te laten houden waardoor ik over die datum zou zijn gegaan. Over de hele wereld sturen mensen deze camera terug, die Canon dan vervangt door een ander niet werkend exemplaar, en ze ontkennen het probleem al maanden.
Kijk zelf hier: forums.usa.canon.com/t5/PowerShot/bd-p/powershot Het is veruit het populairste onderwerp op dit forum en ongekend voor Canon customer policy!!!
Niet kopen, je krijgt alleen maar problemen en moet er tijd aan besteden enzo. Jammer, in potentie was het een erg leuk toestel.
Bij een net opgeladen batterij geeft de indicator bij het filmen of afspelen aan dat de batterij bijna leeg is. De camera valt niet uit. Als ik de camera aan en uitzet, staat de indicator weer op 'vol'. Het SD kaartje is class 10 en het gebeurt zowel bij 30fps als bij 60fps.

Ik stuur de camera terug omdat ik nog binnen 7 dagen zit.

En bedankt voor de tip!

[Reactie gewijzigd door onomato op 9 februari 2014 12:56]

Ik heb hier geen last van. Als je filmpjes er snel mee stoppen, kan het ook aan de maximale schrijfsnelheid liggen van je sd-kaart. Bij 1080p op 60fps werkt bij mij een 6-speed kaartje al niet meer.
Opvallend dat je bij het noemen van zo veel minpunten toch nog 5 sterren uitdeelt bij de algemene beoordeling en 'featureset. Zeker de door jou aangehaalde beperkingen op de wifi-mogelijkheden zouden een dergelijke score niet verdienen.

Ik wacht met interesse af hoe je deze review gaat uitwerken op basis van je verdere ervaringen.
Dankje voor de opmerking. Ben ik het eigenlijk wel met je eens. Ik heb er een sterretje afgehaald totdat er makkelijkere sync-mogelijkheden zijn.
Hoe zijn de foto's vergeleken met de SX240? ( of 260 )

Kan je evt foto's maken of vergelijken kwa kwaliteit?
Op zich wel een nette review. Ik heb mijn oog ook op deze camera laten vallen en ben van plan om hem deze week te gaan kopen. Ik kom van een Ixus 1000HS en wil net ietsje meer kunnen. :)

Dat je korrelige foto's maakt in het donker verdient opzich nog wat experimentatie denk ik persoonlijk. Mijn huidige 1000Hs maakte met de juiste settings eigenlijk al leuke foto's in het donker (zie eventueel de foto's op mijn Inventaris van de machine 'Eclipse').
Ook als ik een andere review van de SX280 erbij pak, dan ben ik positief verbaast op de foto kwaliteit in het donker voor een compact camera (of bij zeer weinig daglicht):
(Vergis je niet, het is hier bijna donker... maar door de lange sluitertijd komt de gevoeligheid van de lampen goed aan bod... een effect wat ik persoonlijk er mooi vind).
(Edit: Zie svp de foto bij de review...het lijkt erop dat Tweakers.net ook nog wat compressie toe past op de foto? Hij was scherper vr de upload....).

De gehele review vind je overigens hier (erg uitgebreid):

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 25 juli 2013 12:32]