Specificaties Accessoire (universeel) - Bekijk alle specificaties

UP V2.0 Black Review

fl1p 26 april 2013, laatste update op 26 april 2013, 1.613 views

UP V2.0 Black

Pluspunten

• Accuduur (ongeveer 10 dagen)
  • Compact
  • Waterdicht
  • Veel-in-één
  • Terugkeren in de tijd

Minpunten

• Beschermingskap geraakt snel kwijt
  • Smart alarm om op te staan nog niet gevoeld
  • Geen gewichtsbeheer
  • Invoeren eten kan eenvoudiger

Na een tijdje met Sleep as A(n)droid en Sleeptime, in combinatie met andere apps om stappen en workouts bij te houden, dacht ik dat ik toch iets anders moest vinden. Mijn batterij moest tot 3 keer toe per dag worden opgeladen, en dat was niet handig.

Toen ik mijn Nexus 4 kocht, was het tijd voor (nog) een kleine investering: De Jawbone UP!

Eerste indruk
Knappe en stevige verpakking. Wel een beetje puzzelen om het product uit het doosje te krijgen. Veel plakkertjes, maar duidelijk aangegeven waar je moet trekken. Niet voor de impulskoper, want het duurt even voor je hem aan hebt. Geen handleiding ingesloten, enkel de armband en een oplader. Een mini-boekje zit er wel bij, maar je smartphone doet ook nog veel.
In het begin vond ik hem tamelijk dik. Na een dag had ik door dat je hem eigenlijk beter andersom draagt, dus met de cap en het knopje naar boven, zodat het dikke gedeelte aan je onderarm hangt. Dit is veel comfortabeler.
Door het ontbreken van een handleiding, moet je online gaan om te weten hoe je de UP in verschillende modi kan zetten. Zo is er de Timed Activity mode, Sleep mode en de Power Nap mode. Daarnaast staat hij gewoon altijd aan, op de standaard modus (= stappenteller).

De bouwkwaliteit lijkt me goed te zijn. Ik geloof echter wel dat het beschermdopje er snel zou kunnen van vallen. Als je elke dag 2-3 keer synct, verslijt die sluiting, het is immers geen draaidopje, en zou het dopje er kunnen van vallen. Je eerste extra dopje zou je gratis opgestuurd krijgen. Of dit ook naar Europa geldt, betwijfel ik.

De (Android) app v1.1.0
Zelf heb ik de LG Nexus 4, en daar is de app ook op getest. Ik kan niet vergelijken met iPhone of andere i-of a-devices, omdat mijn vorige smartphone niet compatibel is en ik enkel over een iPod classic beschik.

De eerste keer
Bij het eerste keer opstarten van de app, wordt je gevraagd om je gewicht en lengte in te geven, alsook je geslacht en geboortedatum. Op die manier kan de app je bepaalde tips en hints geven over je eet-beweeg-en slaapgedrag.

Monitoren
Eetgewoonten
Je kan in de app ook je eten en drinken opslaan. Bij veel producten kan dit door gewoon de barcode te scannen. Wil je het echter mooier, moet je eerst een product uit hun standaard database kiezen (bv: softdrink), en dan je product dmv een barcode, of zoekopdracht in hun uitgebreide database, te koppelen aan de foto uit de standaard database...
Op die manier kan je ook zelf een volledige, voor jou standaardmaaltijd, toevoegen, aan je persoonlijke database "Mijn standaard ontbijt", en daar producten aan koppelen, zoals bv: Orange juice, Kellog's Frosties, Milk, Water... Volgende keer kan je dan gewoon "Mijn standaard ontbijt" toevoegen aan je ochtenritueel.

Activiteit
Tijdens het stappen of rondwandelen, meet het, naar eigen zeggen, ingewikkelde systeem in de UP, niet enkel je armbewegingen, maar ook de G-kracht, en tal van andere parameters, zodat de UP toch tamelijk goed mijn stappen en afgelede kilometers kon registreren. Als het voor jou niet goed gaat, kan je het kalibreren. Je wandelt dan een aantal meter/kilometer, en daarop baseert de UP zich om zich op jou af te stellen.
Ook kan hij je verwittigen als je te lang stil zit. Hij buzzt dan even. die tijd is instelbaar.
Voor de echte nerds onder ons: dat alarm is uitschakelbaar.

Workouts
Ga je fietsen, hiken, gewichtheffen, lopen,... zet je de UP in Timed Activity Mode. Achteraf kan je dan, na het synchroniseren met je toestel, ingeven wat voor soort workout je gedaan hebt, en ook daar de verbruikte calorieën, (eventueel) afgelegde km's, aantal stappen,... bekijken en analyseren.

Gewicht
Jammer genoeg wordt je gewicht (nog) niet gemonitored. Op het support forum werd dit item nochtans al veel aangevraagd. Misschien komt dit in een volgende app-update?

Slaap
Heel eenvoudig. Zet je UP in Sleep mode, het groene maantje gaat een seconde aan, en hij monitort je slaap. Voor de lol heb ik eens Sleeptime en de UP tegelijk gebruikt. Raar en jammer genoeg verschillen ze van resultaten... Wie moet je nu geloven? Heb ik nu goed, of minder goed geslapen? Mag ik mijn (al dan niet gespeelde) ochtendhumeur uitwerken op de kat?
Jammer genoeg heb ik, na het alarm 2 dagen na elkaar gezet te hebben, het alarm geen enkele keer gevoeld. Gelukkig ben ik van nature wat wantrouwig, en had ik ook nog mijn wekkerradio gezet. Het alarm zou je moeten wekken in een lichte slaapfase, zodat je niet vermoeid opstaat. Ook die marge kan je instellen.

App screenshots
Dropboxfolder: https://www.dropbox.com/sh/rjy7j4msosolx7a/K_HCi2Snvg

De accu
Doordat de UP niet over enige draadloze connectiviteit beschikt, moet je hem maar om de 10 dagen gedurende ongeveer 80min opladen, zeggen ze. Ik geloof de gebruiksduur wel. Na 2 dagen, ben ik ongeveer 20% kwijt. Je batterijstatus zie je in de app, als je synct. Als je UP echt bijna leeg is, krijg je ook meldingen op de UP zelf. Hij beschikt over een RGB-Ledje
Het nadeel is dat je, telkens je je gegevens wil doorgeven van de UP naar de app, je de UP uit moet doen, en in de hoofdtelefoonconnector moet steken. Ik werd er al aan gewoon, en vind het geen minpunt.

Altijd, en overal
Of toch niet?
Jawbone maakt reclame dat je hem altijd en overal kan gebruiken. Ze raden echter toch af, om hem niet te dragen tijdens het zwemmen of duiken. Andere watersporten zoals kano en douchen zou geen probleem mogen zijn. Ik doe hem niet uit tijdens het douchen.

Wil je dat ik iets test, een screenshot van een ander deel van de app, of heb je andere vragen? Stel ze gerust!

Nog meer
Meer support: https://jawbone.com/support/up.
Meer ervaringen (Community): http://forums.jawbone.com/t5/UP-BY-JAWBONE/ct-p/UP2

Heb jij ook een UP V2.0 Black?

dank je voor deze review, heb het bandje ook net besteld! :)