Sony SRS-BTM8 Zwart Review

sHELL 26 april 2013, laatste update op 3 mei 2014, 4.428 views

Sony SRS-BTM8 Zwart

Pluspunten

• NFC
  • mobiel & handig
  • volume control

Minpunten

• vingerafdruk magneet
  • geen interne accu
  • geluid op batterijen valt tegen

Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3

Ik was op zoek naar een handige draadloze luidspreker waar meerdere mensen van gebruik kunnen maken. Dan kom je al snel in de wereld van speakers met batterijen en bluetooth.
Maar die kunnen duur zijn, een Logitech UE model kost al gauw 100 euro en veel anders waar wat fatsoenlijk geluid uit komt zul je onder de 100 euro niet snel vinden.

Dus dan krijg je de SRS-BTM8 van Sony met Bluetooth, NFC en een totaal 4Watt RMS. Deze staat deze in de pricewatch aangegeven voor iets minder dan 78 euro. (maar je haalt em voor 77 euro halen bij de media markt in Amsterdam)

---gebruik---

Gebruik is vrij simpel als je een telefoon hebt met NFC, out of the box werkt het meestal direct met de meeste Android 4+ telefoons.

De NFC tag op de speaker zorgt er voor dat Bluetooth in de telefoon aan gaat en dat er een verbinding opgezet word, een proces van ongeveer 2 seconde. Raak je met de telefoon de speaker nog een keer aan dan word bluetooth weer uitgeschakeld.

Als je geen NFC hebt, ben aangewezen op bluetooth pairing of een 3.5mm audio in jack.

Op de speaker zelf zijn ook volume knoppen aanwezig, play/pause, power en een handsfree knop voor het aan nemen van telefoongesprekken.

Moet zeggen dat het gebruik in combinatie met NFC zeer simpel en gebruikers vriendelijk is. Maar wat mij wel opvalt is dat (en dat zal per telefoon type verschillen) je de telefoon er dwars op moet houden om een verbinding op te zetten. Hoe dat precies zit weet ik nog niet maar het is naar mijn mening niet echt storend.

---mobiliteit---

Er gaan aan de onderkant 4x AA penlight batterijen in en dat is volgens Sony genoeg voor 20 uur muziek. Maar dat zal in de praktijk wel minder zijn. Ik heb echter zelf nog geen batterij test gedaan om te zien hoe lang ze mee gaan.

---design---

Er zitten wel wat nadelen op deze mobile speaker set, er zit geen accu ingebouwd en als je de netstroom aansluit zal het eventuele oplaadbare batterijen niet opladen.

De bovenkant is afgewerkt met een glad soort plastic dat een flinke vingerafdruk magneet is. Het feit dat daar ook de knoppen in verwerkt zijn helpt niet echt.

---oordeel---

Hij voldoet prima waarvoor ik het heb aangeschaft, een handige speaker voor op het balkon of een zonnige dag in het park.
Het bijkomende gebruikers gemak van NFC is echt een verademing. Het heeft een hoog “idiot-proof” gehaalte, vooral in een omgeving waar meerdere mensen zijn die gebruik willen maken van de speaker is het een must.

---update---

Na wat langer gebruik viel me toch iets op over de geluids kwaliteit. Was mischien ook wel te verwachten maar het verschil was wel zo duidelijk dat ik het wel even wou vermelden. Op batterijen vervormt het geluid zeer snel bij hoog volume. Weet niet of het ligt aan de oplaadbare 1,2 volt AA's die ik gebruik, zal het nog een keer testen met 1,5 volt.

Heb jij ook een Sony SRS-BTM8 Zwart?

Mooie blackbox, maar wat is het/doet het?
Het blijkt een MP3 speaker te zijn..met NFC blijkbaar.
... Hmmm mjah hoe zal ik daar op reageren.

Zucht ik snap de hint wel, zal de review later op de avond wel overnieuw doen.
Haha mooi is dat, een review over een speaker waar geen woord over de geluidskwaliteit wordt gerept :P
Bedankt voor de review, maar ik ben toch wel benieuwd hoe het geluid bevalt (muziek/gesprek)
Niet echt de reden waarom ik dit gekocht heb, alhoewel het geluid redelijk is voor de prijs. (beter dan ik had verwacht eigenlijk en zowiezo beter dan wat er uit een telefoon speaker komt)