Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-PVA, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart Review

rachid.nl 4 juni 2008, 3.972 views

Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart

Pluspunten

• Uitstekende kleuren
  • Uitgebreide featureset

Minpunten

• Input lag
  • Input lag
  • Input lag...

Mijn 19" Philips CRT-scherm voldeed opzich nog prima, maar ik wilde een HD-film ook eens kunnen kijken op een scherm dat daadwerkelijk een HD-resolutie aan kan. Bovendien zou de extra desktop real estate me heel goed uitkomen. De Dell UltraSharp 2408 WFP leek de ideale vervanger, maar er is één fundamenteel probleem met deze monitor waardoor ik er zó slecht mee kan werken dat ik 'm ga terugsturen naar Dell: de input lag. Verderop meer daarover.

Wat krijg je
De Dell UltraSharp 2408WFP is een 24" breedbeeldmonitor met een PVA-panel in een aantrekkelijke, zwarte behuizing met slechts een minimale rand om het scherm heen. De monitor, met een native resolutie van 1920x1200, is echter meer dan slechts een monitor; je krijgt meteen de beschikking over vier extra USB-poorten, een 9-in-2 cardreader en een sloot aan inputs, waaronder 2x DVI, 1x VGA, 2x HDMI, Component, Composite en S-Video. Verder is een quick guide meegeleverd waarop je snel kunt zien hoe je je scherm vastklikt op de stevige en mooi vormgegeven voet, die overigens in hoogte verstelbaar is. Verder krijg je ook een uitgebreidere handleiding, een CD met digitale handleidingen en drivers voor Windows XP en Vista, en ook qua kabels laat Dell je niet in de steek, met in de doos een VGA-, DVI- en HDMI-kabel. Alles bij elkaar kost deze set net iets meer dan 600 euro. Dat is veel bang for buck gezien de uitgebreide featureset!

Beelden, kijkhoeken en kleuren
Het PVA-panel in deze monitor verzekert je van uitstekende kijkhoeken, zowel horizontaal als verticaal, en ook de kleurweergave is nagenoeg uitstekend, hoewel opvalt dat met name rood nogal oversaturated is. Volgens gebruikers van deze monitor die hun bevindingen ook online hebben gepost, is dit euvel goed te verhelpen door de instellingen van het scherm aan te passen. Een ander probleem zou de enorme scherpte van het beeld kunnen zijn: ondanks dat ClearType aanstaat in Vista, doen de letters op het scherm je vermoeden dat het eigenlijk uitstaat, zo scherp zijn ze.

Films kijken is een waar genot, zelfs als het een DVD betreft die wordt geüpscaled om aan de hogere resolutie te voldoen. Ook de semi-professionele foto- of video-editor die van z'n CRT af wil en de schermen van Eizo te duur vindt, komt wat mij betreft goed weg met deze Dell.

Dankzij de vele inputs zou de 2408WFP een uitkomst kunnen zijn voor de mensen die geen dure (HD)TV willen kopen: aangezien deze monitor alle HD-resoluties aan kan en bovendien voldoende HDMI-inputs heeft, zou je bijvoorbeeld een UPC HDTV-abonnement kunnen nemen en de bijbehorende mediabox kunnen aansluiten op deze monitor. Zo voorkom je dat je straks met twee afstandsbedieningen zit! Ook biedt de 2408WFP features als Picture In Picture en Picture Beside Picture, zodat je tegelijk kan werken tv-kijken als je wilt.

Input lag
Hoe fijn het ook is om een veelzijdige monitor te hebben met een uitstekende weergave van kleuren en geen kick geeft als het gaat om kijkhoeken, de zogenoemde input lag van deze monitor is werkelijk verschrikkelijk. De input lag, om het heel simpel uit te leggen, is de tijd die zit tussen het moment waarop je videokaart een frame naar buiten stuurt en het moment waarop dat frame daadwerkelijk op je scherm verschijnt. Verschillende reviews, waaronder ook een op tweakers.net, laten zien dat de input lag ongeveer 40 ms is. Ik kom na het fotograferen van een timer die wordt weergegeven op zowel de Dell als het CRT-scherm die cloned is aangesloten op hetzelfde resultaat. En dat is huilen: 40 ms is veel; veel te veel, en voor mij een absolute spelbreker.

Sommige mensen zeggen dat de input lag alleen storend is voor echte die hard gamers. Daar ben ik het niet mee eens, want ik ben geen die hard gamer (totaal niet zelfs) en toch is de lag verschrikkelijk irritant en krijg ik er stress van. Wat mij betreft heeft dat twee redenen.

Allereerst geldt simpelweg dat sommigen meer 'gevoelig' voor delay zijn dan anderen. De een ziet überhaupt niet eens dat er een delay is, de ander ziet het wel maar vindt het niet storend, en weer een ander (zoals ik) kan er totaal niet mee werken. Dit is dus persoonsgebonden en het zou kunnen dat jij er minder last van hebt dan ik, maar voor mij is het bijna een nachtmerrie.

De tweede reden heeft te maken met jouw vaardigheid qua toetsenbord en muis. Er zit zogezegd 40 ms tussen het moment dat je een letter intikt op je toetsenbord en het moment waarop hij daadwerkelijk op je scherm verschijnt. Als je ultrasnel kan typen, dan is dit uiterst storend, omdat het gewoon te lang duurt voordat je de bevestiging krijgt dat het klopt wat je schrijft. Het werkt vertragend, stressverhogend en je gaat er ook nog eens rare tikfouten van maken, merk ik. Ook voor de ultrasnelle muisgebruiker kan het een hel zijn: doordat het beeld wat vertraagd is, krijg je de haast niet voor te stellen situatie dat je bijvoorbeeld een onscreen commandbutton voorbij schiet, omdat je cursor op je scherm nog niet bij de knop is maar in werkelijkheid al wel. Doordat die 'werkelijke staat' pas 40 ms later op je scherm verschijnt, ben je het knopje al voorbij voordat je er erg in hebt.

Nogmaals: die tweede reden geldt dus vooral voor de ultrasnelle gebruiker die werkelijk vliegt over het toetsenbord en een muis kan gebruiken alsof het onderdeel is van zijn of haar hand. Als je nou eenmaal zo snel bent dan vergt dat uiterste precisie en een optimale synergie van alles dat je gebruikt, en de 2408WFP is een extreem storende factor die je productiviteit verlaagt en je frustratieniveau omhoog helpt. Dat maakt de input lag voor mij een showstopper - het scherm gaat terug naar Dell. Spijtig, gezien de rest van wat het scherm kan.

De Dell UltraSharp 2408WFP is een anti-climax in disguise: het geeft je veel ruimte op je desktop, biedt uitstekende kleuren en kijkhoeken, heeft veel connectoren voor allerlei externe apparaten en komt met extra's als een 9-in-2-cardreader, en dat alles tegen een prijs die ten opzichte van de concurrentie haast vernietigend is. Maar dan komt de enorme tegenvaller: de input lag. Onderschat die niet! Ben je een gamer of iemand die ultrasnel kan typen (sneller dan een gemiddelde secretaresse, en voor veel tweakers geldt dat), dan is dit scherm een absolute no-go, want je gaat langzamer werken, meer tikfouten maken en uiterst gefrustreerd raken. Dus pas op!

• NVIDIA GeForce 7600GS
  • macOS

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2408WFP Zilver, Zwart?

Ik vind het allemaal maar een vreemd (en misschien wel sterk overtrokken) verhaal. Met je oog kun je ongeveer 30 fps waarnemen, hetgeen neerkomt op ca 1 beeld per 30 ms. Ik beweer hierbij niet dat alles sneller dan 30 fps onzin is. Het menselijk lichaam zit nl. een beetje complex in elkaar, waardoor we bijv. wel een verschil waar kunnen nemen in een beeld dat opgebouwd wordt uit 70 fps en een van 50 fps. De echte rede daarachter weet ik niet. Wel is het zo dat bij geluid iets soortgelijks optreedt. Ondanks dat iemand ( met zeer goede oren) ca. tot 18 kHz kan waarnemen, zijn we wel in staat om onderscheid te maken tussen een geluid met boventonen van bijv. 30 en 60 kHz. Een losse toon van 30 kHz is echter voor ons simpele zielen absoluut muisstil!

Terug naar die 1 beeld per 30 ms. We komen voor onze waarneming ruwweg 1,5 beeld te laat i.v.m. de werkelijkheid. Dat ik daardoor typefouten zou gaan maken (als je zo snel zou kunnen typen, typ je overigens blind, anders haal je sowieso al niet) is m.i. klinkklare onzin. Ik denk dat de "input lag" van de oude elektrische typemachines factoren hoger lag....

Om die zelfde reden klinkt het missen van een button aan zeer onwaarschijnlijk in mijn oren.

Het lijkt wel of er iets anders aan de hand is, ik weet echter niet (vanaf hier) wat dan. Ik zou bijv. wel weten hoe de videokaart het doet bij deze zelfde resolutie op een CRT. Had de CRT überhaupt dezelfde resolutie ingesteld staan bij het meten van de input lag :?

Daarnaast met dank aan Zilla hierboven:
.... Dell is working to incorporate a number of improvements into the 2408WFP as a firmware update for new monitors scheduled to ship in mid-July. This firmware update features .... and less input lag. Current 2408WFP owners whose specific usage scenario may benefit from the firmware update should contact Dell Technical Support after Mid July to receive the firmware update. ....
Ik zou er dus nog maar even over nadenken, zeker omdat ze nu blijkbaar zo "goedkoop" zijn.

Een alternatief ter overweging: Eizo Flexscan S2431W-BK voor ¤ 750,=.

/edit @rachid.nl hieronder

Ik betwijfel ten sterkste of je tijdens het typen een input lag van 40 ms waar kunt nemen, naar mij idee is een vertraging van 40 ms in combinatie met zo iets "statisch" als typen gewoon momentaan. Daarnaast kijken blindtypers vnl. naar het te typen document en niet naar het scherm (tenzij ze natuurlijk iets uit hun hoofd typen...).
Bij mij gaat het typen ook slecht ondanks een veel beter waarde van de input lag, maar bij mij ligt het aan mijn ToBo en mijn type-kwaliteiten. Dus een nog betere input lag zou het niet veranderen :).
Btw, de link bij de Eizo is de link naar een review van een enthousiaste tweaker, maar dat had je waarschijnlijk al gezien.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 5 juni 2008 01:56]

Ik denk dat je hier een aantal dingen door elkaar haalt.
Ok, dus de input lag van een typmachine is hoger. Prima, maar daar zou je als typmachine-fanaat en dagelijks gebruiker dan aan gewend zijn. Ik denk dat als jij nu welk scherm dan ook wegdoet en inruilt voor een typmachine, je ook rare fouten gaat maken of op z'n minst minder snel gaat tikken.

En, zoals eerder aangegeven: als je blind typt, dan kijk je juist naar het scherm en niet naar het toetsenbord, en dus zie je de input lag juist eerder omdat je constant op het scherm bent gefocust.

Ik suggereer overigens helemaal niet dat ik 1 karakter per 40 ms typ, want dat is natuurlijk belachelijk. Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Het gaat om bevestiging: je bent gewend dat als je iets intikt, dat dat direct op het scherm verschijnt, en dat gebeurt niet en dat werkt frustrerend. Dat iemand die sneller typt daar meer last van heeft dan iemand die langzamer typt is een interpretatie van mij en misschien een onjuiste, maar ik denk dat geldt: hoe sneller je typt, hoe sneller je bevestiging wilt op je scherm.
De videokaart (GeForce 7600GS) stond ingesteld op Cloned mode, wat impliceert dat beide schermen dezelfde resolutie te verwerken krijgen, in dit geval 1024x768.

Overigens dank voor je tip van de Eizo. Misschien zou ik wel van 24" naar 22" kunnen gaan; dan is de vergelijkbare Eizo-monitor 585 euro...

[Reactie gewijzigd door rachid.nl op 4 juni 2008 18:21]

Mijn reply gemist?
Daarin kun je namelijk goed zien dat er in mijn geval juist gemeten is in clone modus.
Dat is namelijk ook de enige modus waarin het zin heeft om dan te doen.
Om uit te sluiten dat de videokaart mogelijk een meebepalende factor zou zijn heb ik ook getest met de 2007WFP tegenover 2408WFP, heb ik de 2007WFP naast de CRT gezet (met als resultaat een véél lagere inputlag), en simpelweg de connectoren verwisseld.
Heb je ook de schermen omgedraaid?
Ik weet zeker dat op mijn ATI-kaartje, maar volgens mij ook bij NVidia de schermen niet gelijktijdig (parallel) aangestuurd worden, maar serieel. Door het meten van de schermen in beide opstellingen (1 en 2 omdraaien) zou je zo een mogelijke fout eruit kunnen halen.
Schermen omgedraaid? Hoe bedoel je dat precies? Primairy en Secundairy omdraaien?
Zo ja, dan heb ik dat gedaan, maar op een andere manier.
Ik heb namelijk ook simpelweg de stekkers fysiek verwisseld. Dus bijvoorbeeld: eerst Monitor1 in Video1 en Monitor2 in Video2, meting, Monitor1 in Video2 en Monitor2 in Video1, meting. :)
Hehe, ik bedoel idd niet fysiek van plaats of achterste voren, maar die stekkertjes |:( . Ben blij dat je ook zo slim was :+ .

Heb je verschillen waargenomen toen je ze omdraaide de stekkertjes verwisselde. Ben ik wel heel erg benieuwd naar.

Wat gebruikte je ATI of NVidia?
Ik heb de inputlag gemeten tov mn ouwe lcd-scherm (samsung syncmaster 710n) . Ik kan geen verschil zien tussen mn ouwe scherm en die van dell, hooguit 1-2 ms.

Edit @ hieronder:

Oke, mijn meet methode. Ik heb gemeten door het programma "visual stopwatch pro" op te starten en vervolgens in kloon modus te zetten. De stopwatch heb ik laten lopen en vervolgens heb ik van beide schermen er een foto gemaakt.

Hieronder de foto. mijn digicam is niet echt geweldig. Dit is wat ik krijg met de kleinste sluitertijd.
Foto

@Pjerry hieronder

Mijn camera is vrij oud, bovendien kan ik de sluitertijd niet echt goed instellen. Als ik een betere camera heb doe ik een nieuwe meting.

[Reactie gewijzigd door Zilla op 5 juni 2008 10:12]

Helaas vermeldt je niet hoe je gemeten hebt, noch onderbouw je je meting met foto's. Dat zou wel zo interessant zijn.
Ik kan de tijden die weergegeven worden niet goed lezen. Alles is in mijn ogen mogelijk tussen .88 en .98. In het ergste geval zie ik een verschil van 100 ms! Maar zoals ik al zei ik kan het niet goed zien (misschien mijn leeftijd O+ )
Het wereldrecord snel typen staat op 830 aanslagen per minuut, dat is ongeveer 80 ms per aanslag - ten eerste halen jij en ik dat niet, en ten tweede is dat nog ruim genoeg boven de 40 ms lag om er niet van in de war te raken.

Bij muisbewegingen kan het wel storend zijn, maar als je wel eens met een Remote Desktop-achtige applicatie hebt gewerkt over een trage lijn, weet je dat ook dat went.
Ik had gelezen dat Dell halverwege Juli een firmware update ging uitbrengen die inputlag verminderde. Ik denk dat Dell van zijn ouwe voorraad af moet en dat deze monitoren daarom zon goedkoop zijn. Ik heb ongeveer 700 euro voor dit scherm betaald. terwijl hij nu 600 is.

Bron: http://www.dellcommunity....g&message.id=91284#M91284
Bedankt voor de tip, Zilla. Uit andere forumposts uit dezelfde thread begrijp ik dat de update echter niet door de gebruiker is uit te voeren, dus je moet je scherm laten vervangen door een nieuwe die de geüpdate firmware bevat.

Mocht je willen weten of je de oude firmware (A00) of de nieuwe (A01) hebt, dan kan je dat zien bij Display Settings. Als je daar de Sharpness kan aanpassen in stappen van 10, dan beschik je over de nieuwe firmware (A01). Gaat het aanpassen in stappen van 25, dan heb je helaas nog de oude firmware (A00).

Mocht iemand al over de nieuwe firmware te beschikken, dan ben ik erg benieuwd hoe diegene de input lag ervaart. :) Ik houd me aanbevolen!
Jij ook bedankt voor jou tip over die firmware ;)
Achter op mn monitor staat A00 en volgens het aanpassen van de sharpness gaat bij mij in stappen van 25. Dus ik heb de "ouwe" firmware. Niet verwonderlijk aangezien mijn monitor 1-1,5 maand oud is.... (tja als je een "eerste" versie koopt kunnen er nog kinderziektes inzitten. Uit deze monitor zijn duidelijk nog niet alle kinderziektes verdwenen helaas.)

Toch vind ik dit nog steeds een goeie monitor. Hij heeft veel aansluitmogelijkheden (hdmi, displayport, dvi, vga, rgb-component, svideo en component video). De kaartlezer en de usbpoorten bevallen me zeer goed.

Nadelen tot nu toe zijn dat het het beeld soms iets te "rood" is en de "inputlag", alleen is mij die inputlag nog niet opgevallen. Het te rode beeld heb ik opgelost door de rgb-waarden aan te passen in het osd-menu (preset modes).

Hebben andere monitoren die ook van spva panelen gemaakt zijn last van zulke hoge inputlag?

Edit:
Ik wou nog even kwijt dat ik deze monitor mede gekozen heb vanwege de ruime hoeveelheid aansluitmogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Zilla op 4 juni 2008 21:03]

Ten eerste zou je verwachten dat als iemand inderdaad dusdanig snel typt dat die persoon ook maar iets merkt van input lag, dat die persoon dus ook wel instaat is om blind te typen.

Maar daarnaast kan ik het mij goed voostellen dat 40 ms input lag ontzettend storend kan zijn. Zeker bij alle andere zaken dat tekst typen.
Dat roept echter wel de volgende vraag op.

Aangezien je al wel voordat je het scherm kocht hiervan op de hoogte was, waarom heb je het scherm dan nog gekocht?

Het lijkt me dat 40 ms input lag ook wel te simuleren valt op een CRT monitor, op die manier had je toch ook van te voren kunhen ontdekken hoe ontzettend storend dit is.
Onder blind typen versta ik: kijken naar je scherm terwijl je typt en niet naar het toetsenbord. Dus eigenlijk is jouw redenering precies verkeerd om: als je niet blind kan typen, zul je meer naar het toetsenbord kijken en dus minder last hebben van de input lag; die zie je dan letterlijk niet omdat je ogen minder op het scherm gericht zijn.
Ik wist inderdaad dat dit scherm een relatief hoge input lag had, maar ik had er geen ervaring mee en wist niet wat de grenswaarde zou zijn tussen wel en niet storend. Bovendien gaf het gros van de reviews aan dat die input lag geen probleem zou zijn voor de meeste mensen. En wie ben ik om mezelf zo onderscheidend te vinden. ;) Blijkbaar is 40 ms voor mij dus te hoog, maar dat kon ik op voorhand niet weten.
Hoe dan? Ik zou werkelijk geen (gratis) en enigszins eenvoudige methode kunnen bedenken om op een CRT een lag van 40 ms te creëren.

[Reactie gewijzigd door rachid.nl op 4 juni 2008 18:19]

Tja.... ik heb geen last van die inputlag maar ik vroeg het me gewoon af.
Beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar ik heb inmiddels al 2 jaar de Dell Ultrasharp 2408 (2e handsje) met firmware versie A02 waarin o.a. de input lag geadresseerd is en voor mij als casual gamer / retesnel-typer is de input lag alleszins acceptabel c.q. niet merkbaar.
Ik zeg niet dat ze nu geweldig klein is maar het is een prima monitor met die nieuwe firmware, de prijs / kwaliteit (kleur, kijkhoek, helderheid, instel mogelijkheden) wegen op tegen de (nauwelijks merkbare) lag.
Geen idee of die firmware downloadable / zelf installeerbaar te krijgen is.
Enige minpuntje dat ik tot nu toe nog heb kunnen ontdekken is dat de monitor soms tijdens / na 3d games van Graphics mode naar Video mode verspringt, merkbaar aan andere kleur verdeling (met name 3dMark Vantage triggert het 100% van de keren).
Edit: Aangezien het aantal 1920x1200 monitoren (niet 1920x1080) hard aan het slinken is kan deze 2408 voor iemand die die resolutie hebben wil een prima te overwegen 2e hands betaalbare optie zijn.

[Reactie gewijzigd door MichielHimself op 27 augustus 2015 11:46]

oke, ik weet waar ik op ga letten bij mijn volgende monitor :)
oke, ik weet waar ik op ga letten bij mijn volgende monitor :)
Op input lag? :Y)

Overigens: nette review!

Het probleem 'input lag' heb ik mee te kampen gehad op m'n notebook. Dat lag niet aan mijn scherm, maar aan de Forceware-driver. Vista Aero werd ongelooflijk traag, ook al draaide ik in 3D-modus. Met een andere driver was dit probleem verholpen. Input lag is (ook voor mij) een heibel punt.

[Reactie gewijzigd door DaMarcus op 4 juni 2008 02:12]

Het kan inderdaad aan de drivers liggen, maar als je het meet met 2 schermen maakt ook dat niet uit omdat je dan namelijk op beide schermend e driver-vertraging hebt ;) En het verschil tussen de monitoren evenveel MS zou zijn als met goede drivers ;)
Het verschilt natuurlijk per gebruiker, maar zoals VlasBaard al schreef kun je het scherm niet de schuld geven van typfouten. Zo snel kan je niet eens typen.

Ik heb zelf het scherm ook, en inderdaad ook ik schoot wel eens over een command button heen, maar daar ben ik inmiddels aan gewend, en zou niet meer zonder het scherm kunnen. De kleurweergave is verder geweldig. Rood is inderdaad wat over-gesatureerd, maar na calibratie is dat ook verholpen.

Verder vind ik je review goed, je geeft alle punten van de monitor even aan, maar gaat wel behoorlijk lang door over het punt wat je irriteert. Ben niet van mening dat de input lag de helft van het scherm bederft, terwijl je wel de helft van de review over dat probleem schrijft. :)
Idd jammer van die input lag, voor de rest echt een fantastisch sherm zoals je zegt qua kwalitiet en features, zeker die kaartlezer vind ik een plus, ik heb nu zo'n apparaatje in mijn kast zitten en het oogt eerlijk gezegd niet strak in een pc kast :(
Welke revisie heb jij van deze monitor ontvangen? Ik heb deze monitor ongeveer een maand en heb maar 1 hdmi poort en 1 display port, (rev 00). Verder heb ik nog niks gemerkt van de input lag. In vergelijking met mn ouwe 17 inch samsung scherm (lcd).

Verder een goeie review.
Volgens mij loop je altijd tegen input lag aan bij PVA schermen. Voor mij was dit ook de reden om de LG 245WP te nemen met een MVA scherm.