Specificaties 250GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD Passport WDXMS2500 250GB Zwart Review

Henridv 4 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.881 views

WD Passport WDXMS2500 250GB Zwart

Pluspunten

• Snel (genoeg voor mij )Zeer draagbaar (lees: compact)... wat kan ik meer zeggen over een hdd

Minpunten

• Snel krassen op de behuizing

Mobiliteit Score: 5
Algemeen

Het type van mijn schijf is "My Passport Essential". Maar nog de vorige versie. Niet die schijf die nu op de website staat. (zie foto). Enkel het design is een beetje aangepast.
Ik heb deze schijf nu ongeveer al 8 maanden, ter verplaatsing van mij WD My Book 320GB omdat deze minder draagbaar was, en heb er nog geen problemen mee gehad.
Behalve die ene keer dat ik ze had laten vallen op mijn kamer in Gent, en toen ik thuis kwam merkte ik dat die niet meer aangesloten kon worden via USB. Ze draaide nog dus ik dacht wel dat de schijf wel intact zou zijn, enkel de aansluiting niet meer...
Dan heb ik maar de behuizing opengemaakt en gezien dat het eigenlijk een WD Scorpio schijf is met een sata aansluiting. Die kon ik dus aansluiten aan mijn desktop, backuppen en verzenden voor vervanging. Dit ging zonder problemen.

Nu over de schijf zelf

Mijn eerste exemplaar heb ik direct omgezet naar NTFS (standaard FAT32), bij mijn tweede exemplaar ben ik dat vergeten. Dus deze is FAT32.

Ik gebruik ze om al mijn documenten op te plaatsen: muziek, films, schoolwerk, foto's, noem maar op.. Dus die schijf hangt eignlijk permanent aan mijn laptop. Zo is het ook makkelijker met mijn dualboot, Ubuntu + Vista. Alles werkt perfect onder de twee OS-en.

Ik heb de schijf ook al regelmatig meegenomen naar school waar ik dan PortableApps gebruik. Hierbij ook geen enkel probleem.

Om muziek te beluisteren, een film te bekijken,... merk ik niets van problemen op. Ik ben niet echt gespecialiseerd in benchmarks, etc.. maar ik merk niet veel problemen ivm de snelheid (lees/schrijf) van de schijf.

Warmte/geluid

De schijf maakt niets van geluid. En als het al eens geluid maakt wordt het zeker overstemt door het geluid van je laptop/pc.

Qua warmteontwikkeling heb ik nog geen problemen ondervonden bij normaal gebruik. Voor mij is dit muziek beluisteren, eens een filmpje kijken,... Ik merk echter geen "gevaarlijke" opwarming.
Ik heb wel een keer een hele hoop (~1500) songs getagged met TagScanner en toen was er wel "iets" voelbaar.

Draagbaarheid

Hiermee is zit ook alles goed. De behuizing voelt stevig aan. Het kabeltje is zeer kort (~15 cm), wat zeer handig is als je de schijf gebruikt met een laptop.
Er is ook een klepje aanwezig om de usb-poort van de schijf af te sluiten.

Mijn hand en de schijf:

Benchmark

Ik heb dus HD Tune eens laten draaien, hier zijn de resultaten:

Heb jij ook een WD Passport WDXMS2500 250GB Zwart?

Ik begrijp, na wat zoekwerk dat het een 250 GB schijf betreft (SATA en 5400 rpm?)

Op de site van WD worden drie types genoemd:
  • My Passport Studio (speciaal voor de Apple gemaakt, die heb je dus niet...)
  • My Passport Elite (met een bak extra's)
  • My Passport Essential (de naam zegt het al)
Welke versie heb je hier in de review beschreven?

Overigens jammer dat je er geen fotootje bij gedaan hebt, het ding ziet er echt gelikt uit :9.

Ergens had ik ooit gelezen (maar nooit getest of geverifieerd) dat NTFS en USB niet samengaan. Nu lees ik dat jij NTFS op je eerste schijf had gezet. Wiul dat zeggen dat NTFS wel samengaat met USB? Ik snapte toentertijd al niet dat het niet zou kunnen.

Wat je nog meer zou kunnen zeggen:
  • wordt de schijf warm (heeft zeker geen fan erin zitten, is zo compact)
  • is de schijf stil
  • ja benchmarks wil je dus niet... (o.a.) HD Tune werkt echt heel simpel, kind kan de was doen.
Veel succes met je nieuwe schijf.

P.S. het korte kabeltje is ideaal voor een laptop, maar een ramp samen met een PC (lijkt mij).

/ edit op reactie:
Ja soms ligt het voor het oprapen, maar een tweaker zoekt altijd via de moeilijke weg..... :( (rode kop van schaamte, niet van woede)

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 4 juni 2008 09:48]

Ik zal zo snel mogelijk mijn review aanpassen. Ik heb nu echter een examen af te leggen :p.
Waar, maar dit is dan ook geen schijf die voortdurend aan een PC hoeft te hangen. Als je een externe schijf wil die "blijft staan" raadt ik die My Book aan.
Zover hoefde je niet te zoeken: titel :). Volgens mij idd 5400 rpm.
Wil dat zeggen dat NTFS wel samengaat met USB? Ik snapte toentertijd al niet dat het niet zou kunnen.
Ja
Ik heb het zelf niet zo op met externe hdd's, maar het design van tegenwoordig is zeker een grote plus, zeker ten opzichte van zo'n lelijke 3rd party behuizing O-)

Idd kun je wat info toevoegen over warmteontwikkeling, al heeft WD wat dat betreft de zaakjes wel op orde.

Edit: bedankt voor die foto op google is dat altijd zo lastig in te schatten :) .

Voor de rest uitgebreidde review (zover dat mogelijk is bij een hdd ;) )

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 4 juni 2008 14:19]

Ik heb de 320gb versie van deze. Uiterlijk is een van de mooiste vind ik persoonlijk. Krasjes zie je snel, vanwege de pianolak coating, dus daar moet je voorzichtig mee zijn. Warmteontwikkeling is er bijna niet, althans hij voelt nooit echt warm (laat staan heet) aan in de hand. Verder leuke schijf, ze zijn wel ietsje duurder dan de rest, maar je betaald ook voor het design in dit geval.
Hij is idd heel erg mooi :D Echt jammer van de krasjes ;( Kunnen ze daar echt niks op vinden? Plastic coating of iets dergelijks..
Zit er ook software bij?
Ja er zit software op als je de schijf uit de verpakking haalt. Maar deze heb ik er snel afgesmeten.
Volgens mij was het Picasa en WD Sync ofzoiets. Iig was het gratis software :).

Toch niet. Er zat wel software op mijn vorige schijf de My Book..

WD Support site van WD Passport

[Reactie gewijzigd door Henridv op 5 juni 2008 08:40]

Leuke review, nog even een tip het omzetten van fat32 naar NTFS kun je gemakkelijk doen (als je dat alsnog wilt) kijk maar even op http://support.microsoft.com/kb/307881