Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

derXen 25 april 2013, laatste update op 28 april 2013, 1.049 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Design
  • Responsiveness
  • Geluidskwaliteit
  • Beeldkwaliteit
  • IR-blaster met TV-Remote

Minpunten

• Ergonomie; aan/uit knop is onhandig ver weg
  • 2 keer unlocken wanneer je MS Exchange gebruikt
  • Blinkfeed voegt werkelijk niks toe en is niet uit te zetten

25 April 2013
===========================================================

Vandaag heb ik de HTC One ontvangen, dus ik kan niet spreken van een complete gebruikerservaring, maar er zijn wel wat puntjes die al opvallen.

De HTC One is een veelbesproken toestel en ik kan vooraf al wel zeggen dat de algemene indruk nog altijd zeer positief is.

Het eerste dat ik opmerkte was hoe dun dit toestel aanvoelt. Ik had zelf de Galaxy S2, maar die voelt toch echt een stuk lomper aan, ookal is de HTC One groter.

Wat mij helaas ook meteen opviel is dat de aan/uit knop aan de bovenkant niet handig is. Ik persoonlijk houd een smartphone wat meer aan de onderkant vast en ondersteun hem met mijn pink. No way dat je dan nog bij de aan/uit knop kunt; je zult dus altijd even een kunstje moeten uithalen, mocht je andere hand bezet zijn.

Ik ben de Samsung knoppenlayout gewend en moet zeggen dat ik denk dat ik het nog lastig ga vinden om hier aan te wennen, aangezien er ook geen fysieke home-button is om de telefoon "wakker" te maken; dat gaat alleen met de aan/uit knop aan de bovenkant; niet onoverkomelijk, maar simpelweg niet handig.

Een tweede punt wat weer onder de categorie "niet handig" valt is een probleem met lockscreens. Ik heb mijn zakelijk mail ingesteld en aangezien wij een MS Exchange server hebben, wordt de telefoon verplicht voorzien van van een bepaalde beveiliging. In mijn geval kies ik altijd voor een pincode.
Het probleem is echter dat deze pincode ná een swipe-lock komt en die swipe-lock is niet uit te zetten. In de praktijk is dit best irritant, want elke keer als je je telefoon aanzet moet je dus niet alleen je pincode invoeren, maar daarvoor ook nog een swipe-beweging maken voor unlock.
Dit klinkt allemaal als kleinigheden, maar in het alledaagse leven is het gewoon niet handig dat je eerst een paar handelingen moet uitvoeren alvorens je je telefoon kunt gebruiken.

Goed ... eenmaal opgestart kan ik eigenlijk alleen maar lovende woorden spreken over dit toestel. Hij voldoet aan de verwachtingen die je krijgt na het lezen van de positieve reviews. Blinkfeed is compleet overbodig, maar toch een grappige tool, hoewel het minder grappig is dat je hem niet compleet kunt uitschakelen. Probleem met Blinkfeed is dat je feed bestaat uit fragmenten uit je social media en nieuwssites; oftewel ... als je alleen Blinkfeed zou blijven lezen, dan kon je wel 50% of meer missen van wat er daadwerkelijk gedeeld wordt via jouw sociale kanalen; niet handig! Je gaat immers toch dan alsnog naar de desbetreffende app om alles te lezen.

Net even een stukje van The Hobbit 1080p afgespeeld; dit is fantastisch! Het geluid is by far het beste wat ik ooit gehoord heb uit een smartphone.

To be continued ...

28 April 2013
===========================================================

Ik kan weer wat aan mijn review toevoegen. Mijn grootste irritatie by far is de knoppenlayout i.c.m. de dubbele lockscreen.

Even een praktijkvoorbeeld:

Ik wandel een stukje met mijn hond (heb dan dus een riem vast) en wil dan even op mijn telefoon kijken. Bij mijn S2 pak je hem uit je zak, druk je op de homebutton en voer ik de pin in; klaar.

Met de HTC One: je pakt hem uit je zak en dan zul je een beetje acrobatisch aan de bovenkant moeten komen op die aan/uit knop in te drukken (toestel is vrij langwerpig). Vervolgens weer wat naar beneden om met een swipe te unlocken en dan weer aan de onderkant vastpakken om de pincode in te voeren.

Zelfde geldt voor als je de telefoon op je bureau hebt liggen om even de notificaties te checken. Ik irriteer me er mateloos aan, maar dit is natuurlijk heel erg persoonlijk.

Het gemis van de balk bovenin om bepaalde features aan/uit te zetten (wifi, GPS, auto rotatie, geluid ...etc) is ook een feit. Gelukkig heb ik dit kunnen oplossen met een 3rd party App die dit oplost (1Tap Quick Bar). Beetje jammer alleen dat deze ónder de niet-verwijderbare notificatie van "Energiezuinige stand" komt.

Feit is wel dat het een erg mooi toestel is waar je nog eens extra je best voor doet om het niet te beschadigen. Snelheid is helemaal super. Ook de snelheid waarmee foto's worden genomen is heerlijk. Druk == Snap! Geen lag van een seconde o.i.d.

to be continued ...

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Hoe goed/slecht is de batterij? En slurpt het scherm veel energie?
"Vandaag heb ik de HTC One ontvangen, dus ik kan niet spreken van een complete gebruikerservaring"...
Batterij is gemiddeld. Minder dan ik had gehoopt.

Dit is natuurlijk lastig te bepalen, want iedereen gebruikt zijn of haar telefoon op een andere manier, maar in de eerste dagen kom ik net de dag door. Film streamen via wifi is killing.

Ik denk dat het vergelijkbaar is met de rest in dit segment; even afwachten hoe de S4 het doet.
"Het probleem is echter dat deze pincode ná een swipe-lock komt en die swipe-lock is niet uit te zetten"

Dit klopt niet helemaal. Je kunt bij menukopje "aanpassen" en dan bij "lockscreen" instellen dat je geen lockscreen wilt (optie helemaal rechts). Vervolgens kun je bij "beveiliging" en vervolgens "schermvergrendeling" instellen da je een pincode wilt. Net getest, je hoeft dan alleen een pincode in te geven en niet te swipen.

Wat betreft de aan / uit knop. Ik ben wel van mening dat deze op een andere positie handiger zou zitten. Voor mij is dit echter een kwestie van wennen.