Sony Xperia Z Wit Review

TW_RdVTestpanel 25 april 2013, laatste update op 28 april 2013, 1.573 views

Sony Xperia Z Wit (Testpanel)

Pluspunten

• Integratie van de diverse Google-diensten is goed, net als de integratie met Facebook.
  • Snelheid van de internetverbinding is prima, sneller dan een laptop hier in huis (wel een oudje...).
  • Combinatie Xperia en laptop is prima
  • Helderheid van het scherm is fantastisch. Je moet houden van de wat felle kleuren van Sony, dat wel.
  • Meest positieve voor mij persoonlijk is wel het feit dat ik toch snel hoop een smartphone te hebben, het is toch wel heel erg makkelijk.

Minpunten

• In- en uitzoomen camera (kan ook aan mij liggen) kan niet echt langzaam, je bent snel aan het maximale (of juist minimale) zoombereik.
  • Kwaliteit foto's vind ik, gezien totale prijs en cameraspecificaties, redelijk. Maar dat had veel beter mogen en kunnen zijn, vooral bij mindere lichtomstandigheden.

Van bejaard naar nieuw.
Werkzaam in de ICT, dan heb je al veel ervaring met smartphones… toch? Tja, ik ben op dit gebied een ‘beetje’ achter gebleven, ligt misschien een beetje aan de leeftijd ;) . Ik heb de tijd meegemaakt van Greenpoint http://nl.wikipedia.org/wiki/Greenpoint_(telefoonnetwerk), vlak na de tijd dat een ‘mobieltje’ een draadloze, bijna niet te tillen telefoon was die op ATF (AutoTelefonie) netwerk werkte. Er zat niet eens een accu in de telefoon, die sjouwde je apart mee.
Ik vond dit wel een mooie gelegenheid om te kijken hoe de overstap van een Nokia 3109 Classic naar een smartphone gaat, met een paar smart stappen direct naar de top van dit moment. En de ellende vergeten van enkele jaren geleden, toen ik enkele dagen poogde met een oude Samsung te werken.
Wat niet gedaan?
Ik kreeg via Tweakers de mogelijkheid om deze grote stap te wagen door mee te doen met een test van de Sony Experia Z. Maar om niet geheel overdonderd te zijn heb ik enkel zaken niet getest. Zo ben ik niet zo gecharmeerd van Whatsapp. En ik heb geen data abonnement, dus alle internet gerelateerde zaken heb ik uitgevoerd via een Wifi verbinding. De 'hamer- en val test' heb ik ook niet uitgevoerd, daarover staan al genoeg filmpjes op het internet en de Xperia Z moest ook weer heel ingeleverd worden. Verder heb ik geen apps gedownload of op andere wijze op de telefoon gezet, alleen gebruik gemaakt van de apps die al op de Xperia Z stonden.
Wat wel gedaan?
Natuurlijk nieuwsgierig het pakket opengemaakt en de telefoon bekeken. Naast de telefoon zaten er een USB-kabel, wat boekwerkjes en een oortelefoon met extra plugjes in. Voor de zekerheid heb ik de Engelstalige handleiding gelezen en de Xperia Z aan de lader gehangen.
SIMkaart plaatsen was niet makkelijk, eerst de (maxi)SIMkaart laten knippen tot formaat micro-SIM. Dat was meteen het startschot tot het verplicht gebruiken van de Xperia Z, want de telefoon gebruik ik ook voor mijn werk.
Uiteindelijk de telefoon aangezet. Na wat instelwerk en het maken van een nieuw Google account (voor deze test) kon ik aan de slag. De bevindingen puntsgewijs:
Het toestel.
Het formaat van het toestel was even wennen, zeker in vergelijk met mijn vertrouwde 3109c. De witte versie lijkt besmettelijk en snel smerig te worden, maar dat valt reuze mee. Voordeel is in ieder geval dat je niet snel vingerafdrukken ziet. Ondanks het formaat is het toestel redelijk handelbaar voor mijn flinke handen. Dochterlief vond hem echter te groot, niet echt lekker in de hand.
Ik was benieuwd naar de stofbestendigheid en waterdichtheid. Maar het is geen feature gebleken dat ik als eis zal hebben voor een toestel. Het gehannes met de klepjes vond ik af en toe storend, hoewel je de meesten maar zeer sporadisch gebruikt (zoals SIM- en geheugenkaart). Voor het opladen moet je toch het klepje voor de micro-USB-aansluiting openen. Dat is met mijn dikke vingers niet altijd even makkelijk. Gelukkig heb ik veel geduld.
Verbindingsmogelijkheden.
Telefonie.
Daar kunnen we kort over zijn. Gewoon goed, zowel verbindingsmogelijkheden als geluid. SMS-jes (jaja, ben oud :+ ) versturen is een stuk makkelijker dan op de Nokia. Ik heb meer dan het dubbele verstuurt dan normaal, gewoon voor de lol.
Wifi.
De Xperia Z C6603 is geschikt voor 4G / LTE. Aangezien ik geen 4G abonnement heb en niet in de randstand woon, zou voor mij de C6602 ook voldoende zijn geweest (dat is de C6603, maar dan zonder LTE). Dit onderdeel kan ik dus niet meenemen in mijn beoordeling. Tot nu toe ben ik van mening dat ik zo'n snelle mobiele internetverbinding niet nodig heb. Maar ja, tot nu toe dacht ik ook geen smartphone nodig te hebben. Wat moest ik met al die mogelijkheden?
Verbinding maken thuis en op het werk was eenvoudig. Met de laptop gaat dat toch wat omslachtiger! Eenmaal geactiveerd is het een genot om content te delen. Vanaf het netwerk foto’s, video’s en geluid afspelen op de Xperia Z, zonder haperen. En andersom, vanaf de Xperia Z naar de laptop, beiden draadloos ook prima. Zelfs via de TV kon ik de demofilmpjes afspelen, ook al ging dat niet altijd soepeltjes. Maar dat kan aan de TV liggen, dat is geen Sony .
Even terug naar de Xperia Z. Ondanks de lol zoals hierboven beschreven was de ontvangst niet echt denderend. Met de laptop en ook de HTC Wildfire van Francesca was een betere ontvangst mogelijk. Althans, volgens de ‘streepjes’. Toch kon ik alles soepel afspelen. Ook internettoegang ging lekker en snel, net als het gebruik van apps als Facebook en GTalk. Ook op zolder, waar met moeite ‘één stipje’ ontvangst werd getoond.
USB
Met een USB verbinding tussen Xperia Z en laptop kan je een aantal functies gebruiken. Naast de standaard dataverbinding is het mogelijk om updates op te halen en op de telefoon te zetten. Dat heb ik niet gedaan, de nieuwste versie stond als op het toestel. Verder is het mogelijk om media te beheren.
Bluetooth
Ik heb een oude headset gebruikt om te kijken of ik geluid zou kunnen horen, maar dat was geen groot succes. Later op de Nokia geprobeerd en ook hier niet echt een succes. Ik heb geen nieuwe headset gehaald, ik gebruik het hiervoor te weinig. Maar ik heb het idee dat een goede headset ook prima op de Xperia Z gebruikt kan worden.
Even een fotootje overschieten naar de HTC ging wel goed.
Meer functionaliteit heb ik niet getest.
Grootte, beeld en gebruiksgemak
Ik had ter voorbereiding op een kladje de omtrek van de Xperia Z getekend, maar toen ik het toestel zag schrok ik een beetje van de grootte, veel groter dan mijn oude Nokiaatje.
Lengte x breedte x hoogte in mm:
Nokia 3109c : 108 x 45 x 15,6
Sony Xperia Z: 139 x 71 x 7.
Het gewicht is in het voordeel van de Nokia, met 89 tegen 146 gram.
Dan het scherm. Het verschil in scherm en -resolutie is ook gigantisch: 1,8 inch met 128 x 160 pixels voor de Nokia tegen 5 inch met 1920 x 1080 pixels voor de Sony.
Het was wennen aan het formaat, maar al snel wist ik niet beter. Door de grote handen en bijbehorende vingers kon ik alles goed en makkelijk bedienen. Op zich voor mij al heel wat, want het is mijn eerste echte ervaring met een smartphone. Als ik veel moest typen kantelde ik de Xperia Z wel, zodat het virtueel toetsenbord iets groter is. Swypen heb ik niet gebruikt, niet teveel dingen ineens proberen.
Het grote voordeel van stof- en waterdicht zijn heeft een keerzijde: de klepjes openen gaat niet zo makkelijk. SIM- en geheugenkaart zal je weinig wisselen, maar de USB-aansluiting gebruik je regelmatig, voor opladen en data-overdracht. Het oplaaddock biedt thuis uitkomst, maar kost een kleine ¤ 30,-. Data-overdracht kan ook via Wifi, USB of Bluetooth.
Veel apps zijn intuïtief te gebruiken. Ik ben dan ook snel gewend aan het grotere gebruiksgemak en de vele functies. Als voorbeeld: tijdens de testperiode had ik 2 dagen opleiding. Ik heb enkele stukjes van de uitleg opgenomen met de spraakopnamefunctie en foto’s gemaakt van afbeeldingen en tekst op whiteboard en flip-over. Tot slot de timer gebruikt om te timeboxen.
AccuWeather gaf het weer en de verwachting in en rond mijn woonplaats goed weer, vergelijkbaar met buienradar. Aardig is de aanduiding van de temperatuur in werkelijke waarde maar ook in gevoelswaarde. Hiermee kon ik zien of ik op weg naar station en van station naar opleidingsinstituut nat zou worden. Via Chrome, de standaard geïnstalleerde browser, kon ik OV9292.NL raadplegen. De Wifi in de trein geeft weliswaar een langzame, maar bruikbare verbinding.
De agendafunctie heb ik als zeer nuttig ervaren. Afspraken invoeren en herinneringen instellen via Google Agenda is een peulenschil en ik kan ook op de laptop thuis de afspraken bekijken. En via de laptop ingevoerde afspraken zijn binnen enkele tellen zichtbaar op de Xperia Z. Ja, ik heb toch wel een beetje spijt dat ik niet eerder een smartphone heb gekocht.
Ik kan hier nog veel schrijven over het gemak van de apps en telefoon, maar ik zal mijn enthousiasme in toom houden.
Camerafunctie
Op de Xperia Z zijn twee camera’s aanwezig: de hoofdcamera achterop waarmee je foto- en video-opnamen kan maken en de tweede camera aan de voorkant die je kan gebruiken bij bijvoorbeeld videobellen.
De resultaten van hoofdcamera vielen me, gezien de specificaties, iets tegen bij zowel foto- als videofunctie. Bij voldoende licht zijn de resultaten goed, maar de kwaliteit vermindert snel bij matige lichtomstandigheden. Er treedt dan al snel een flinke ruis op.
Waar ik erg aan moet wennen, maar nog niet lukt, is heel rustig in- en uitzoomen. Ik heb niet kunnen vinden of hiervoor een instelling opgenomen is.
Wel een aardige mogelijkheid: maken van een panoramafoto. Ik heb dit uitgeprobeerd op de 10e etage van een kantoorflat. Je krijgt een aanduiding van de snelheid van pannen en je kan de richting instellen. Ik merkte op dat de kwaliteit net zo goed was als het maken van gewone foto’s.
De tweede camera was voldoende van kwaliteit. Deze is getest met videobellen via GTalk, dat zonder problemen ging. Handig is de ‘knop’ waarmee je snel kan schakelen tussen het beeld van de hoofd- of van de tweede camera op je eigen scherm.
Prestaties
Daar kan ik kort over zijn: fantastisch. Bladeren door de foto’s en berichten gaat supersnel en vloeiend. Browsen op het internet is ook een genot, hoewel ik hiervoor toch de laptop verkies.
De accuduur is redelijk tot goed. Met licht gebruik, af en toe bellen en SMS-en, soms Wifi aan, nauwelijks filmpjes kijken, kon ik twee dagen genieten. Maar bij zwaarder gebruik haal ik met veel moeite een hele dag. Opladen ging wel snel, zeker als ik het vergelijk met de Nokia. Van 22% tot vol in net geen 3 uur voor de Sony tegen vrijwel de hele nacht voor de Nokia.
Voorlopige conclusie
Eerst persoonlijk: ik ben totaal om om een smartphone te gaan gebruiken. Specifiek over de Sony Xperia Z: ondanks de grootte is het een prettig apparaat en makkelijk in het gebruik. Maar ik kan me voorstellen dat iemand met kleine handen of korte vingersmeer moeite heeft. De standaard meegeleverde apps zijn in weze al voldoende, in de korte tijd heb ik nog niet veel gemist. Maar dat zal bij langer gebruik vast wel komen.
Tot slot nog een verwijzing naar gebruikerservaringen van die-hard gebruikers: ga hiervoor naar ~[Sony Xperia Z] Ervaringen en discussie - Deel 2 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1538547

Heb jij ook een Sony Xperia Z Wit?