Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot G15 Zwart Review

Sakete 25 april 2013, laatste update op 2 mei 2013, 8.292 views

Canon PowerShot G15 Zwart

Pluspunten

• Ergonomie
  • Instellingsmogelijkheden
  • Snelle lens
  • Fotokwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Belichting bij neutrale exposure (0 Ev) kan beter
  • Beperkte manuele instellingsmogelijkheden in filmmodus

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Ik heb onlangs de Powershot G15 aangeschaft als aanvulling op mijn dSLR. Ik heb niet altijd zin om zo’n groot log ding rond te sjouwen en dan biedt een kleinere camera een mooie uitkomst.

Dit wordt een beknopte review, op het internet zijn immers al veel recensies van deze G15 te vinden. Ik zal het houden tot de voor mij meest opvallende zaken. (Heb de camera nu ongeveer een week in bezit).

De lens
De lens vind ik behoorlijk goed, zeker voor een compact camera. De ‘chromatic aberration’ (de rood/roze lijnen rond gebieden van hoog contrast) zijn redelijk onder controle, al zie je het wel bij bepaalde foto’s (zoals zonlicht wat schittert op het water). Dit is echter makkelijk te verwijderen in bijvoorbeeld Lightroom (als je RAW schiet, wat ik doe). ‘Purple fringing’ (dus paarse lijnen bij gebieden van hoog contrast) zie je wat vaker, bijvoorbeeld als je een boom fotografeert met tegenlicht. Ook dit is echter relatief eenvoudig te verwijderen. Verder zie ik weinig vervorming in de foto’s bij wide-angle of tele.

Wat ik verder een groot pluspunt vind van deze lens is dat hij snel is (of lichtsterk, hoe je het noemen wilt). Hij is f/1.8 in groothoek (28mm) en f/2.8 in tele (140mm). Dit zorgt ervoor dat je voor een compact camera een wat kleinere scherptediepte kan bereiken en dus mooiere effecten kan creëren. Dus voor bijvoorbeeld macro fotografie (focus afstand is minimaal 1cm in macro modus bij groothoek) kan je leuke plaatjes schieten zo.

De lens heeft een ingebouwde ‘dop’; de lens gaat bijna volledig terug in de behuizing wanneer je de camera uitzet en klapt aan de voorkant dicht.

Daarnaast heeft de lens ingebouwde beeldstabilisatie (optische beeldstabilisatie, geen sensor stabilisatie zoals sommige andere merken). Dit lijkt prima te functioneren.

Al met al een hele goede lens voor een compactcamera.

Fotokwaliteit
De fotokwaliteit is goed. De foto’s zijn scherp en ruis valt mee voor zo’n relatief kleine sensor. Ik heb tot nu toe foto’s geschoten die tot ISO 400 gaan en ik zie geen storende ruis.

Waar ik mij tot nu toe een beetje aan stoor is de belichting die Canon gebruikt. Deze camera heeft de neiging om foto’s te overbelichten. Dit zie je veelal terug in de vorm van ‘highlight clipping’. Dat houdt in dat bij gebieden van de foto die heel licht zijn het vaak gewoon witte vlakken zijn. Dit is makkelijk op te lossen door het ongeveer 1-stop te onderbelichten (maar dat zorgt soms weer voor delen van een foto die naar mijn smaak dan weer een tikkeltje te donker zijn). Dit is voor mij de reden geweest om nu alleen maar op RAW te schieten. Met RAW foto’s kan je nog veel highlight detail terugbrengen en kun je alsnog perfect belichte foto’s tevoorschijn toveren. Er is wel een instelling in de camera (i-Contrast) waarbij je DR Correction kan aanzetten (Dynamic Range Correction). Deze instellingen zijn Auto, 200% of 400%. Bij die instellingen gebruikt de camera automatisch iets hogere ISO waarden (van 160 tot 320 ISO) en heb je in JPEGs al een stuk minder last van ‘highlight clipping’. Echter doe ik het liever in RAW (en in RAW modus kan je deze instelling niet aanzetten) omdat ik dan zelf controle heb over hoe het eruit moet zien.

Ik heb hieronder twee foto's toegevoegd. Eentje is de shot rechtstreeks uit de camera zonder nabewerking. Je zult zien dat de helft van de foto behoorlijk overbelicht is en dat er 'highlight clipping' plaatsvindt. Als je in Lightroom bijvoorbeeld 'highlight clip warning' aanzet dan zijn er een aantal rode vlakken te zien. Maar door in RAW te schieten kun je nog veel detail terughalen als 't ware. De data zit namelijk wel opgeslagen in het RAW bestand, je moet het alleen tevoorschijn halen. De tweede foto is dus wat nabewerkt in Lightroom en daar zie je het verschil van hoe het eruit zou moeten zien (naar mijn mening tenminste).

Ondanks dit punt (mogelijk is dit door Canon op te lossen met een firmware update, het lijkt me namelijk geen hardware probleem maar een software probleem) vind ik de kwaliteit van de foto’s gewoon goed.

Bediening en ergonomie
De bediening van de camera vind ik super. Als je een dSLR gewend bent met al z’n wieltjes voel je je snel thuis bij deze camera. Hij ligt allereerst erg lekker in de hand. Hij is een tikkeltje groter dan de meeste compactcamera’s (maar past nog steeds in m’n broekzak) en dat heeft als bijkomend voordeel dat je gewoon een goede grip hebt. En daarnaast is het heel makkelijk om allerlei instellingen te veranderen. Er zijn twee wieltjes, één aan de voorkant die je met je wijsvinger kan bedienen, en één aan de achterkant voor je duim. Verder is er een wieltje bovenop speciaal voor de belichting (tot 3 stops over- of onderbelichten) en één waarmee je de modus kiest (P, Av, Tv, M, Auto, Video en nog 3 anderen die ik zelf waarschijnlijk niet snel zal gebruiken). Als je dus bijvoorbeeld Av modus kiest (Aperture priority) dan stel je het diafragma in met het wieltje aan de voorkant met je wijsvinger, net als op een dSLR (je kan in het instellingenmenu er ook voor kiezen dat het met het wieltje aan de achterkant wordt gedaan). Dus zeker qua bediening is het voor mij een perfecte camera, een mooie aanvulling op mijn dSLR.

Daarnaast is de camera gewoon snel in gebruik. Alles reageert snel en ook wanneer je een foto maakt stelt hij snel scherp en kun je de foto maken. De menu’s zijn lekker simpel en recht toe recht aan. Ik gebruik al vanaf m’n eerste camera Canon spul en ik voel me direct thuis. Er zijn veel mogelijkheden voor de meer ervaren fotograaf terwijl als je nog een beginnende fotograaf bent je er ook voor kan kiezen om veel zaken automatisch te laten doen.

Samenvattend, een hele fijne camera in gebruik voor wat betreft ergonomie en bediening.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van dit ding is gewoon subliem. Hij is gebouwd als een tank en als die een keer uit m’n hand zou glippen zou ik me niet zo gauw druk maken over schade aan de camera. De behuizing is van een soort metaal (ik dacht een magnesium legering) en is stevig in mekaar geschroefd. Doet denken aan de professionele SLRs van Canon, zoals de EOS 1d. Deze stevige bouwkwaliteit zorgt er wel voor dat de camera wat aan de zware kant is voor een compact camera, maar ik vind dat persoonlijk wel lekker, het voelt tenminste alsof je iets vast hebt.

Overige zaken
  • Het LCD scherm van deze camera is haarscherp en lekker licht. Ik heb het qua brightness op 50% staan en heb tot nu toe bij fel daglicht alles prima kunnen zien.
  • Deze camera kan filmpjes maken tot 1080p in 24fps. Ik zelf maak niet veel filmpjes dus daarom heb ik er in deze review verder niets over gemeld. Er is ook een modus om slow-motion filmpjes te maken tot 240fps in 320p resolutie (maar dit is wat mij betreft een gimmick en zal ik zelf niet zo gauw gebruiken). Je kan overigens optisch zoomen terwijl je aan het filmen bent en het geluid van de zoom motor wordt keurig weggefilterd door Canon. Je kan verder helaas geen andere instellingen wijzigen terwijl je aan het filmen bent. Focus gebeurt automatisch en belichting ook.
  • De camera heeft een ingebouwde 3-stops Neutral Density (ND) filter. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je bij fel daglicht toch een wat langere sluitertijd wil gebruiken om bijvoorbeeld stromend water te fotograferen zonder dat de foto dan te overbelicht wordt.
  • De camera ondersteunt manual focus, al zal ik dat in de praktijk weinig gebruiken.
  • De camera heeft een optische zoeker. Ik zat dat op deze camera nauwelijks gebruiken verwacht ik. Wellicht alleen wanneer de batterij bijna leeg is en ik dan het scherm kan uitzetten waardoor het nog een tijdje mee gaat.
  • De camera heeft een elektronische horizon. Kan handig zijn als je de horizon perfect recht wil hebben. Er is daarnaast ook een verticale as. Je kan zowel de horizontale als verticale as calibreren in het menu.
Dit is een hele goede compact camera. Zeker voor de meer ervaren fotograaf is het een plezier om deze camera te gebruiken. Hij is lekker in het gebruik, ligt goed in de hand en de fotokwaliteit is erg goed. Daarnaast is de camera snel in gebruik en biedt het veel mogelijkheden.

Ik raad je ook aan om de recensie van bijvoorbeeld dpreview.com te lezen. Die is heel uitgebreid met testfoto’s, ruistesten en vergelijkingen met concurrenten.

Heb jij ook een Canon PowerShot G15 Zwart?

Dank voor deze review. Bij Foka wist men me te vertellen dat de G-serie doorgaans problemen heeft met scherpstellen in low-light omstandigheden. Iets van gemerkt?
Nog niets van gemerkt. Maar wat ik van de concurrenten heb gelezen (bijv. Olympus XZ-2 en Panasonic LX7) hebben die er ook last van. Ik heb tot nu toe eigenlijk geen problemen gehad met scherpstellen. Maar ik heb tot nu toe nog niet echt onder low-light omstandigheden foto's gemaakt. Heb 'm afgelopen dinsdag voor 't eerst goed gebruikt tijdens Koninginnedag en daarnaast thuis en in de tuin mee gespeeld.

Zal vanavond anders ff op zolder enkele low-light shots maken om te zien of ik er erg veel last van heb.

Zal ook nog enkele pics plaatsen die ik gemaakt heb en een voorbeeld van wat ik bedoel met highlight clipping.
Heb het scherpstellen in slecht licht getest. Ik merk dat het wat langer duurt voordat hij scherpgesteld is. Elke keer was het scherpstellen wel goed, dus prima scherp. Alleen duurt het wel langer voordat ie scherp gesteld is. Duurt misschien 2-3 seconden. Terwijl in goed licht stelt ie bijna direct scherp.

Voor mij geen groot probleem in elk geval :)
Hoi, ik heb al tig jaar een G9. Prima camera, wel veel ruis. Vandaar dat ik een G15 ga kopen. Het lenzen systeem trekt stof aan, dat op de censor kan komen, en niet te verwijderen is. Bij de G9 is dat al eens gebeurt gelukkig binnen de garantie en opgelost, Dat kost buiten de garantie minimaal 250 eu. Wat ik doe is, als ik de lens intrek, veeg ik het stof(meestal) van de lenscombinatie, zo sleep je geen stof naar binnen. hgr piet bijma
Dit lijkt me een camera met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Is er inmiddels een firmware update die de overbelichting corrigeert?