Specificaties Stereo speaker - Bekijk alle specificaties

JBL Charge Grijs Review

thespeed 24 april 2013, 20.079 views

JBL Charge Grijs

Pluspunten

• 12 uur op accu.
  • Compact
  • Goed geluid voor compacte speaker
  • Goede bluetooth verbinding
  • Via micro USB op te laden.
  • Volumeregeling
  • Geen speakerphone

Minpunten

• Geen audioplayer bediening op de speaker.
  • Geen speakerphone en microfoon
  • Wat groter dan de JBL Flip of de X-MI minimax
  • Grote bijgeleverde usb lader.
  • hogere prijs dan bijvoorbeeld een UE mobile boombox

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Na het minder worden van mijn Zolid Capsule MP3 speakers (XMI X-Mini MAX namaak) was ik opzoek naar wat anders.
De Zolid speakers gebruikte ik hoofdzakelijk op vakantie en ik was nu opzoek naar compacte speakers die je ook makkelijk ergens anders neer kunt zetten met redelijk geluid.
Bij het beoordelen van de geluidskwaliteit bij muziek heb ik rekening gehouden met het erg kleine formaat van de speaker.
Van compacte speakers kun je namelijk niet verwachten dat ze zo hard gaan, of net zoveel bas hebben als grote speakers.

Voor deze speaker heb ik een paar dagen de Logitech UE Mini Boombox speaker gehad.
Deze heb ik uiteindelijk terug gebracht omdat de geluidskwaliteit me wat tegen viel en omdat ik het geluid niet zo hard kon zetten.
In normale situaties is het geen probleem maar als je in een wat rumoerige omgeving zit dan zou je hier problemen mee kunnen krijgen.
Het was ook erg van de ingangsbron afhankelijk.
Ook leek er iets mee te resoneren in de boombox bij een wat hogere volume.
Het is mij onduidelijk als dit een defect aan de boombox is die ik toen had, of dat ze dat allemaal hebben.
Zo ging hij met mijn Sansa Clip+ niet zo hard.
Het formaat van de UE Mini Boombox is wel kleiner.

Het geluid van de Zolid capsule speaker is niet te vergelijken met de JBL Charge.
Het geluid van de JBL is veel voller, helderder, hij gaat veel harder en je hoort weinig vervorming.
Voor dit formaat speaker klinkt hij eigenlijk super goed.
Maar als je het formaat van de Zolid Speakers ziet dan is het ook weer een erg oneerlijke vergelijking aangezien deze toch vele malen kleiner zijn dan de JBL speaker.

Nu zijn er bij de voorganger van de JBL Charge de JBL FLIP problemen geweest met de bluetooth verbinding.
Deze bleek een erg slecht bereik te hebben en snel uit te vallen.
Hiervoor zijn destijds modificaties uitgekomen maar op meerdere forums lees ik dat sommigen er toch nog wat problemen mee hebben.
Deze problemen ben ik niet tegengekomen. Zo heb ik vandaag de speaker in de douche gelaten op de 2de etage en ben ik naar de zolder gelopen 3de etage waar een aparte kamer is met daarbij een deur.
De beide deuren waren dicht en alsnog werkte de bluetooth verbinding perfect.

Het nadeel of voordeel van de Charge ten opzichte van de JBL Flip is dat deze geen speakerphone functie heeft.
Als je gebeld wordt dan gaat het geluid dus niet over de speaker en er zit geen microfoon in de Charge.
Het geluid wordt bij mij wel onderdrukt als ik een telefoongesprek krijg.
Maar dit lijkt mij wel telefoon afhankelijk.
Het is dus ook maar net wat je fijner vind.
ook heeft de Charge een accuduur van 12 uur en de Flip maar 5 uur.
Op de Charge zit een MicroUSB ingang voor het opladen en bij de Flip zit er een losse DC voeding bij en is het opladen via USB niet mogelijk.
Het formaat van de Charge is iets groter dan die van de JBL Flip.
Verder zit er op de Charge en de FLIP alleen een volumeregeling en geen bedieningsknoppen voor bijvoorbeeld een ander nummer.
Zelf had ik dit wel handig gevonden maar uiteindelijk mis ik het nu ook niet vanwege de handige bediening op de mobiel.
Op de Charge zitten wel 3 ledjes die de accu status duidelijk weergeven.

De oplaadfunctie is wel handig alleen mijn mobiel (Samsung Galaxy S2) werkt er niet mee.
Als ik deze aan de laadpoort van de JBL Charge zet begint de trilfunctie constant aan en uit te trillen.
Met de Sansa Clip+ en meerdere andere apparaten heb ik hier geen last van en ook met de originele oplader heb ik deze problemen niet.
De bijgeleverde 2 Ampere usb oplader is nogal groot maar hiervoor zou je ook een andere USB oplader kunnen gebruiken.
Het is mij overigens opgevallen dat de bluetooth verbinding niet uitgeschakeld wordt wanneer je de 3.5mm audio ingang gebruikt.
Je krijgt dus de muziek van de beide bronnen door elkaar heen.
Verder kun je de JBL Charge erg makkelijk laten rollen door er iets tegen te drukken.

Voor de rest is het een mooie speaker waarvan ik jaren plezier hoop te hebben.
Hopelijk heeft iemand iets aan deze review.

Heb jij ook een JBL Charge Grijs?

Ik heb me laten verrassen door de kwaliteit van deze gadget.
Bij de Saturn in de actie (ex btw ),en aangeschaft na diepgaand onderling overleg met mezelf.

Tot nu toe dik tevreden.

;)
Ik hoop dat iemand deze vraag nog leest en wil beantwoorden!

Is er bij deze mooie speaker een kabeltje aanwezig, ( 3.5 mini-jack naar 3.5 mini-jack ) ?
Ik wil dit erg graag weten!
Bij mij zat er geen kabeltje bij.
Er zit wel een 3.5mm aux ingang op.
Ik hoop dat iemand deze vraag nog leest en wil beantwoorden!

Ik wil dit erg graag weten!
Aha.
Bedankt voor de aanvulling! :)
Hoe is de basweergave? Je hebt deze wel 4 sterren gegeven, maar hierover heb je niets uitgewijd in je review. Het is vaak namelijk slecht gesteld met de weergave van lage tonen bij deze kleine speakers :|
Persoonlijk vind ik de basweergave voor dit formaat speaker prima in orde.
Het beste is om deze speaker in een winkel te vergelijken met andere speakers zodat je zeker weet dat het je bevalt. :)