Nikon Coolpix S210 Zilver Review

Forage 2 juni 2008, 1.073 views

Nikon Coolpix S210 Zilver

Pluspunten

• Compact

Minpunten

• Statiefaansluiting niet gecentreerd
  • Sluitklepje voor batterij en geheugenkaart opening is niet degelijk
  • Aparte batterijlader
  • Geen hoesje

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 3
De Nikon Coolpix S210 is de eerste digitale camera die ik in mijn bezit heb. Hoewel ik eerder wel met andere camera's in aanraking ben gekomen, kan ik niet een goede vergelijking maken. Hiervoor heb ik niet diepgaand genoeg met andere camera's gewerkt.

De camera is klein en compact. Dit is naar mijn idee zowel een voordeel als een nadeel. Het maakt het makkelijk de camera mee te nemen, zonder het gevoel te hebben dat je 'het hele ding' weer mee moet slepen. Qua afmeting zit de camera net op de grens van niet te klein en niet te groot. Hoewel het een klein beetje opletten is waar je je vingers hebt (niet voor de lens, microfoon, etc.), is de camera prima hanteerbaar. Laat alleen wel de illusie varen een vingerafdrukloos scherm te kunnen behouden ;) Dit is vanwege de kleine randen er omheen bijna onmogelijk.

Het sluitklepje voor de opening van de batterij en geheugenkaart voelt niet degelijk aan. Hoewel het mij nog niet gebeurt is, heb ik steeds het gevoel dat het makkelijk per ongeluk te openen is. Wanneer het dicht zit is er nog steeds wat bewegingsruimte. Vergeleken met de stevigheid van de rest van de camera is het geopende klepje iets wat makkelijk af kan breken.

Wat mij enigszins verbaasde was dat de statiefaansluiting niet gecentreerd aan de onderkant van de camera geplaatst is. In plaats daarvan bevind de aansluiting zich helemaal aan de zijkant. Het gebruikte statief zal daarom niet van een te geringe omvang moeten zijn wil de boel niet uit balans raken en omvallen.

Bij het uit de verpakking halen van de camera deed de aanwezigheid van een aparte batterijlader een donker wolkje aan de hemel verschijnen. Tot mijn teleurstelling klaarde het niet weer op. Het is niet mogelijk de batterij op te laden via de USB aansluiting op de camera. De batterij mag het dan wel redelijk lang volhouden, opladen via USB is toch wel erg handig wanneer je onderweg bent. Een USB kabel en aansluiting is altijd nog makkelijk te vinden dan een lader en altijd de lader mee slepen wil je ergens ook niet.

Hoewel het vooraf bij mij bekend was vind ik het toch een klein min puntje dat er niet een simpel hoesje met de camera meegeleverd word. Dit wil je er eigenlijk sowieso bij hebben zodat de camera het ergens zonder bescherming in terecht komt.

Hoewel ik tot nu toe voornamelijk negatieve dingen heb genoemd is de algemene indruk over de camera nog altijd positief. Ik kan alleen moeilijk inschatten of de prestaties wel of niet beter kunnen ten opzichte van andere camera's. De kwaliteit van de foto's is prima en zowel de knoppen als de menu bediening is snel onder de knie te krijgen.

Heb jij ook een Nikon Coolpix S210 Zilver?

Multiple choice:
Wat is (zeer) belangrijk bij een camera (n antwoord is goed):
  • de kleur
  • de foto's
  • de "pats"-waarde
  • aanwezigheid van een hoesje
En keer raden....... Ja goed: De foto's is het juiste antwoord.
Wat zou een lezer van een review over een camera willen zien?
Weer goed: Foto's

A.j.b. ga eens in op wat je kunt met deze camera. Instellingen, menu, enz.
Maak een aantal representatieve foto's en voeg die aan de review toe. Met alle respect het interesseert mij niets waar de statiefaansluiting zit, wel dat die er is.

Dus nu even een review gaan schrijven over een camera.

Sorry dat ik een beetje cynisch ben, maar ik verbaasde me ook wel heel erg. Zoiets als een review schrijven over een HDD, het hebben over de kleur, grootte en gewicht en geen performancetest doen.
Ik ben het eens met je argument, maar in algemeen vindt ik de review van prodoc nog niet eens zo slecht. Lezers kunnen nu bijv. eenvoudig lezen welke negatieve aspecten deze camera heeft. Verder moet je enigzins wel mee rekening houden dat niet ieder Tweaker hier een amateur/profesionele fotograaf is. Wat dus betekend dat de gebruiker meestal alleen kan zeggen of hun foto mooi of niet mooi is geworden. :)

Ik lees daarom meestal zowel de profesionele reviews als de gebruikers review om een wel overwogen keuze te maken, voordat ik dergelijke producten bestel.
Bedankt voor de opmerkingen. Zodra ik wat uitgebreider met de camera heb kunnen spelen zal ik de review ook zeker aanvullen met additionele info. Hiervoor vond ik het nu nog wat te vroeg. Ik wou alvast een start maken omdat er nog helemaal niets over de camera geschreven was.

Wat betreft de statiefaansluiting: Ik vind het wel degelijk een belangrijk punt om te vermelden. Jij hebt er misschien geen behoefte aan maar anderen misschien wel. Het betreft een kleine camera. Mensen die graag met een statief willen werken zullen bedrogen uitkomen als ze het statief op het formaat van de camera kiezen.
plaatje en review ;)

[Reactie gewijzigd door sjun op 2 juni 2008 16:18]

Ik had wel een foto van de camera zelf toe willen voegen maar bij die invoervelden word nadrukkelijk gesproken over zelf gemaakte foto's. Hoewel ik het wel een toegevoegde waarde vind heb ik het om die reden achterwege gelaten