Specificaties 6" E-Paper scherm met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

BeBook Pure Zwart Review

Ircghost 24 april 2013, 6.807 views

BeBook Pure Zwart

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Voelt solide aan
  • Prijs-Kwaliteit verhouding
  • Standaard 4gb opslag
  • SD-kaart ondersteuning

Minpunten

• Middelmatige accuduur
  • Slechte update structuur

Veelzijdigheid Score: 2
Beste lezers,

De Bebook pure 6" is nu enige tijd in mijn handen en ik vond het tijd om een review te schrijven nu ik er een paar maanden mee heb kunnen spelen. Mijn eerste ervaring is ronduit positief, wat een verademing om hierop boeken te lezen! Het scherm is groot genoeg waardoor je lekker kunt blijven lezen, vooral als je het lettertype wat kleiner hebt staan dan kan er een flinke lap tekst tevoorschijn worden getoverd. Ik heb er nu een kleine collectie van 150 boeken op staan welke ik af en toe vergroot met nieuwe aangeschafte boeken. indien ik ooit nog eens bijzonder veel nieuwe boeken nodig heb is het standaardgeheugen ook nog uit te breiden met een extra SD-kaart, maar ik denk niet dat dit ooit nodig zal zijn. De functionaliteit is echter wel en dat is mooi!

Tijden en werkzaamheid
Vanuit een koude start duurt het 15 seconden voordat de BeBook bruikbaar is (dit is incl. de media update/check die hij altijd doet). Vanuit de standby stand is het onmiddellijk aan. Wanneer je vervolgens (uit de koude stand) een boek inlaad, duurt dit ongeveer een extra 4 seconden. Het switchen van een bladzijde kost afgerond ook een bladzijde. Wanneer je bijvoorbeeld door de menuopties gaat is er sprake van een lichte vertraging, genoeg om op te merken maar niet genoeg om je er aan te storen.

Functies
Er zit op deze e-reader weinig extra functionaliteit. Geen touchscreen, geen WiFi en ook geen woordenboek. Wel kun je pagina's bookmarken en je favorieten aangeven. Daarnaast zou je wel foto's kunnen opslaan, maar wat je daar precies aan hebt is mij onduidelijk gezien de lage resolutie en het zwart-witte scherm. Deze e-reader is dus erg basis, maar het valt dan ook heel erg onder you pay for what you get, namelijk een degelijke basis e-reader met weinig poespas. Tijdens het lezen heb je de mogelijkheid op de marges en lettertype aan te passen, dit aanpassen gaat vlot en is vrij handig.

Het menu tijdens het lezen
Menu tijdens lezen

Knoppen
In totaal zijn er 10 knoppen, waarvan er 1 een navigatieknop is met 4 richtingen. Daarnaast is er een resetknop in een putje op de achterkant (meer gerekend). De knoppen op de voorkant zijn (LROB); Home - Instellingen - Navigatiering - Enter - Terug - Toetsenbord - Pagina verder en Pagina terug. Op de bovenkant zitten (LR) Connectiepunt - MiniUSB - Mini SD gleuf - Powerled - Powerbutton en Connectiepunt. Op de onderkant zit vervolgens 1 connectiepunt in het midden. Deze zorgen voor een solide verbinding met de hoes.

De voorkant met knoppen
Voorkant

En de bovenkant
Bovenkant BeBook

Batterij
Over het batterij vermogen ben ik gemiddeld positief, het verbruik is op zich prima. Meestal kom ik weg met een maand of anderhalf lezen waarbij ik ongeveer een half uur per dag lees. Dit verbruik is an sich prima en veel meer dan je tegenwoordig gewend bij alle apperatuur met die grote schermen die binnen een dag leeg zijn. Echter wat mij heel erg tegenvalt aan deze BeBook Pure is dat je nergens kunt instellen hoe vaak hij de inktcellen volledig vol en leeg maakt. Dit wordt gedaan om te zorgen dat je geen restanten aan inkt overhoud en dus maximale duidelijkheid hebt in je letters. Al is deze functionaliteit erg handig (en overigens standaard op elke e-reader), zorgt het wel voor een hoger energieverbruik. Bij de vele e-readers die ik in mijn handen heb mogen hebben was er altijd de mogelijkheid tot aanpassen van hoe vaak deze refresh kwam, meestal hadden mensen dit liggen bij om de 8 pagina's. Bij deze e-reader is het bij elke pagina of aanpassing. Hierdoor is het batterij verbruik vele malen hoger dan in mijn ogen nodig is. De BeBook support is overigens snel (binnen een paar uur) en zo werd ook mijn vraag beantwoord over het verversen van de pagina's; de chip die in de BeBook zit is niet sterk genoeg en zorgde voor te veel schaduweffecten, blijkbaar zijn ze wel aan het werk aan andere updates. Zie de quote van een medewerker:

De optie om de pagina’s om de meerdere pagina’s te verversen hebben wij ook getest, de schaduw effecten in deze situatie waren echter te sterk. Deze worden veroorzaakt door de chip die in de BeBook Pure zit. Deze is wat minder sterk dan die in onze BeBook Touch of de Sony PRST2 zit. Hierdoor hebben wij gekozen voor een refresh op elke pagina.

Wel zijn we nu een test aan het doen met het uitschakelen van de klok functie wanneer je een boek aan het lezen bent. Het verversen van de tijd is immers ook een ‘refresh’ van het scherm. Wij hopen hiermee de batterijduur te verlengen tijdens het lezen.
Mocht het testen goed uitpakken zullen wij deze update beschikbaar stellen op onze site.

Updates
Over updates gesproken, deze worden soms uitgegeven wat ik een positieve zaak vind. Ik merkte ook echt verbeteringen in het dagelijks gebruik dus dat is erg positief. Wat stukken minder was dat ik niet in staat was om te updaten, wanneer je updater verbind (die je overigens los van de update moet downloaden) ziet hij de e-reader maar hij kan deze niet updaten. Dit faalt namelijk keer op keer, na wat gegoogled te hebben bleek dat je een COM-surrogate moest installeren, na deze onzinnige software te ge´nstalleerd hebben werd de e-reader eindelijk volledig herkent en kon ik de update zonder verdere problemen installeren.

Bibliotheek
Voor het verwerken van de bibliotheek op mijn pc gebruik ik de open-source software [url"http://calibre-ebook.com/"]Calibre[/url], deze software is erg handig in staat om allerlei meta-data toe te voegen aan de boeken en deze ook handmatig van allerlei verschillende servers af te halen zoals Google en Amazon.
Wel vind ik het jammer dat de BeBook niet erg veel gebruik lijkt te maken van deze meta-data, dit is ook meteen en erg groot minpunt. Zo heb ik van Ludlum een behoorlijke digitale (en analoge) collectie, deze heb ik dan ook allemaal toegevoegd aan mijn BeBook. Wanneer ik echter op Ludlum sorteer in de BeBook komt maar ongeveer de helft hiervan naar voren, de andere helft staat bij onbekende auteurs. Ik heb van alles geprobeerd aan te passen in de meta-data, de titel en opbouw is hetzelfde maar toch wordt het niet herkend. Dit vind ik vrij problematisch en is echt iets waar ze iets aan zouden moeten doen (het zijn overigens allemaal ePub bestanden).

Al met al is dit een goede instap e-reader waar je veel plezier van kan hebben, daarnaast zorgt het ontbreken van Wifi en een touchscreen in mijn ogen niet voor een verminderde waarde. De keren dat ik met touchscreen bij e-readers heb gewerkt voelde het vervelend aan vanwege de vertraging en kost het bovenal voornamelijk energie. Wat betreft de Wifi, ja dit is handig als je in een Starbucks zit en erg hip het daar aangeraden boek wilt downloaden maar normaal zet je 1x in de zoveel tijd er een paar nieuwe boeken op en dan kun je weer verder voor een lange tijd. Ook wordt deze e-reader nog actief ondersteund en worden er nog updates voor uitgebracht wat altijd een positief iets is in mijn ogen.

Heb jij ook een BeBook Pure Zwart?

was ook heel tevreden tot dat hij vast liep
heb nu een scherm dat zegt "starting up"
meer gebeurd er niet.
de site voor firmware is niet te bereiken.
wat nu te doen?
Hey pejoar,

Vervelend om te horen! Ik zie dat hun website inderdaad niet bereikbaar is doordat ze over hun bandwith heenzitten :P.

Dit is hun support adres: support@mybebook.com
Volgens mij hebben ze een soort contract (geen idee van wat voor soort), met icidu.com. Dus daar zou je ook even kunnen rondvragen.
Heb je hem al geprobeerd te resetten?

[Reactie gewijzigd door Ircghost op 29 april 2014 11:46]

Zou iemand de COM-surrogate kunnen delen? Ook kan ik met geen mogelijkheid de firmware update vinden. De Bebook site zelf geeft een bandwith limit exceeded.

Alvast bedankt,

TFX77
Hey, ik heb net gekeken in mijn bestanden maar ik heb het niet opgeslagen jammer genoeg (= reinstall van pc :( ). Ik zal nog even blijven zoeken, mocht ik het vinden dan hoor je van me.
Goede gebruikers review, bedankt
ja ,heb een harde reset gedaan maar ik krijg dezelfde melding.
ben bang dat de software beschadigd is en daarom wil ik de firmware hebben maar die is nergens te vinden.
p.s. icidu.com heeft geen firmware
Nog altijd nergens firmware te vinden, ook openinkpot of zoiets wat op de bebook pure draait kan ik niet vinden. Hulp zou, niet alleen voor mij, zeer welkom zijn. Overigens, voor wie 'm met oude firmware wil hebben, ik heb 'm pas voor 2 tientjes bij Trekpleister gekocht. Ze hadden er in dat filiaal nog een paar, Kameleon Amsterdam ZO
Ooit een upgrade beyond 1.0.28 gevonden ?