Asus P5K Pro Review

Caris 1 februari 2009, laatste update op 26 december 2009, 3.298 views

Asus P5K Pro

Pluspunten

• Stabiel
  • Snel
  • Mooi
  • Energiezuinig (volgens Asus)
  • Betrouwbaarheid!!!!!!!!!

Minpunten

• Geheugencompatibiliteit (volgens andere reviewers, ik had er geen last van)
  • Bevestiging heatsinks

Layout Score: 4
Waarom de P5K-Pro:

Mijn P5n-e sli was gewoon aan vervanging toe, ik wou eens wat anders.
Was op zoek naar een bordje wat niet al te duur was, en het moest zwart zijn, en stabiel.
Had graag eens een Gigabyte geprobeerd, maar ik hou niet zo van een kleurenkermis, dus die vielen al af. Jammer want ik heb altijd wel al een positief licht over dat merk zien schijnen.
Verder hoef ik geen Msi, daar heb ik in het verleden veel gezeik mee gehad. (zal wel toeval zijn, maar ik hoef er iig géén meer. :) (en rode pcb's vind ik ook erg lelijk)

Dus ik was rond aan het kijken voor een Asus bordje weer uiteindelijk, en het moest een full-atx zijn, vind het géén gezicht zo een klein bordje in een grote kast.
Jammer dat de goedkopere bordjes allemaal een lelijke bruine pcb hebben. En op een gegeven moment kwam ik het zwarte bord tegen wat de P5k-Pro heet, dit was nog op voorraad ook nog, ik ben nogal ongeduldig.
Er zit wel de inmiddels iets verouderde p35 chipset op, maar deze is naar mijn maatstaven nog prima. Dit bordje beschikt volgens Asus over E.P.U. wat idle 58.6% stroom moet schelen, en in load een % of 10/15 dus dat is ook wel een goede bijkomstigheid, dit zal op jaarbasis het bordje wel terugverdiend hebben dan :)
Review gelezen en de prijs was redelijk aantrekkelijk (¤99.- bij Alternate).
Besteld en meteen betaald, 2 dagen later was de complete pc al binnen. _/-\o_

Allereerst nu even snel de specificaties:
CPU:
Intel Socket 775 Core2 Quad/Core2 Extreme/Core2 Duo/Pentium Extreme/Pentium D/Pentium 4 Processors
Compatible with Intel 05B/05A/06 processors
1600/1333/1066/800 MHz
Memory:
4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR2 1066*/800/667 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
* The chipset officially supports the memory frequency up to DDR2 800MHz. Tuned by ASUS Super Memspeed Technology, this motherboard natively supports up to DDR2 1066MHz
Features:Expansion Slots:
Realtek ALC 883, 8 -Channel High-Definition Audio CODEC
Coaxial / Optical S/PDIF out ports at back I/O
Support Enumeration, Multi-streaming
IEEE 1394:
VIA VT6308P controller supports 2 x 1394a ports (one at midboard; one at back panel)
USB:
12 USB 2.0 ports
Overclocking Features:
Intelligent overclocking tools
- ASUS AI Booster Utility
- ASUS AI NOS (Non-delay Overclocking System)
Precision Tweaker 2
- vDIMM: 64 -step DRAM voltage control
- vCore: Adjustable CPU voltage at 0.00625V increment
- vChipset (N.B.): 33-step Chipset voltage control
- vFSB Termination: 15-step reference voltage control
- vCPU PLL: 64-step CPU PLL voltage control
SFS (Stepless Frequency Selection)
- FSB tuning from 200MHz up to 800MHz at 1MHz increment
- Memory tuning from 667MHz up to 800MHz
- PCI Express frequency tuning from 100MHz up to 150MHz at 1MHz increment
Overclocking Protection
- ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)
Manageability:
WfM 2.0,DMI 2.0,WOL by PME,WOR by PME, PXE
Form Factor:
ATX Form Factor
12 inch x 8.6 inch ( 30.5 cm x 21.8 cm )

Heb deze tekst in subscrift gezet, omdat deze voor sommige mensen niet interessant is, en hij puur dient als aanvullende informatie.

Wat zit er in de doos:

- Het bordje zelf natuurlijk.
- I/o-shield, met een soort schuimrubber in, voelt goed en degelijk aan.
- Driver cd met Asus "instALL"
- Handleiding
- Badge-Sticker voor op de kast :*)
- S-ata kabels (ook voor molex naar s-ata)
- Ide/floppy kabels
- Q-connector, waar je alle leds en knoppen kabeltjes aanmaakt zodat die makkelijk te verwijderen/verbinden zijn _/-\o_ moest iedere fabrikant doen (weet niet of dat zo is).
Dus eigenlijk alles wat je moet hebben.
Extra software is meestal toch al verouderd eer je hem binnehebt, en komt toch bij de prijs.

Layout/montage:

Bordje ziet er goed uit, stevige pcb.
De heatsinks op de chipsets zitten niet erg stevig vast naar mijn zin(zitten veertjes tussen). Weet niet of dit slecht is, maar geeft mij niet zo een goede indruk omdat naar mijn zin alles altijd goed vast moet zitten.
Langs de socket zitten ook heatsinks, dit kan bij "after market" cpu-koelers misschien problemen geven. Mijn Zalman CNPS9500 past prima, en hij is ook koperkleurig, dus dat ziet er wel goed uit bij elkaar.
Dankzij de Q-connector heel eenvoudig de ledjes enz. aangesloten. Verder pasten alle kabels prima en liep er niets in de weg.

Bios:

Hij heeft ongeveer dezelfde bios als de P5ne-sli dacht ik zo, er zitten alleen géén voorgeprogrammeerde oc-opties op.
Bij de P5ne-sli kon ik gewoon instellen hoeveel % dat ik wilde overclocken en de rest deed hij vanzelf.
Ben niet zo een overclocker, maar er zitten opties zat op om het te doen.

Compatibiliteit :

Hij pakte alles meteen, druk op de knop en hij functioneerde.
Andere mensen hebben compatibiliteitsproblemen met geheugen gehad, maar daar heb ik gewoon op gegokt en het werkt allemaal prima bij mij. :)

Prestaties/stabiliteit:

Merk het verschil goed met mijn e6600/P5ne-sli en deze e8400/P5k-pro.
Naar mijn gevoel draait deze combi een heel stuk lekkerder, en heb nog geen stabiliteitsproblemen ondervonden.
Heb hem nu sinds mei tijd en ik heb me nog niet gestoord aan momenten dat hij het niet meer bol kon werken. (inmiddels in werking als 2e sys)
Tot op heden nog geen problemen gehad met vastlopers of iets dergelijks.
Heb hem inmiddels geflashed van biosversie 0601 naar 1303.
Heeft eigenlijk niet echt voordelen in mijn geval, maar kan nooit geen kwaad.

Overclocking:

Heb 1x gekeken hoe ver hij ging, want normaal clock ik niet over.
Deze combi is voor mij ook snel genoeg op stock speeds, gamen doe ik maar soms.
Kwam op standaard voltage uit op iets boven de 4ghz toen ben ik maar gestopt want het was toen heel warm in mijn kantoortje (28 graden), en ik was bang voor permanente schade omdat de temperatuur nogal snel opliep.
Zal het strax als het iets frisser is nog een keer doen en de review aanpassen met exacte snelheden, voltages enz. enz.

Conclusie:

Ben heel blij dat ik dit bordje heb gekocht, en heb eigenlijk niets te klagen.
Toch is 100 euro evengoed stiekem veel geld, en daar mag je ook wat voor verwachten.
Dit bord heeft me op géén enkel punt echt teleurgesteld, en zal er nog wel een tijdje plezier van hebben. Kan hem aan iedereen die hem wil kopen aanraden.

Bedankt voor het lezen van mijn review.

Misschien voor sommigen niet gedetailleerd genoeg, hoop dat ik daar niet op afgerekend word.
Misschien ben ik iets echt vergeten (het is tenslotte zondag en ik had gisteren een vat bier leeg onderhand) geef gerust maar wat positieve kritiek, dan probeer ik mijn review aan te passen. Ondersteuning is niet gewaardeerd, omdat ik nog nooit een RMA gehad heb met een Asus produkt. Maar ik neem aan dat deze in orde is bij Asus :)

Inmiddels op een paar punten bijgewerkt :) en foto toegevoegd. (1feb 2009)

Op de foto zit er een Ati 1950pro in en Kingston KHX6400D2K2/4G.

Heb jij ook een Asus P5K Pro?

Ik ben benieuwd naar je review als je geen vat bier op hebt. Het enige dat ik nog echt mis is wat getalsmatige ondersteuning van je stellingen en een extra plaatje van je kast. Maar ik kan me voorstellen dat je geen getalletjes gaat produceren in jouw toestand :P
Zo snel even geen kritiek, maar je hebt hebt het in je review er over dat je een mooi moederbord wilde, heb je dan een window in je kast? (plaatje! :P )
Doe ik meteen, was te lui/gaar om boven de camera te halen.
Dan maak ik er even snel eentje met mijn telefoon :)

De functie van fotos toevoegen doet moeilijk, zal het morgen nog eens proberen.

[Reactie gewijzigd door Caris op 1 juni 2008 18:48]

past in dit moederbord de Arctic Cooling Freezer 7 Pro?
Ja deze past, heb het niet geprobeerd, maar denk dat hij zeker past.
altijd mooi, schrijven op de brakke zondag ;) .

en idd mooie review