Specificaties Socket FM2 met AMD A75 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI FM2-A75IA-E53 Review

dmvdberg 23 april 2013, laatste update op 25 april 2013, 3.899 views

MSI FM2-A75IA-E53

Pluspunten

• logische layout ITX bord
  • Stabiel
  • Wifi + Bluetooth

Minpunten

• Slechts twee fan headers
  • Geen DVI output

Layout Score: 3
Korte onderbouwing en wat praktische punten over dit ITX bord.
Nu met update en meer info. (25April2013)

Waarom?
Omdat ik twee (semi) identieke systemen aan het bouwen was voor mijn broer zocht ik naar een degelijk FM2 bord waar goed een A8 APU op kon gaan draaien.

Uiteraard heeft A85x de voorkeur maar tenzij je een A10 pakt is dit geheel niet nodig blijkt. Deze chipset is snel zat.

Echter, ik had eerst wel een A85x gekozen. Te weten het enige ASrock ITX bord voor FM2. Dit was een grove misrekening van mijn kant. Beide worden waren DOA en nog wel meer ellende. Niet mee te werken, nare zaak.
Gelukkig was Afuture zo lief om heel snel de RMA af te handellen.

Met wat speurwerk toen voor 2x deze plak gegaan.
Groot voordeel zijn de aanwezigheid van Wifi + Bluetooth. Dit maakt het bord perfect voor een multimedia toepassing. Nadeel is wel erg weinig fan headers. De A8 wordt gekoeld met de stock AMD koeler + 140mm Bitfenix Spectre (zonder LED).
Het hele systeem wordt amper warm en krijgt een nette score van Windows.

What's in the box?
Installatie boekje
  • DVD
  • 2 SATA3 kabel
  • moederbord
  • wifi antenne + verleng kabel
Wbt wifi. Je krijgt naast de antenne ook een verlengstuk met magneetje zodat je deze aan de zijkant van je kast kunt plakken voor beter bereik. Ideaal.

Minpuntje aan het bord, alleen VGA + HDMI. Dat is naar want aan systeem A hangt een 24" DELL. Aan de andere kant kun je dus goed merken dat dit een HTPC bord is eigenlijk. Geen ramp maar drie schermen kan zo niet ook al kan de APU het wel. update Zoals je in de comments kunt lezen is HDMI de betere keuze voor een goed beeld.

Bord layout
Een interessant punt is het bord layout. Veel ruimte op een ITX plankje is er niet (17x17cm).
ASRock heeft met zijn idee van een FM2 plank wezenlijk andere keuzes gemaakt.

Vergeleken met de MSI keuze (en andere chipset, A75 vs A85x) zijn de volgende verschillen voor een gebruiker belangrijk om in overweging te nemen. Naast het feit dat beide ASrock borden DOA waren.

MSI A75 FM2
  • - Onlogische plaatsen front IO headers
  • - onlogische plaatsing RAM dimm's
  • - DOA (2x)

Toepassing?
Aan beide systemen hangt bijzonder weinig. Ze zijn gemaakt voor multimedia pret, Excel werk en windows8 vloeiend & stabiel kunnen draaien.
Verdere eisen en toepassingen zijn nog het draaien van een remote desktop en vlotte toegang tot enkele NAS disks. Een goed experiment voor later zou zijn om dit draadloos ook eens te testen.

SysteemA
  • MSI bord
  • A8-5600K
  • 256Gb SSD
  • DVD brander
  • 140mm fan
  • 8Gb DDR1866Mhz (2x 4Gb)
SysteemB
  • MSI bord
  • A8-5600K
  • 128Gb SSD
  • 2Tb 2700Rpm HDD
  • DVD brander
  • 140mm fan
  • 8Gb DDR1866Mhz (2x 4Gb)
Beide systemen gaan als een raket met dit bord. Geweldige functies en alles draait met Win8 geheel out of the box. top dus.

Nog even kort / conclusie
Er draait dus 8Gb (2x 4Gb) DDR3 1866Mhz van Crucial.
Het RAM is perfect ondersteunt door het MSI bord en standaard wordt het herkend als 1866Mhz.
Bijzonder stabiel tot nu toe (3 weken).

Aanrader!

Heb jij ook een MSI FM2-A75IA-E53?

Ik heb kortgeleden ook zo'n bordje in mijn PC ingebouwd.
Ik onderschrijf de review --> Lekker bordje:

Extra opmerkingen:
  • BIOS is niet echt eenvoudig in te komen via toesten als DEL of F1/F11 vanaf een USB toetsenbord, met de 'Fast Boot' optie aan.
  • Je hebt ClickBIOS, waardoor je vanaf Windows de BIOS instellingen kunt wijzigen. Maar het opslaan zorgt soms (sporadisch) voor rare hang situaties etc.
  • Ik draai op het bordje een A10-5800K en dacht met wat underclock toe te kunnen met een 120W voeding. Uiteindelijk is me dat niet gelukt vanwege de opstart stroombehoefte. Nu draai ik met een 200W voeding uit een Shuttle ITX systeem. Dat werkt prima.
Mijn systeem:
  • MSI FM2-A75IA-E53
  • 2x4GB Crucial geheugen 1866Mhz
  • Crucial m4 SSD, 128 GB
  • 2TB schijf
  • Big Shuriken 2 rev B koeler
Verbruik (zowel met 200W en 300W 80+ voeding globaal (niet verantwoord) gemeten):
  • Idle: 38-40W
  • Super-PI, 1 CPU-core belast: 58-60W op 3.4Ghz underclock
  • Super-PI, 1 CPU-core belast: 68-70W op 3.8Ghz stock clock
  • World Of Tanks (CPU + GPU redelijk zwaar belast): 90W op 3.4Ghz + 740Mhz GPU underclock
  • World Of Tanks (CPU + GPU redelijk zwaar belast): 130W op 3.8Ghz + 800Mhz GPU stock clock

[Reactie gewijzigd door kh65 op 23 april 2013 15:28]

Ik zie dat je 1866Mhz geheugen gebruikt icm met een Big Shuriken. Dat betekend dus dat je geen low profile geheugen heb maar het toch onder de shuriken past?

Welk type heb je precies gekocht? Ik worstel nog met mijn mobo& geheugen keuze...
Persoonlijk zou ik voor de (gele) Crucial Ballistix gaan. Deze zijn echt super betrouwbaar ook op 1866Mhz uitvoering en passen onder elke koeler.

Je kunt ze zelfs met LED lampjes kopen ;)
Minpuntje aan het bord, alleen VGA + HDMI. Dat is naar want aan systeem A hangt een 24" DELL. Aan de andere kant kun je dus goed merken dat dit een HTPC bord is eigenlijk. Geen ramp.
Maar die Dell monitor kun je dan toch gewoon aansluiten via HDMI? Dat ding doet waarschijnlijk 1920x1080 of 1920x1200, dus kun je prima af met een singlelink verbinding.
Klopt. Heeft 1920x1200 en dat gaat heel prima op VGA :)
De meeste FM2 borden hebben echter wel DVI en de APU kan het makkelijk aan om 3 schermen als output te geven. Nu dus enkel twee.
Klopt. Heeft 1920x1200 en dat gaat heel prima op VGA :)
VGA zou ik niet snel gebruiken, analoog is de kwaliteit toch altijd wat minder dan digitaal. Dus waarom niet de HDMIgebruiken?
Klein beetje slecht van mijn kant ... maar had zo snel geen HDMI kabel over.
Geen klachten van mijn broer gehoord dus als ik daar weer eens ben meld ik het wel :)
Handige tip wat toch een lange zaterdagmiddag uitzoeken en uitsluiten kan schelen..
Steek tijdens het installeren van Windows 8 geen muis of toetsenbord of logitech dongel in je blauwe (3.0) usb poort.. De installatie zal halverwege mislukken en afbreken..
Na de installatie kun je de blauwe poorten wel rustig overal voor gebruiken.
klopt. USB3 is bij geen enkel bord veilig te gebruiken. Drivers laden erg laat.
Ik heb dit mobo zojuist ingebouwd in mijn HTPC.

Waar ik nu naar op zoek ben, is een WakeupOnLan functie. Wordt dit wel of niet door dit board ondersteund? Als ik in de bios kijk bij "wake up event setup", dan zie ik daar nergens wakeup on lan staan...

Ik hoop toch dat dit wel mogelijk is met dit mobo, want ik wil mijn htpc onder mijn tvkast zetten en aan kunnen zetten dmv WOL...
...This board supports Wake-On-Lan. It includes Wake Up Event Setup in Bios' Advanced Settings.
bron: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=164450.0
Die thread heb ik idd ook gelezen, maar ik zie de optie nergens staan bij advanced settings. Zal vanavond even een screenshot online zetten. Misschien zie ik wat over het hoofd...
Bios Update? Vraag anders ook support bij MSI.
Ik kan zelf niet even bij de twee PC's waar dit bord in zit. Die staan 120Km verderop bij mijn broer.
Ik heb een thread geopend op het MSI forum. Bios update heb ik ook aan zitten denken, alleen dat kan pas zodra je winki hebt geinstalleerd, wat weer alleen onder windows kan. Alleen heb ik geen windows maar OpenElec draaien...
Ik heb het gevonden in een vergelijkbare thread:

Bij WakeUp Events moet je "Wake Up by PCI/PCI-E" aanzetten, bij de energieinstellingen moet je EuP2013 uitzetten.

Volgens WOL Monitor krijg ik nu wel magic packets binnen als ik vanaf een andere computer met WOL GUI een pakketje stuur. Ik moest bij mij wel het subnet mask op 255.255.255.255 zetten; hij stond eerst op 255.255.255.0, en toen zag ik niets binnen komen.