Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Zwart Review

_sumimasen 23 april 2013, 1.462 views

BitFenix Prodigy Zwart

Pluspunten

• Koelingsmogelijkheden
  • Looks
  • Makkelijk te dragen
  • Eenvoudige installatie
  • Compatibel met meeste standaardcomponenten
  • Makkelijk aan te passen aan je noden (veel/weinig HD's, waterkoeling, CPU koeler etc)

Minpunten

• Best groot voor ITX

Ik heb lang zitten twijfelen bij de bouw van mijn ITX setup:
De node 304 is kleiner
de prodigy is groter en... anders

Looks:
You love it or you don't.
Voor mij was het een pluspunt. De handels maken het makkelijk om de kast te versleuren (van bureau naar TV als een soort console).
De handels op de bodem zorgen ervoor dat hij soms gaat wiebelen als je hem een duwtje geeft, maar het is zeker niet instabiel, omvallen doet hij niet. En als je toch bezorgd bent, je kan deze wel demonteren.

Verder is hij wel een pak hoger dan de node, een goede 10 cm hoger zonder de handvaten. De breedte en diepte zijn vergelijkbaar.

Layout extern
Extern is er wel een minpunt: de knoppen bevinden zich aan één zijde, en de luchtopening voor de GPU aan de andere kant. Als je hem met 1 zijde vlak tegen de muur wilt zetten dan zal je met een probleem zitten.
Niet onoverkomelijk (Mijn GPU temperaturen zijn dik in orde met 4-5 cm clearance van de muur)

Koeling

Deze kast is erg ruim en dat geeft mogelijkheden. Je kan hier hopen fans in steken, waterkoeling etc. Zoek maar op het internet naar wat mensen hier allemaal mee aanvangen.
Let wel op: je krijgt 2 casefans meegeleverd, maar het is goed mogelijk dat je ITX bordje maar support heeft voor 1tje. Ik moet dus nog een splitter of adaptertje gaan halen. De casefans zijn best stil en makkelijk te vervangen.
Er is zelfs plaats voor een gigantische 200mm fan.

Voor de hete GPU's is er een strategische opening aan de zijkant en verder kan de warmte makkelijk ontsnappen naar boven waar er plek is voor 2x120mm fans

Installatie & Binnenkant
Een vaak voorkomend probleem bij ITX builds is het gepruts om alles erin te krijgen en ook beperkingen in je onderdelen. De node 304 had een kleine modulaire voeding nodig die best duur uitkwam. Dat probleem had ik niet bij de Bitfenix.
De extra plek (het is best een grote kast voor een ITX) maakt het zeer makkelijk om al je kabels etc weg te steken en voor een goede airflow te zorgen.
Alles is ook demonteerbaar en makkelijk aanpasbaar. Wil je de drivebay voor de DVD speler weg ? eventjes schroeven. Wil je een lange grafische kaart installeren? even extra drivebays weghalen
Wil je een platte bodem? Eventjes schroeven en klaar
Je snapt het al, je kan zonder de dremel boven te halen veel doen.

Verder zorgt de horizontale installatie er ook voor dat er geen kracht op je moederbord komt door een zware CPU koeler.
Ook kan je er een hoop harde schijven en SSD's in kwijt. Zelfs met een lange grafische kaart kan je zonder probleem 3 SSD's (in de kastwand) en 2 HD's kwijt (in de HD drivebays).
Ook voor de voeding is er genoeg plaats en er zijn openingen aan alle kanten zodat je de kabelspaghetti kan beperken tot een minimum om een goede airflow te hebben.

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Zwart?