Specificaties Tower, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos S Review

prutser001 31 mei 2008, 3.666 views

Cooler Master Cosmos S

Pluspunten

• Looks, koeling, ruimte, Goed geschikt voor eventuele verandering in toekomst kwa koeling.
  • De mooie 'touch knop sensor dinges'.

Minpunten

• Maar 1 HD bracket meegeleverd.
  • Voldoet niet aan E-ATX standaard?
  • Liever een andere oplossing gezien om de touch knop aan te sluiten.

Na 3 weken de herrie van mijn 3U kast compleet zat te zijn enorm onhandig en groot, een airflow van niets en onhandige plaatsing van hd's etc, kortom een ramp. (Systeem dat verkeerd besteld was op mijn werk en ik was toch opzoek naar iets beters).

(Oude config: Thermaltake Tsunami Dream, Sharkoon Silent storm 500watt, Asus A8N-SLI Deluxe, AMD X2 4200, 2gb ddr400, X1950XTX, ~1.8tb aan disks)
Heb met dit systeem gedaan sinds introductie van X2 cpu's, ~4 jaar ofzo.

Ben toen gaan zoeken naar een kast welke een E-ATX moederbord kan huisvesten dit viel niet mee, uiteindelijk kwam ik 2 kasten tegen:
-Thermaltake Mozart TX
-Coolermaster Cosmos S

De Mozart TX leek me wel leuk maar te druk en te flashy ook kon ik niet uit de manual opmaken of mijn bord wilde passen zonder problemen.

In de Cosmos S kon zonder problemen mijn bordje, en nog ruimte over, dit is ook wel te begrijpen als je het werkelijke formaat ziet van de kast, ben niet helemaal tevreden over de backplate hierover meer bij minpunten.

Schermen op foto zijn Iolair 24" MVA, 19" Benq FP937s+ (film U571 1080p).

De pluspunten:
- De kast ziet er mooi uit, dit is uiteraard een persoonlijke mening maar de simpelheid heeft me doen kiezen voor de Cosmos S ipv de Mozart TX.

- Materiaal is goed alles behalve de 'hendels?' is het Alu, zijpanelen zijn geborsteld alu en voelen degelijk aan.

- Ook de koeling is goed geplaatst en er is mogelijkheid tot meer.
Standaard zitten er 4 120mm fans in en 1 220mm fan in sidepanel.
Er kunnen nog 2 120mm fans bovenop en als de 3,5" brackets los te krijgen zijn nog 1 of 2 extra 120mm fans aan de voorkant.

- Aan en uit 'knop' is uniek heb dit nog niet eerder gezien deze wordt aangesloten op de voeding dmv een ATX verleng stuk en bovenop zit een 'sensor' als je hier je vinger overheen haalt gaat de pc aan (uit).

- Standaard zitten er gaten in de kast voor eventuele waterkoeling, hierover kan ik weinig vertellen omdat ik hier geen gebruik van maak.

Toch zijn er wat minpuntjes:
- De bracket waar de schijven ingaan is een beetje gammel, en ook maar 1 geleverd, dus out of the box maximaal 4hd's.

- Geen mounting op backplate voor mijn moederbord, ook 'rare' plaatsing van schroefgaten ook minder punten dan ik eigenlijk zou willen.
Ik mis 3 bevestigings punten in het midden en 1 onderin bij de sata connectors valt niet precies voor het gat.

- Bevestiging van cpu koel bracket is er ook niet, normaal schroef je de bracket op de backplate daarover het moederbord en dan de schroeven van de koelers in de bracket, de koelers zitten nu geklemd op het moederbord. Denk dat ik hieruit kan opmaken dat de backplate niet aan E-ATX standaarden voldoet.

- De aan/uit knop is een soort van 'touch knop' deze heeft een extra kabeltje dat in een atx-24pins 'verleng' stuk bevestigd is zonder dit te gebruiken kun je je pc niet aan/uit zetten door dit stuk kabel ziet de binnenkant van de kast er een stuk minder net uit dan nodig is, wil je dit zelf mooier maken moet je de pinnetjes uit je ATX stekker trekken en de draadjes solderen. Haal je een doekje over je pc moet je wel oppassen dat je de 'knop' niet aanraakt anders gaat je pc uit.

Even indeling verandert, (Kwaliteit foto's zijn ruk, HTC Touch Dual).

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos S?

Ik heb deze kast nu ook een dikke maand in mijn bezit en ik kan je zeggen dat de 100% perfecte kast nog steeds niet bestaat.

De Cosmos S komt naar mijn inziens wel heel dichtbij de ultime kast.

Ik zie dat extra verlengstukje niet 100% als een nadeel, dit stukje is idd nodig om hem in of uit te schakelen maar een beetje tweaker mod zijn bekabeling toch wel dus waarom dit verlengstukje niet.

De harddisk bracket is geplaatst met een rubber ophanging en is naar mijn mening wel degelijk stabiel. fijn is ook dat er 12cm fan achter zit (Red Led Fan) zodat mijn 4 harddisks netjes gekoelt worden.

Ik ben al met al zeer tevreden over mijn Cosmos S.

Het is een top kast ik kan niets anders zeggen.

als ik dan een min punt moet bedenken is dat er maar 1,

Geen slede waar het moederboerd op zit bevestigt, je kan hem dus niet uit de kast schuiven.

Maar is dit wel een minpunt met al die ruimte die er is in deze kast,
Ik kan netjes overal bij.
Wat voor mijn gewoon echt een minpunt is, is dat de backplate niet aan E-ATX standaarden voldoet, wat dus inhoudt dat ik bevenstigings punten mis voor zowel moederbord als koelbevestiging. Ook dat er 1 niet op zijn plaats zit valt me een beetje tegen.

Harddisk bracket is wel stabiel maar in en uithalen valt me tegen, het heeft niet de
stevigheid van b.v. mijn Thermaltake Tsunami (waar er ook standaard 2 inzitten) het liefst had ik ze dwars gezien maarja kan niet alles hebben.

Als ik een keer een goede cam kan regelen maak ik wel foto's.
- De bracket waar de schijven ingaan is een beetje gammel, en ook maar 1 geleverd, dus maximaal maar 4hd's.

Je kunt gewoon 4 in 3 modules kopen en die in de cosmos s doen

alhoewel je wel even de kast moest aanpassen (je moet de rails ombuigen aangezien 4 in 3 niet zoals die van de cosmos zijn)

Je kunt dus maximaal 12 hdds erin kwijt
Heb zelf de cosmos s met 3 van deze jongens van chenbro erin (135 euro bij salland.eu)...
http://www.jbstart.nl/wor...o-5-in-3-cage-150x150.jpg genoeg ruimte voor 15 schijven...een areca raid kaart erin en je bent klaar !
Als je bij pluspunten leest:

- Er is standaard genoeg ruimte in de kast voor 4hd's + 7dvdrw's, zouden de 3,5" brackets los te krijgen zijn kunnen er nog 8hd's bij.

Standaard out of the box kun je 4 schijven kwijt, wil je meer moet je knutselen of losse brackets kopen.
Ehh , review moet ik de omschrijving staan en niet in de +/- punten :+
Ach ja, het is maar hoe je het bekijkt het zijn plus/minpunten.
Misschien is het een idee om de min en pluspunten wat uitgebreider te bespreken in de review zelf en daarna puntsgewijs de besproken voor/nadelen bij de positieve en negatieve eigenschappen te zetten?
Dit maakt het wat overzichtelijker en leesbaarder.
Doe ik zo wel, eerst ff boodschappen doen, misschien een tip voor T.net voor meer opties kwa onderdelen.

Edit : Aangepast denk dat ik nog niet helemaal wakker was.

[Reactie gewijzigd door prutser001 op 31 mei 2008 14:45]

Beetje matige review met nog matigere foto's...
Beter een magere review dan geen.
Zelf twijfel ik tussen de Cosmos 1000 en de Cosmos S.
De touch knop voor aan-uit / reset leek me eerst cool maar nu twijfel ik er aan.
Nadeel van de grotere CM kasten vind ik de usb-poorten. Ze zitten zo nauw naast elkaar, dat je maar vaak een usb kan gebruiken.
Je review zit er goed uit, ga nadat ik dit gelezen heb deze kast ook halen vooral om zijn design en zijn ruimte in de kast.
ik heb hem nu zelf ruim 2 jaar.

en hij doet het nog steeds even goed als de 1e dag dat ik hem aan deed!! _/-\o_
en heb er al 20 propellors inzitten en hij is nog steeds niet vol!

[Reactie gewijzigd door dead-cow op 15 september 2011 21:40]