Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 48 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-530 Review

BakkerM 30 mei 2008, laatste update op 30 mei 2008, 2.159 views

Logitech X-530

Pluspunten

• Vormgeving

Minpunten

• AM Radio
  • Plopjes
  • Geen afstandsbediening, bass control op je subwoofer zelf

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Algemene beoordeling
Ik denk dat je kan zeggen dat het een schande is dat deze speakers nog verkocht worden.

a) het plopjes probleem http://gathering.tweakers...04565///x%2C530%2Cplopjes
b) ontvangst AM zenders

Het plopjes probleem. Toen ik mijn PC kocht incluus dit setje stond deze op de keuken tafel om te testen. Trek je de koelkast open, dan klappen de boxen uit elkaar. Knip je het licht aan, zelfde verhaal. Blijkbaar zit er ergens iets fout bij deze boxen.

b) Aan het photoshoppen savonds, geconcentreerd. Muziek staat uit, de boxen stonden toevallig nog aan, volume vrijwel dicht gedraaid. Begint me dr opeens een roe een klaagzang uit te bleren, noahh.....! De volgende dag was het een folkorische polka avond, dan weer iets engels, maar het is altijd vervelend. Zit je in de huiskamer op 1 hoog, dan krijg je plopjes van elk elektrisch apparaat. Zit je op je slaapkamer (3 hoog), dan krijg je gratis en ongevraagd radio.

Nougoed, shit happens zou je zeggen. Maar wat wel schandalig is: logitech kent het probleem, komt met de x-540 om de problemen op te lossen, maar webshops blijven deze crappy boxen verkopen. Het is wat dramatisch om het oplichterij te noemen, maar netjes is het niet. Verkoop dit niet meer, en prijs lekker de x540 aan zou ik zeggen..

Kan je echter toch met al deze problemen leven, lees dan verder...

Featureset
Een subwoofer, 5 boxjes, kabels om ze te verbinden en nog een verloop stekker (3pins naar 1pin). Minpuntje, geen afstandsbediening oid. Ook kan je de bass alleen maar regelen op de subwoofer zelf, en die staat niet altijd binnen handbereik.

Bouwkwaliteit en afwerking
De boxjes zijn stevig, en ze zijn redelijk slipvast. De subwoofer is erg stevig, een combinatie van hout en plastiek. De bouwkwaliteit komt prima over eigenlijk, tot je dus de boxen aanzet. Dan krijg je bovenstaand probleem.

Vormgeving
Ik vind de boxen mooi vormgegeven. Ze zijn zwart, geen poespas. Dit is erg persoonlijk, dus je kan beter googlen en zelf bekijken of je het wat vind.

Geluidsweergave
Ik ben zeker geen audiofiel. Dus mijn kennis en vergelijkingsmateriaal is minimaal. Muziek tijdens film, of via winamp wordt netjes afgespeeld. Het komt mij vrij zuiver over. De bass daarentegen is ofwel te licht, of hij overstemt alles. Het komt niet natuurlijk over, meer een geforceerde trilling dan fijne bass.

Toch wel een voldoende voor de geluidsweergave. Als je overdag internet radio luistert, een film kijkt of een game speelt, dan voldoen de speakers wel. Zeker in bijv Crysis, als er dan een helicopter om je heen zweeft, is het 5.1 geluid indrukwekkend.

Ik vind 50 euro voor boxen waar je je aan irriteert toch wel veel geld. Stel, je bied een speakerset aan dat af en toe uit elkaar knalt en soms radio afspeelt... geef geld toe en vermeld het probleem. Maar 50 euro voor een slecht product, sehr schlecht!

De Conclusie
Dit is overduidelijk een product dat je het best mijd als de pest. Dit product irriteert je, en voor een paar euro meer heb je een goed werkend x-540 setje. Laat je niet verleiden door de goedkope prijs (voor een 5.1 setje dan) of de vormgeving, dit wil je niet op je bureau hebben staan.

Heb jij ook een Logitech X-530?

Ik vind het niet gek, een alarm, een radio èn een 5.1 set en dat voor maar ¤ 50,= :9 .

Nee, alle gekheid op een stokje, het kan gewoon niet. Die plopjes (of beter zoals ik begrijp) ploppen duidt duidelijk op een te kleine voeding.
Het is wel naïef om te denken dat je een (goede) 5.1 set kunt kopen voor ¤ 50,=. Dus negatieve punten als geen afstandbediening, bascontrol op de bas control zlelf, vind ik erg vreemd. Je zou ook kunnen zetten geen Rolls Royce bijgeleverd.... |:( :N.

Die radio heeft alles te maken met afscherming. Van een gerenommeerd merk als Logitech mag je verwachten dat zij dat soort euvels niet hebben. Nog ernstiger vind ik het dat Logitech er blijkbaar niets aan doet (terwijl zij normaal toch een goede service bieden, als ik zo in andere reviews kijk).

Dat de bas niet geweldig klinkt vind ik weer logisch, alleen al voor een goede basbox betaal je al gauw enkele honderen eurie. Voor je PC mag het allemaal wat minder zijn, dus hoef je niet dat bedrag uit te geven, maar een complete set voor ¤ 50,= kan per definitie geen goede basbox hebben.

Waarom heb je überhaupt het setje gehouden? Per kerende post hadden ze het van mij terug gekregen, met een behoorlijke brief op poten (omdat het een bekend probleem was blijkbaar en geen incident). Ook een leverancier hoort te weten wat hij verkoopt. Slechte producten moet hij uit zijn assortiment halen.

Dus, idd niet kopen, het is beter, als je weinig geld te besteden hebt, een 2.1/2.0 systeem te kopen of even door te sparen. Als je het toch koopt niet zeuren.
De problemen van ploppen en radio mogen echter ook niet in een goedkoop systeem voorkomen, althans de ploppen tijdens het spelen; bij het uitzetten zul je het voor lief moeten nemen, omdat ze echt geen extra voorzieningen zullen treffen om het daar te voorkomen (als je in ieder geval wat power wilt hebben, anders speelt het hele probleem niet).
Mooie aanvulling, en dit is precies wat ik bedoel. Ik zal heus niet de enige zijn die naief is, en elke hollander wilt voor een duppie op de eerste rij zitten. Ik dacht ik ben zo goed om men te waarschuwen, dat je met dit setje voor een duppie gratis radio krijgt ;)
Ik heb dit setje nu voor de 2de keer omdat de eerste een tijdje terug gestorven is. Mijne heeft ook last van 'plopjes' en radio ontvangst maar of het nu echt superstorend is, nee.

Ik houd wel van flinke bass en heb hem altijd voor ongeveer de helft open staan, zelfs op minimaal vind ik het nog een aangenaam geluid. De 5.1 functie werkt gewoon prima, al zijn de kabels van alle 5 speakers net wat te kort.

Wel vind ik de prijs nogal overdreven. Dit setje heb ik 2 jaar geleden gewoon in de winkel gekocht voor +/- 70 euro, op internet waren ze toen te vinden voor +/- 60 euro. Nu, 2 jaar later, kost deze set nog steeds rond die prijs, 50 euro. Dat is wel raar, zeker in de 'commputerbusiness. 30-40 euro zou meer op zn plaats zijn.
Misschien komt die hoge prijs omdat er gewoon geen vergelijkbare setjes zijn, een z5500 oid zit in een veel hogere prijsklasse en wat ik lees over creatives is dat ze gewoon niet kunnen tippen aan de geluidskwaliteit van de logitechs.

Persoonlijk zou ik toch zeker wel een 'goed' hebben gegeven voor deze set.

[Reactie gewijzigd door KoffieNT op 1 juni 2008 09:33]

Ik heb deze set ook, en ondanks de plopjes (heel af-en-toe) en de radio (nog minder) (wel lollig soms; m''n vriendin schrok zich laatst mottig toen ik gecocentreerd aan het werk was en de boxjes die achter op het bed staan ineens begonnen te praten :D)
vind ik deze set best waar voor z'n geld ^^ Er komt namelijk schitterend geluid uit, zeker tov. de 2.1 set die ik eerst had. Zelfs zonder geluidskaart (onboard P35-DQ6) is het geluid vol en kan ie ontzettend hard voor op een slaapkamer :)

Ik had de reviews ook gelezen, maar heb m toch gekocht, omdat er voor ¤50 niks beters te krijgen is en ik niet zo heel erg snel geirriteerd raak :) Zoals ik opmaak uit je review, heb je je ook eerst ingelezen, en was je op de hoogte van de klachten? Dan snap ik eerlijk gezegd niet waarom je de keuze hebt gemaakt deze set alsnog te kopen, en dan snap ik eigenlijk je rant (eerste zin "Ik denk dat je kan zeggen dat het een schande is dat deze speakers nog verkocht worden") al helemaal niet ^^Bovenal had je ook de x-540 kunnen kopen, waar al deze problemen niet meer in te vinden zijn..
*schaamte mode*
Nee helaas, ik was druk doende met het quad of duo vraagstuk, welke mobo, en dan de boxen op prijs selecteren.
*schaamte mode uit*

dat is juist waarom ik deze review schrijf. Dat het geluid redelijk tot goed is oke, maar neem dan dus inderdaad de x-540 voor een paar euro meer, net wat je zegt. Conclusie:

mijd de x-530 :)
Je weet niet waarover je het hebt. De genoemde problemen hebben niets met de soundkaart te maken, maar met de versterker die in de set zitten.
Als het zaakje daar niet voor elkaar is, kun je afstellen tot je een ons weegt, maar het zal niet veranderen.

Gezien je reactie/verwijzing hieronder heeft Logitech de kritiek (BakkerM is niet de enige, zie de verwijzing van BakkerM naar het forum) heeft Logitech toch wat met de kritiek gedaan en het systeem verbeterd, of is er in de USA wel een compleet andere versie op de markt gebracht, wie weet...(komt wel vaker voor).

Wanneer heb jij je spulletjes gekocht?
Als je jezelf wat meer had verdiept in deze speakers, oftewel reviews gelezen had je het kunnen weten van die AM Radio en het Plopjes-effect.
Klopt helemaal. Maar daarom schrijf ik de review ook, ik ben erachter gekomen en waarschuw hiermee hopelijk andere tweakers / consumenten.. Dat is toch ook juist de bedoeling van de product reviews?

[Reactie gewijzigd door BakkerM op 30 mei 2008 21:39]

Jep, maar ik wilde alleen maar aangeven dat je het had kunnen voorkomen :)
Overigens, om maar even op mezelf te reageren. Deze review is in een redelijk ontspannen staat geschreven, geen frustratie. Ik probeer alleen maar mensen te waarschuwen die zich door de prijs laten verleiden. Het is zo zonde, zeker als je hem na 3 dagen terug stuurt, kost alleen maar tijd, moeite en geld..
Gus, het is absoluut niet de geluidskaart. Ik heb dezelfde set en ik heb een X-Fi XtremeGamer. Wou je soms ontkennen dat dat een goede geluidskaart is?
Nou ik zou hem ook niet de beste kaart ter wereld noemen..