Specificaties 12,2MP, Full HD filmen, 4,2x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Nikon Coolpix P300 Zwart Review

ZebeDeuS 21 april 2013, 500 views

Nikon Coolpix P300 Zwart

Pluspunten

• 2 wielen voor diafragma en sluitertijd
  • lage F-waarde: 1.8
  • ~2 dagen batterijduur bij normaal tot intensief gebruik, totaal aanstaan ongeveer 2 uur.

Minpunten

• Geen handmatige focus, maar dat is simpelweg geen onderdeel
  • De tripod-schroef had steviger mogen zijn

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Geen gigantisch uitgebreide review, toch bijzonder goed bevallen compactcamera en een vermelding waard.

Ik heb de camera begin 2012 in mijn bezit gekregen voor op reis. Een andere camera had ik niet mee willen hebben!

Product
Je krijgt een doos met de camera, een batterijoplader, batterij, Nikon software die niet echt Hugin- of Irfanviewvervangwaardig is, en handleiding.
Belangrijke/bijzondere cameraeigenschappen
De camera heeft 2 wielen om de instellingen voor diafragma en sluitertijd te be´nvloeden, wat ik heel belangrijk vind. Zelfs sommige spiegelreflexcamera's hebben dit niet.
Het diafragma kan tot 1.8 worden opengezet, dit is slechts .4 hoger dan de laagste schappelijke lenzen op de markt. ISO ruist niet veel, zelfs op 3200 valt het nog mee voor wat het is.
Op ÚÚn batterij kun je gerust een hele dag fotoos maken van alles wat je blik vangt, soms zelfs twee. Ik heb toch twee batterijen in mijn bezit omdat ik op reis vaak weken zonder stroom zat. Twee batterijen zijn meer dan voldoende!
Er is een speciale film-knop op de displayzijde geplaatst, waarmee opnames van afspeelsnelheid 30 fps, opnames:
15fps 1080p,
60fps 720p,
120fps 640*480,
30 fps 640*480,
30fps 720p,
30fps1080p
of 1080p(sterretje)
kunnen worden gemaakt. Een losse microfoon is aan te raden, er wordt veel ruis opgepikt.

Intu´tief menu en andere knoppen.
Over de flitser en andere knoppen dan de Manual-stand van draaiknop bovenaan heb ik geen mening, daar ik die te weinig gebruikt heb. Wel is de automatische stand verrassend goed.

Bouwkwaliteit en overige zaken
De behuizing is van de voorkant van metaal en het bedieningspaneel, de achterkant dus, van plastic. Het scherm is niet gelamineerd, er kan dus (in mijn geval na door de outback van AustraliŰ te zijn gefietst) stof achter terechtkomen, maar dat hindert niet als je de fotoos thuis uitzoekt. Het rubber steuntje voor je rechterduim is inmiddels ook bezweken en er af gevallen (met een beetje hulp). Voor een jaar lang zeer intensief gebruik (meer dan 10.000 clicks en in backpackomstandigheden, stof, zand en weer overal) is dat niet gek.
De tripod-schroefaansluiting zit inmiddels ook minder stevig vast, maar dat is mijn fout, ik heb hem op de fiets op hobbelig terrein vastgeschroefd gelaten, stom.
De camera is stevig, maar mijn omstandigheden waren extreem.

• sandisk ultra 32 GB SDHC

Heb jij ook een Nikon Coolpix P300 Zwart?