WD Caviar SE16 WD3200KS, 320GB Review

notsonewbie 30 mei 2008, laatste update op 30 mei 2008, 994 views

WD Caviar SE16 WD3200KS, 320GB

Pluspunten

• Snel en stil, en diens 1 x 320 GB platter broer is nog vlotter.

Minpunten

• Negatief... eerst zien hoe lang deze meegaat, maar hij voelt warm aan, en dus heb ik hem een eerste rangs plekje gegeven recht achter de voor-- lucht inlaat van de pc.

Deze review is kort, meer een tip ook eigenlijk, hoewel de ingevulde waardes voor kosten, warmte e.d. natuurlijk gewoon uit de dagelijkse praktijk komen.

Ik wilde vanwege een wel heel plotseling overleden HDD een nieuwe, goedkope, voor de C en D partitie, waarop wederom OS vista x64 home premium kwam.
Minimaal 320 GB, sata-2, vlot tot snelle benchmark reviews, 'goedkoop'.

Het werd de WD 3200 AAKS (helaas kreeg ik de 2-platter uitvoering)
Hij is al ingebouwd bij mij maar ik heb dus de 'tragere versie'van de 2 types.
2 test tooltjes werkten niet onder mijn vista x64. Uiteraard telt de verse vista installatie mee, maar hij voelt vlotter aan dan de vorige 250 GB maxtor diamond 10, ook sata-2.

Want, tip, let op: De 3200 aaks-###### van WD is er namelijk in 2 smaken :
320 GB met 2 maal 160 GB platters
En de sneller dan een raptor 150 zijnde WD Caviar SE16 3200AAKS-00B3A0
Waarbij je vooral op de 'extentie' B3 moet letten voor de 1-platter types.

Op : http://www.anandtech.com/.../showdoc.aspx?i=3236&cp=2 staat o.a. te lezen (onder
2 benchmark afbeeldingen)

The average transfer rate of 87MB/s~91MB/s is exceptional in this drive class and exceeds the 73MB/s~75MB/s capabilities of the Raptor 150GB drive.

Het aankoopgevoel is dus goed, zelfs al heb ik de iets tragere 2 x 160 GB platter versie.

Te koop voor 47,50 incl. bij electronica gigant, deze heeft een prijs lock zie ik net toen ik de prijs wilde actualiseren en staat dus niet in pricewatch alhier.

Heb jij ook een WD Caviar SE16 WD3200KS, 320GB?