Sharkoon System Fan Power S402062P-3, 40mm Review

DtenBrink 20 april 2013, 532 views

Sharkoon System Fan Power S402062P-3, 40mm

Pluspunten

• Veel luchtverplaatsing, zelfs bij lagere toeren (in vergelijking met andere 40mm fans)
  • weinig geluid op lagere toeren
  • kleine verpakking
  • Kabellengte goed voor itx systeem

Minpunten

• erg dik (2cm), mogelijk past het niet in je kastje

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 2
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik heb driekwart jaar geleden twee van deze koelers aangeschaft om in een http://tweakers.net/price...2/lc-power-lc-1340mi.html te stoppen, de onboard cpu zou namelijk zelf geen cpu koeler hebben en een (of meerdere) system fans waren dus noodzakelijk om deze toch koel te houden.

Verpakking
De koeler word geleverd in een zakje, dat op zijn beurt weer in een klein doosje met wat schroeven zit.

Koelcapaciteit
De fan kan op maximum toeren heel goed koelen, er komt een flinke luchtstroom uit en je kan er zeker een mini itx systeem goed mee koelen. Echter maakt de koeler op maximum toeren wel veel geluid, en ik raad dus ook aan om deze niet te gebruiken met het doel om deze op 100% te laten draaien. Deze fans kan je goed gebruiken met lagere toeren, want de luchtverplaatsing blijft buitengewoon goed voor een 40mm fan. Bij lagere toeren komt het geluid niet uit boven mn harde schijf, dat is dus behoorlijk goed.

Afmetingen
De afmetingen van de fan zijn als volgt:
40x40x20mm
Ik had er geen rekening mee gehouden dat de koeler zo dik was, en toen ik hem probeerde te installeren bleek ook dat deze niet in mn case paste (mobo zat in de weg). Uiteindelijk heb ik dit opgelost door de fan aan de buitenkant van de case te installeren, dit maakt voor mij niet uit omdat de kast zelf erg uit het zicht staat. De kabel heb ik weggewerkt door deze door de fanhole heen te trekken. Overigens zorgt deze dikt wel voor dat de koelfinnen langer zijn en dus meer lucht kunnen verplaatsen.

Aansluiting
De koeler komt met standaard 3pins aansluiting. De kabel is 30cm lang, houd hier rekening mee als je hem in een groter kastje wil gebruiken. De kabellengte is goed voor een itx systeem, het is precies genoeg om overal op je moederbord te kunnen komen en zorgt ervoor dat er ook niet veel kabel over blijft.

Goede 40mm koeler, maar redelijk dik, waardoor je moet opletten of je deze wel in jouw kastje kan gebruiken.

Heb jij ook een Sharkoon System Fan Power S402062P-3, 40mm?

Zitten er rubberen schroefjes bij? :)