Specificaties 15,6" (1366x768), 774GB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus VivoBook S550CM-CJ045H Review

Maarten VisserNewbie 19 april 2013, 2.336 views

Asus VivoBook S550CM-CJ045H

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • beeld kwaliteit
  • klank
  • prijs/ kwaliteit verhouding

Minpunten

• trage harddisk
  • kleine capaciteit accu
  • onhandig geplaatste aansluitingen
  • geen docking station voor dit produkt

Wie een PC koopt met de meest recente Windows OS, omt uit bij Windows 8. Het gebruik daarvan (wat niet geheel positief is, maar daarover gaat deze recensie niet) wordt veel makkelijker met een aanraakscherm, en deze Asus heeft een uitstekend aanraakscherm. Reageert gevoelig, maar niet te, en een goede kleurweergave. Het zal bij dit soort schermen wel noodzakelijk zijn om een glas oppervlak te hebben, anders wordt het veel te vies. Geeft ook een scherp beeld, maar buiten heb je last van reflectief. Gecombineerd met het feit dat het scherm niet heel erg helder is , maakt het weinig geschikt voor buiten gebruik.
De processor is een Intel i5. Vlot, maar niet extreem snel. HDD is 750G, en 5200 rpm, en dat maakt deze laptop veel trager dan nodig. Qua snelheid is de HDD duidelijk de zwakste schakel.
Het toetsenbord is moderne stijl, met kleine eiland-toetsen met vlakke bovenkant. De toetsen zijn gevat is een prachtig aluminium oppervlak. Ik had het aluminium liever gezien als bescherming van het beeldscherm, dat is een stuk kwetsbaarder. Maar mooi is het wel. En het voelt goed aan, typs snel. Gelukkig een numerieke keypad erbij, wel zo lekker als je de boekhouding moet doen.
Over grafische prestaties kan ik weinig zeggen. Ik game niet, maar ik bewerk wel foto's en dat gaat perfect. De blauwige tint van veel schermen is afwezig, de kleurweergave is heel goed.
Klank uit de speakers is niet luid maar wel zuiver, zelfs geschikt voor klassieke muziek.
Aansluitingen: VGA, HDMI, het is heel makkelijk om met 2 schermen te werken, 1 USB 3, 2x USB 2, een combi audio in/uit, SD kaart. En een DVD multi recorder, een optie die op veel platte laptops ontbreekt.
De aansluitingen zitten aan de zijkant, maar wel vooraan, wat erg onhandig is.
De accu is een slank en dun. Niet te geloven dat je daar een dag mee kunt werken. Dat kan dus ook niet. 3 tot 4 uur onderbroken gebruik bij een nieuwe volle accu is echt maximaal.
In zijn totaliteit: een uitstekend apparaat, zeer gedegen gebouwd, maar wel een paar minpuntjes.

Heb jij ook een Asus VivoBook S550CM-CJ045H?

Ho, misschien even vergeten te vertelen, er ziy ook een stuk SSD schijf in, 128GB geloof ik, waardoor al het gebruikelijke cachen en zo heel snel gaat. Dit compenseert wel een flink stuk voor de trage harddisk. Ik blijf erbij, een heel fijne laptop voor niet heel veel geld.
750gb is veel vergeleken met gros van de laptops.
Op welke momenten merk je dat de laptop traag is omdat het iets vanaf de HDD moet lezen?
Openen van programmas en frote databestanden gaat niet erg flitsend. Het idee van dit soort apparaat is geloof ik dat je al je apps open houdt. Via de SSD zijn die dan vrij snel aan te spreken. Dit is allemaal vrij subjectief, maar ik heb ook gezoch naar een review met objectieve benchmarks, maar die was nergens te vinden. Volgens mij worden de reviewers knettergek van de belachelijke hoeveelheid modellen die asus uitbengt. Al met al blijft het een fijne computer, vooral nu ik zie dat ie alweer 50 gezakt is.