Antec Twelve Hundred Review
Ik vind dat de kast redelijk compleet wordt geleverd, veel fans (7x12cm, 1x20cm en 2 extra 2 plaatsen over) bijvoorbeeld en de mogelijkheid om de snelheid van de fans in te stellen. Handig is dat de aan/uit schakelaar aan de bovenzijde is geplaast. De fans zijn tevens voorzien van led's, helaas is ALLEEN van de 20 cm fan de led uit te zetten, ik knip de rest deze week door. Houdt er wel rekening mee dat de kast wordt geleverd zonder voeding. Zelf vind ik dit een pre, aangezien standaard voedingen meestal te min voor me zijn. De Twelve Hundred is een vrij zware kast die er degelijk uit ziet en voelt, toch had ik binnen 2 minuten een wontje aan mijn hand. Ik heb echter geen scherpe randjes kunnen ontdekken (vreemd genoeg). Vanwege het gewicht...
Pluspunten
Enorme koelingsmogelijkheden (en meegeleverd!) Ruimte Plaatsing aan/uit schakelaar e-Sata aan de voorzijde (boven)
Minpunten
Floppy drive inbouwrekje onbruikbaar (zeer slecht ontworpen) Geen uitneembare moederbord tray Hard drive rekjes met 8!!!!! duimschroeven vastgezet Geen rails voor HD Geen gat voor wegwerken kabels bij de voeding (of te ver weg) Zijpaneel te ver naar beneden doorgetrokken Gewicht Gaten van de waterkoeling nutteloos (net als bij veel andere kasten) Geen Speaker!!
Eindoordeel
Houdt er wel rekening mee dat de kast wordt geleverd zonder voeding. Zelf vind ik dit een pre, aangezien standaard voedingen meestal te min voor me zijn.
De Twelve Hundred is een vrij zware kast die er degelijk uit ziet en voelt, toch had ik binnen 2 minuten een wontje aan mijn hand. Ik heb echter geen scherpe randjes kunnen ontdekken (vreemd genoeg).
Vanwege het gewicht kan ik de kast niet aanraden voor Lan party's.
De inbouwmogelijkheden van de kast vallen me niet tegen, na de verhalen over de nine hundred wachtte ik dit met spanning af. Ik heb een NVidia 8800GTS (512MB model) geprobeerd te plaatsen en ik had nog zo'n 5,5 cm over tot de rand van het 5,25" rekje (exclusief PCI-e power connector). Indien een harde schijf geplaatst wordt slinkt dit naar zo'n 2cm.
Over het wegwerken van kabels ben ik redelijk tevreden, ik mis echter een gat dichter bij de voeding om de kabels te kunnen wegwerken, deze zit nu te ver weg.
De koelingsmogelijkheden van de kast zijn echt enorm. Met 3 x 12cm fans aan de voorkant en een optie voor nog een fan (12 cm), 2 x 12 cm aan de achterkant, 1 x 20 cm aan de bovenkant en een optie voor een 12 cm aan de zijkant kan je niet meer klagen over de airflow. Wel kan je klagen over het geluid op de 2e en 3e stand. Zelf zit ik daar niet zo mee omdat ik als overclocker wel iets gewend ben (veel erger).
Voor de mensen die voor waterkoeling willen gaan, zijn er mogelijkheden om aan de bovenzijde in de kast een radiator in te bouwen.
Er zijn 2 gaten gemaakt om de slangen van de waterkoeling doorheen te laten gaan. De gaten zitten op de juiste hoogte wat mij betreft. Ik vind het alleen erg jammer dat ik door deze constructie elke keer als ik de kast ook maar iets wil verplaatsen de slangen van mijn cpu block moet halen (mijn waterkoeling is extern en een 6 lieter tank verplaats je niet zomaar). Indien het moederbord via een tray verwijderbaar was geweest, was dit niet nodig geweest. Conclusie: Aan de gaten heb je niets zolang je geen koppeling hebt zodat je de slang los kan koppelen (ga ik bestellen dus). De Lian-Li (mijn vorige kast) was wat dit betreft beter.
De vormgeving van de kast vind ik een zesje. Niet echt spannend te noemen. Helaas rijkt het raam in de zijkant van de kast tot aan de voeding zodat deze en de dikke berg kabels ook te zien is (geen schoonheid), ik vind dit een dikke misser van Antec.
Op installiegebied kan Antec nog veel leren. Er wordt geen gebruik gemaakt van geleiderails. Erger nog, helaas zijn de rekjes voor het uitnemen van de harde schijven vastgezet met 8 duimschroeven. Indien je het stoffilter wilt vervangen is dit dus zeer lastig. Bovendien worden de maximaal 3 harde schijven allen van stroom onderbroken bij het geheel uitnemen van het rekje. Het rekje kan via de voorkant uitgenomen worden, dit vind ik positief, een nadeel is echter dat je toch in de kast moet zijn om de kabels los te halen (wishlist).
Tevens kan ik een ieder afraden het floppy inbouw rekje te gebruiken, het koste me bijna 2 uur om hem fatsoenlijk te plaatsen. Ik moest hier toch echt aan het Ivoren Torentje denken. Een extra reden om de floppy vaarwel te zeggen.
De prijs van de kast vind ik alleszins meevallen. Ik heb zo'n 130 Euro betaald. Voor de grootte en de meegelverde fans e.d vind ik deze prijs goed. Ik ben echter een Lian-Li gewend en die kostte destijds 200 Euro (zeker 5 jaar geleden).
Edit:
Ik heb toch maar wat kabels verlegd in de kast: Plaatje (druk op de tekst)
Reacties (15)
* Ruimte is inderdaad geweldig om mee te werken.
* Maxi videokaarten (heb zelf een HD4870 X2) passen er ook in, met nog wat overschot dus alle drivebays blijven bruikbaar.
* Koelvermogen is groot, ik heb al m'n fans maar op de middenstand staan met een kleine overclock van C2D systeem.
* De HD rekjes met ingebouwde stoffilter => Dit had inderdaad misschien iets eenvoudiger gekunnen, maar dit haal je er nu ook niet constant uit. Enkel voor de stoffilters te kuisen moet je alles eruithalen wat niet eenvoudig is.
* Mooie look => Persoonlijk maar toch, gewoon mooi afgewerkte kast (zwart van binnen is echt wel een verbetering)
* Waterkoeling gebruik ik niet, luchtkoeling gaat al een heel eind met dit ventilatormonster.
* Aansluiten van fans was een eitje met mijn modulaire voeding
* Kabelmanagement is echt wel goed te doen, de inkepingen achter de backplate zijn goed gemaakt en op de juiste plaatsen.
* Nergens geen scherpe randjes tegengekomen.
* Kast heeft wel een redelijk gewicht, maar dit komt volgens mij de stabiliteit ten goede (zwaar om te vervoeren, maar degelijk materiaal).
Ten eerste: boven het moederbord zit gewoon ónnodig veel ruimte, téveel ruimte. Dit hadden ze beter ergens anders kunnen gebruiken m.i.
Ten tweede, wat je al aangaf: er zit geen gat om de kabels van de voeding door te steken, iets wat ze bij de Antec 900 ook nagelaten hebben. Dat ze dit bij de 1200 nog steeds niet verbeterd hebben, vind ik gewoon triest voor een high-end kast (want dat is het toch!).
En ja 8 duimschroeven voor een HDD rek is misschien wat veel, maar hoe vaak haal je zo'n ding eruit? En als je er je aan ergert stop je er toch gewoon minder schroeven in? Dat zal qua stevigheid niets uitmaken.
Verder wel een leuke en kritische review!
De ruimte boven het moederbord is idd redelijk loos zo lijkt het. Dit is echter gedaan vanwege de waterkoeling.
[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 24 juli 2024 04:56]
wat zijn de aansluitingen van de fans molex of 3 pin??
Gr.
@Markicks: Die ruimte boven het mobo is omdat er 2 120mm fans (voor een eventuele grote radiator) zitten aan de achterkant van de kast dus het mobo kan niet omhoog.
Volgens mij (als ik de diverse reviews goed interpreteer) spelen de door jou genoemde daar geheel niet, m.u.v. waarschijnlijk de waterkoeling. Of stellen die mensen minder eisen, dat kan ook natuurlijk.
Bijkomstigheid: de P 182 is ook nog eens 20 Euries goedkoper (minder ronddraaiend spul, scheelt in prijs)....
Betreft installatie problemen van deze kast (1200), na de installatie kom je ze niet zo vaak meer tegen dus tja.
Ik heb sinds gisteren ook de Antec 1200 in mijn bezit en ben vandaag bezig geweest met inbouwen. Ik stuitte alleen op een probleem, mijn voeding biedt geen aansluitingen voor de connectoren van de fans. Dit zijn de connectoren die aan de fans hangen:
http://upload.wikimedia.o...olex_female_connector.jpg
(alleen dan wit ipv zwart).
Ik vroeg mij af of dit klopte, oftewel ligt het aan mijn voeding of zitten er verkeerde connectoren op mijn fans?
Bij voorbaat dank!
Heb nu zelf net een 1200 gekocht en ik moet zeggen, het inbouwen van een floppy gaat vanzelf!
Okee het is eerst even puzzelen (dat hadden ze idd wel eens goed mogen documenteren), maar als je het frontje eerst in de kast monteert kun je de floppy vanzelf op zijn plaats schuiven. Ik heb dan de plaatsing (diepte) van de FD in het rekje gemarkeerd met plakband, rekje weer uitgenomen om de FD vast te schroeven, de gaatjes pasten gewoon perfect!
Ik kan wel zeggen, dit is de gemakkelijkste plaatsing van een floppy drive die ik al gedaan heb! (dit is wel mijn eerste nieuwe case in jaaaaren :-))
Voor de rest ook super tevreden! Aanrader!
ook heb ik een vraag: ik heb naar de achter kan gekeken en daar naar de gaten voor bv. internet usb en geluid etc. en die zijn anders dan op mijn moederbord in mijn computer of naar andere moederborden op het internet, of passen alle soorten moederboorden er in?.
want dadelijk koop een die behuizing met een nieuw moederbord enzo en dan pas het allemaal niet.
Klaar is Kees, en Rick ook
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/114268/crop5ec7b6ec1d2b8_cropped.jpeg?f=community)
/u/222024/suit_60x60.png?f=community)
/u/201019/George_50_50.png?f=community)
/u/149255/frysianapple.png?f=community)