Toshiba DT01ACA300, 3TB Review

julus 18 april 2013, laatste update op 18 april 2013, 4.916 views

Toshiba DT01ACA300, 3TB

Pluspunten

• Beste prijs/GB verhouding
  • Degelijke prestaties

Minpunten

• duidelijk hoorbaar
  • wordt warm
  • fysiek gecrashed na lichte schok terwijl hij uit stond

Ik kocht deze schijf in februari 2013 met een HD-case zodat hij extern kan worden aangesloten via USB3. Hoewel de schijf duidelijk hoorbaar is en ook warm kan worden, was dit niet hinderlijk. Transfersnelheden waren prima, maar met deze interface ga je niet voor snelheid maar voor flexibliteit.

Helaas is de schijf tijdens een weekendje weg na een stoot op de grond ontregelt. Het gebeurde bij het opruimen, er was geen schade aan de case. Je hoort nu alleen een licht gebrom en getik. Waarschijnlijk is de arm van de koppen 'uit de kom'. Ik loop al 20 jaar mee in hardeschijvenland, maar dit is voor mij voor het eerst dat dat een HD fysiek is gecrashed, terwijl voorgangers het vaak heel wat zwaarder hebben gehad... Ik betwijfel de duurzaamheid dus zeer, en in elk geval niet geschikt als losse schijf.

Ik heb contact opgenomen met Toshiba Duitsland, maar kreeg slechts een standaard mailtje dat er geen directe service mogelijk is. In het verleden bij Maxtor werd wel keurig een RMA gegeven, en kon ik na 2 weken een nieuwe schijf terug ontvangen van de koerier. Nu alleen terug naar de winkelier, maar ja, wat moet de webshop hiermee? Wordt vast veel discussie, gedoe en lang wachten, nog daargelaten dat ik 2 TB aan data kwijt ben :-(

Heb jij ook een Toshiba DT01ACA300, 3TB?

zoals hieronder vermeld is er wel degelijk directe service door toshiba mogelijk!
Tja... Shit happens.

Alhoewel schijven inderdaad steeds minder gevoelig lijken tegen de G krachten van een stoot of botsing, blijft het bij een draaiend ding en een bewegende kop toch een risico...

Hoe hard was de botsing? Viel de schijf? Of struikelde iemand er over?

Wel vind ik n geval van een crashende schijf door een duidelijke oorzaak geen reden voor
een negatieve verwachting over de duurzaamheid van alle schijven.

En uh... Geen backip van 'belangrijke' data? Dat moet je toch echt aan jezelf toewijzen.
Hoe hard de schijf viel is moeilijk in te schatten. Hij lag op een tas, die tilde ik op en daar viel hij van af, 30 cm ofzo.

Het is inderdaad niet zo dat ik deze verwachtiging geldt voor alle harde schijven van dit type. Het is een productrecensie, geen wetenschappelijk onderzoek. Toch zou het mij niet verbazen als deze types niet een 'park' mode hebben, want het defect is nu wel heel snel ontstaan.

De schijf was juist ook als backup bedoeld en die data ben ik kwijt incl multimedia bestanden. Dit blijf altijd vervelend, hoewel het niet 'fataal' is. Cruciale data schijf ik tegenwoordig weg op raid 1, met deze aanvullende dagelijkse backup. Ik heb me lesje op dat vlak wel geleerd ;-)
Je bent de data niet kwijt, die heb je nog op de originele locatie. Je zegt zelf immers dat de schijf als backup was bedoeld.

Had je de data maar op n locatie (deze schijf dus) dan had je blijkbaar dus geen backup en alleen maar originele data.

Sorry, maar die opmerking van je mest ik gewoon even op inhaken.

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 18 april 2013 21:35]

Ik schreef deze recensie omdat het mij in 23 jaar nog niet is overkomen dat een hardeschijf mechanisch defect raakt na een lichte stoot. Ik heb er al heel wat in mijn handen gehad, en soms helaas ook wat hardhandig. Het zou anders zijn als Toshiba duidelijk waarschuwt de harde schijf bijv. niet als externe hd te gebruiken en elke G-krachten te voorkomen.

Ik denk verder dat jullie het gezag van n recensie overschatten. Een recensie is een indruk op basis van een incidentele kennismaking met een product. Daar zit altijd een subjectief element in. Als een etentje tegenvalt omdat de proever de ingredienten niet lekker vindt, moet je hem dan verwijten dat hij niet waardeert wat de kok er van heeft gebakken?

Mijn ervaring hoeft zeker niet representatief te zijn, maar mogelijk wordt deze klacht door anderen k herkend en zou dan aanleiding kunnen zijn bij Toshiba aan de bel te trekken. Jouw stelling dat een andere hd even veel kans heeft om kapot te gaan, mist in elk geval zelfs een incidentele onderbouwing....

Vorig jaar was er bijv. ophef over gebroken sc hermen van de Asus Transformer tablets. De eerste klagers werden weggezet als onvoorzichtige brokkenpiloten, maar gaandeweg bleek uit de vele nieuwe klachten dat er wel degelijk iets mis was met het ontwerp. (niet dat dit veel aan coulance heeft opgeleverd bij Asus, maar goed als consument weet je waar je de volgende keer niet moet zijn...)
Ik vind dat een val van 30cm eigenlijk ook niet tot een defect zou moeten leiden. Draai ook al meer dan 30 jaar in computers mee en moet zeggen dat ik eigenlijk nauwelijks crashende schijven door mechanische invloed (schok/val) heb meegemaakt. De meeste schijven waarbij ik het heb meegemaakt waren schijven in laptops, en dan ook bij stationair opgestelde. Externe schijven ook wel een aantal keer.

Een keer kwam ik bij een kennis en zag dat de externe schijf van de tafel (pak hem beet 80-90cm) op de vloer (plavuizen!) viel. Dit bleek wel vaker te gebeuren, maar niets aan de hand, vrijwel onverwoestbaar.

Het geeft mij toch te denken, aangezien Toshiba toch al heel lang meedraait op laptopgebied. Ik heb nog lange tijd werkende Toshiba laptops op zolder bewaard, niet omdat ze defect waren, maar verouderd (en de accu versleten). Bij een grote zolderopruiming heb ik ze uiteindelijk weggegooid.

Daarentegen is dit toch een desktopschijf, dus misschien daardoor toch wat schokgevoeliger.
Ik ben op zoek naar wat gooi-en-smijt schijven (pun intended) voor bulkpslag in mijn ZFS-server, maar denk dat ik deze toch maar links laat liggen.

Bedankt voor deze review!
Een harde schijf RMA moet rechtstreeks bij de producent afgehandeld kunnen worden, zodat er geen onnodige tijd verspilt hoeft te worden. En een val van 30cm hoogte moet hij met gemak kunnen overleven, zoals bij andere merken wel het geval is. Bij mijn keuze voor harde schijven laat ik vooral de afhandeling via RMA mee wegen. Het vallen beschouw ik als ongelukkig incident, maar zeker waar de harde schijven steeds groter worden moet Toshiba hier iets aan doen. Maar nogmaals RMA daar moet soepel mee omgegaan worden, want je voelt je al niet prettig als er een defect optreedt en dan moet er niet nog eens gezeik bij komen. En ik praat als eindgebruiker en niet als verkoper.
ben het met je eens dat rma via de website te preferen is, maar de afhandeling verliep, zoals hieronder beschreven, gewoon prima en snel via email. Dan dus ook niet te kritisch zijn!
RMA ging snel en goed, ik had twee dagen na ontvangst van mijn defecte schijven weer nieuwe in huis, vanuit duitsland. Supersnel dus. Prima afhandeling van Toshiba, dat mag ook wel eens gezegd worden. Een RMA afhandeling op de website zou nog beter zijn, maar contact per email werkt dus.
Het zou ook eens goed uitkomen, dat je je review geupdate had, na de blijkbaar goede service van Toshiba...

En om eerlijk te zijn, je omschrijving van de val, is iets dat enorm "random" is. Je kan een dozijn HD's laten vallen vanop x hoogte, en niets voorhebben. Maar hij moet maar juist eens even slecht neerkomen, en tja ...

Ik zeg maar iets dom ... was je harddisk zijn head bijvoorbeeld geparked, of was de boel gewoon uitgeschakeld physiek aan de stroom zonder een head park ... Dan een lichte klap, en tja ... de head staat vlak boven de schijven, en zal snel beschadigd geraken.

Dit is maar een voorbeeld, maar het geeft even aan, dat ongelukken gebeuren, en ik persoonlijk het nogal een overdreven review vind op gebied van betrouwbaarheid score. Dit is zoals je auto tegen een boom rijden, en dan de fabrikant een 1/5 geven, omdat je er vanuit gaat dat de lichte bluts dat je deed, de auto niet zou beschadigen.

En om echt eerlijk te zijn, moest een desktop HD van een tas vallen, van een 30cm hoogte, ... ik zou persoonlijk eerder verbaast zijn dat alles nog goed werkt. De G-krachten kunnen vrij enorm zijn, zelf op een kleine hoogte ( je zou er verbaast van zijn ), en desktop HD's hun G-krachten bescherming is vrij miniem te noemen. Veel hangt af van de situatie: Hoe veel hem neer, welke snelheid pakte je de tas op, was het een hoek of platte inpakt, was de HD correct "removed van de P&P setting => head park"... veel van deze elementen, kunnen een enorm verschil maken tussen de overlevingskans.

Aangezien je geen update meer gedaan hebt van 2013, kunnen we aannemen dat de vervang HD nog altijd goed werkt?
Voor de duidelijkheid de hd bevond zich in een externe case van de Aldi . Het lijkt mij dat een case bedoeld is om de hardeschijf mobiel te maken, niet om hem vast te schroeven op je bureau. Een kleine val van 30 cm is weliswaar beter te vermijden maar andere mobiele elektronica worden getest met een val van een meter, tafelhoogte, en moeten dat doorstaan.

Het staat verder iedereen vrij om tegenover mijn negatieve, positieve ervaringen over producten te plaatsen, zodat de potentiele koper hierzelf conclusies uit kan trekken. Ik verbaas me echt over bovenstaande kritiek op mijn onvoldoende voor onbetrouwbaarheid, want omgekeerd geldt precies hetzelfde: als iemand een product recenseert en al na een weekje 5 sterren geeft voor de betrouwbaarheid, is dat evenmin met een wetenschappelijk onderbouwde 'yield'. Toch valt er dan niemand over...

Wat betreft de vervanging: Andere hebben wellicht goede ervaringen met de service van Toshiba, maar ik werd teruggestuurd naar de Aldi. De bon van de Aldi bleek zoek (vast ergens verloren tussen de aardappelschillen ;-) en ik kon deze niet meer terugbrengen naar de winkel. Ik heb later wel een nieuwe 3TB gekocht maar de nieuwe schijf bleek (gelukkig) niet meer van Toshiba maar van Western Digital. Dit werkt tot heden prima ook zonder behandeling met fluwelen handschoenen en luchtkussentjes.

[Reactie gewijzigd door julus op 11 juni 2014 14:50]

Tja, om hier nou de hardeschijf zo op af te rekenen. Hardeschijven zijn gewoon fijnmechanische componenten, die zijn niet gemaakt om te vallen. Met een val van 30cm heb je al behoorlijk wat g's te pakken, dus dat hij kapot is is toch echt je eigen stomme schuld. Een hardeschijf van WD of Seagate heeft even veel kans om kapot te gaan van zo'n val. Alleen 2.5" schijven zijn wat valbestendiger.

Wat betreft de garantie/RMA, dit kan inderdaad beter, dit is inderdaad (momenteel) een minpuntje bij Toshiba t.o.v. de concurentie, maar Toshiba houdt zich hier gewoon aan de wet. Overigens staat bij de meeste webshops zeer duidelijk op de productpagina dat de garantie via de webshop gaat en niet via de fabrikant. Product conformiteit (dat altijd via de verkopende partij gaat) is een recht, fabrieks garantie niet. Een degelijke webshop maakt hier ook geen probleem van, ik heb er pas ook n vervangen, gewoon opgestuurd naar de webshop en 3 weken later had ik een nieuwe.

Overigens is Toshiba is nog druk bezig de van Hitachi overgenomen bedrijfsonderdelen te integreren in het eigen bedrijf. In de VS is deze er sinds kort een RMA afhandeling voor 3.5" schijven, dus de kans is groot dat deze er voor Europa ook welkomt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 22 april 2013 12:57]

Deze schijf word wel erg hard afgerekend vanwege iets wat je er niet mee moet doen: laten vallen. Niet heel terecht, ik heb er zelf 8 in mijn nas zitten (1nap), en ze werken echt perfect, geruisloos, en zeer stabiel. ook compatible met zo ongeveer alle raid en nas systemen!

Snelheid is ook zeer goed, en is ca. 185mb/s op een sata-3 controller. Er zijn maar weinig schijven die sneller zijn (alleen de seagate 3tb bij mijn beste weten). Ook qua prijs is Toshiba zeer aantrekkelijk nu!

Met de service van Toshiba valt het allemaal echt wel mee, ik heb ook gevraagd hoe de garantie precies werkt, en kreeg deze informatie:

if your reseller is out of business you can send us the following information and we will gladly check if Toshiba Europe SPD is willing to replace the hard disk on goodwill:

- your full postal address and phone number

- short description of the fault

- model and the 12 digit serial number of the drive.

- copy of the invoice from your supplier as a proof of purchase

Since Toshiba do not offer a direct repair or replacement service, there is no way to check the warranty status online. I'am sorry for that.

Kind regards

Toshiba Europe GmbH
Hammfelddamm 8
41460 NEUSS - GERMANY
TEL.00800-84685463
FAX +49 (0) 3221108991769
MAIL: spdinfo@tee.toshiba.de
Ik heb vandaag een RMA aangemaakt bij Toshiba, per email. Gene enkel probleem, na het doorgeven van mijn gegevens, het serienr van de schijf, en het mailen van een scan van de factuur, kreeg ik direct een rma nummer, en moet ik de schijf nu versturen naar duitsland, waarna ik binnen 10 werkdagen een nieuwe krijg. RMA afhandeling werkt dus gewoon, maar dan wel via communicatie per email, en niet diretc op serienr zoals bij seagate, wd en hitachi. daar zou toshiba wel nara toe moeten, dat vind ik ook, maar de garantie-afhandeling is er dus wel degelijk, en is geen probleem.