Dell XPS 13 Developer Edition Review

clkndk 18 april 2013, laatste update op 16 mei 2013, 2.237 views

Dell XPS 13 Developer Edition

Pluspunten

• Geruisloos
  • Schitterend full HD scherm
  • Licht

Minpunten

• Geen bedrade LAN aansluiting
  • Geen SD Card slot

Ik heb deze ultrabook gewonnen op de Open Source Conference 2012 in Amsterdam en was daar uiteraard zeer blij mee. Deze nieuwe machine moest vanuit Amerika komen en levering was een probleem. Toen ik in februari hoorde van de Full HD versie heb ik naar Dell aangegeven, dat dit voor mij het wachten zeker waard was. En dat was het. Wat een verschrikkelijk mooi beeld.

In maart heb ik deze computer gekregen. Met Windows 8 erop.
Iemand wel eens naar tevredenheid met Windows 8 op een laptop zonder touch screen gewerkt? Dit kan ik mij persoonlijk niet voorstellen.

De image van de Ubuntu Developer omgeving was op een USB meegeleverd, maar ik ben absoluut geen Ubuntu gebruiker. Ik wilde echter Windows er toch niet helemaal af gooien, omdat ik eens in de paar maanden iTunes nodig heb.

Onder Windows heb ik eerst de Windows-partitie naar 100G gekrompen en toen een 25Gb partitie voor Linux gemaakt, 8Gb swap en de rest DATA met NTFS.

Vervolgens was het de vraag of ik ondanks secure boot toch Linux Mint erop kon krijgen. Dit lukte door naar de bios te gaan, daar eerst secure boot uit te schakelen en daarna bios boot of zoiets te kiezen.
Toen kon ik vanaf een live usb disk (via UNETBOOTIN voorzien van Linux Mint 13) booten en Linux Mint 13 (de versie die gebaseerd is op Ubuntu 12.04, waar ook de Developer Image gebruik van maakt) te installeren.
Daarna ging opstarten fantastisch en onder Linux Mint 13 werkt alles gewoon uitstekend.

Als ik nu in de bios secure boot weer aan zet ga ik naar Windows en als ik hem uit laat ga ik zonder tussenmenu gewoon naar Linux Mint.

Het meest negatieve van deze ultrabook was tot half april het wireless. Dit werkte wel, maar bij tijden zag hij het access punt niet meer. Kennelijk bleef wifi deels onder stroom waardoor hij vast bleef houden aan het feit, dat hij dit access punt niet kende. Ook onder Windows werkte dit dus niet goed.
Onder Linux kon ik het inmiddels weer aan de praat krijgen, maar het bleef lastig.
Ik hoopte op een firmware update van Dell en deze is medio april verschenen.
Nu werkt dat gewoon zoals het hoort, uitstekend.

Leuk is dat aan de zijkant een knop met enkele leds ziet, waarbij indrukken toont hoe vol de batterij nog zit.
Verder heb je dus geen dvdspeler, zoals je bij een ultrabook mag verwachten. Dit maakt echter, dat het enige fysieke uitwisselmedium van data een usb-stick is. Jammer, dat er niet wat ruimte is gemaakt voor een sd card, want als je daar vanaf ook nog zou kunnen booten dan heb je veel meer mogelijkheden.

In het gebruik werkt de ultrabook lekker. Het is wel even wennen met het touchpad, want om de haverklap stond mijn cursor ergens anders terwijl ik aan het typen was. Voor mijn gevoel is dat echter met de bios update ook verbeterd. De touchpad werkt heel prettig, waarbij de knoppen onder tevens nog onderdeel zijn van het touchgedeelte, uitkijken met de dubbeltap functie dus.

Nog een opmerking vwb de Windows8 kant. De Dell tools werken niet naar behoren. Als je de laptop wilt laten scannen op benodigde updates of zo dan gaat hij een programma downloaden, maar dit programma gaat niet werken en is ook niet te installeren. Uiteindelijk op de site maar zaken opgezocht en handmatig gedownload, met name voor de eerder genoemde bios update.

De batterijduur onder Linux valt mij nog iets tegen, dit zal tussen de 2 en 3 uur zijn bij intensief gebruik, onder Windows heb ik hem nog niet zo'n tijd gebruikt.
Aanvulling: heden gebruikt om notulen te lezen met LibreOffice en minimaal gebruik te maken van Firefox en Thunderbird tijdens een vergadering en op die manier gaat hij tussen de 5 en 6 uur mee met zijn batterij (hij stond na 3 uur vergaderen op 50%).
Nog een klein nadeeltje: de laptop heeft een soort mini-hdmi poort. Je kunt hier dus geen standaard hdmi kabel in pluggen. En daar hebben ze zowaar een paar milimeter mee bespaard, niet nuttig.

Heb jij ook een Dell XPS 13 Developer Edition?

Het is geen mini-hdmi, het is een Mini DisplayPort. Dat is een makkelijkere poort aangezien je daar allerlei converters voor kan kopen die weer naar HDMI, DisplayPort, DVI of VGA gaan. Verder kan je er tot 2560x1600 mee zonder lastige converters (Mini Displayport to Mini Displayport).

Best een handig poortje dus, welke best gemeengoed begint te worden op laptops. Ik zou er juist blij mee zijn, zit zelf met een onhandige micro-hdmi die ook nog brakker aanvoelt.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort
Verhelderend!!
Alleen vind ik (persoonlijk) HDMI de standaard voor dit moment en extra verloopjes zijn gewoon lastig, wil je hem een keer ergens op aansluiten en dan heb ik het juiste verloopje niet.
Bedankt voor de toelichting.
Hoe zit het met het multi touch van het touchpad onder Ubuntu? Ik wil deze laptop bestellen, maar vroeg me af of je ook pinch to zoom kunt doen in de browser, of swipen met 2 vingers om naar vorige of volgende pagina te gaan...
Ik gebruik alleen Linux Mint, geen Ubuntu. De enige multitouch die ik gebruik is 2-vinger scroll. Dit werkt uitstekend. Dus hij doet inderdaad iets met multitouch. Zelf heb ik niet gekeken of er nog meer multitouch mogelijkheden zijn.
Overigens krijg ik met gebruik echt het gevoel dat de tijd rijp is voor een touchscreen. Die mis ik met regelmaat nu je met tablets leert om te gaan.