Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-40W3000 Review

SPee 28 mei 2008, 1.212 views

Sony Bravia KDL-40W3000

Pluspunten

• Zonder extra kastje digitaal (HD) TV
  • Schaalt analoog beeld mooi op
  • EPG en tijd

Minpunten

• Werkt niet voor iedere kabelaar even goed
  • Informatie balk neemt veel beeld weg bij veranderen van kanaal
  • EPG met detail informatie gaat maar enkele uren vooruit (kan ook aan kabel liggen)

Ik heb deze TV gekocht omdat ik digitaal TV wou kijken zonder een extra kastje.
Nadat ik mijn kabelaansluiting had was het eindelijk zover; digitaal via de kabel (gaat niet overal zoals bij mij)
Eerder kon ik al digitaal via digitenne kijken, alleen zonder een decoder bleef het bij NL1,2,3.

Nu met kabel kun je analoog en digitaal apart instellen. Met een aparte knop op de afstandsbediening kun je switchten tussen analoog en digitaal. Wanneer je op zoek gaat naar zenders laat de TV het aantal gevonden zenders zien. Deze komen in de lijst van volgorde waarop deze gevonden worden. Deze is aan te passen, indien gewenst.

analoog
Analoog geeft een redelijk goed beeld. Het is zichtbaar dat de kwaliteit laag is, maar het beeld is zeker niet slecht. Ikzelf kijk voornamelijk digitaal dus meer kan ik hier niet over zeggen.

digitaal
Voor digitaal is er de mogelijkheid tot (meerdere lijsten van) favorieten. Met een knop (op je AB) kun je een favorietenlijst opvragen en doorlopen. Met een klik kun je dan van zenders verwisselen (ookal zit de ene op kanaal 1 en de ander op 200). Je kunt meerdere van die lijsten maken (als pagina's), bijvoorbeeld 1 voor TV zenders en 1 voor muziekzenders.

Bij het veranderen van zender komt bovenin een infobalk met tijd en programma informatie. Deze verdwijnt na enkele seconden, maar is via de info knop weer op te vragen. Hoewel de mate van informatie weergave op te geven is (enkel naam/tijd of ook nog beschrijving) neemt deze toch veel ruimte in beslag waardoor je de eerste paar tellen een deel van de bovenkant niet kunt zien.

Met een knop is de EPG op te vragen. Hier zie je een overzicht wat op TV komt. Voor programma's die binnen enkele uren op TV komen is uitgebreide informatie op te vragen met de info knop (geen idee of die tijdspanne een limitatie is bij de kabelaar of van de TV). Je kunt bij een programma instellen dat je deze wilt kijken. Wanneer het programma bijna begint geeft je TV een melding en schakelt dan over naar de betreffende zender.

Het beeld t.o.v. analoog is merkbaar beter. Bij HD zenders is het beeld echt super.
Met de Theatre knop kun je snel het beeld veranderen van felle kleuren naar rustigere. In het begin valt dit op als een gele waas, maar geeft meer rust aan de ogen.

Met de afstandsbediening zijn nog 3 andere apparaten te bedienen, mocht je dat willen. De knoppen kunnen blauw oplichten, maar dit is bijna niet nodig. Alleen voor het handmatig invoeren van een kanaal, wil je dat niet via de favorieten opzoeken.

Het is mogelijk om een kanaal met een pin te beveiligen, zodat zenders afgeschermt worden.

De TV kan PC beeld weergeven. Aanbevolen wordt om de resolutie voor HD1080 in te stellen, zodat het beeld goed uitkomt. Anders wordt dit door de TV ingesteld. Voor sommige invoer methodes (HDMI, Scart, Kabel, VGA, Tulp) zijn enkele opties niet beschikbaar (zoals beeld verbreden, etc.) waardoor je beter de beeldkwaliteit bij de bron moet regelen.
Beeldinstellingen worden per invoer methode bijgehouden.

Ik moet zeggen dat ik geluk heb gehad met mijn kabelaar en de Alphacrypt. Hierdoor heb ik geen problemen ondervonden met missende zenders. Dat is bij vele mensen wel anders (zie link boven).

Over de prijs; Inclusief de PS3 was de TV toch vrij duur. Door de optie als digitale TV Ún HD was het mij toch waard. Echter, er is alweer een opvolger welke goedkoper is.

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-40W3000?