Club 3D Radeon HD 2600XT GDDR3 512MB Silent Review

Chiel340 23 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 7.076 views

Club 3D Radeon HD 2600XT GDDR3 512MB Silent

Pluspunten

• In Crossfire lekker snel
  • Stil
  • Zuinig (maximaal 75 watt per kaart, geen extra voedingsstekker nodig)

Minpunten

• Natuurlijk niet zo snel als een 9600GT of 3870
  • Je PC zit wel lekker vol... met een dubbelslot koeler

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze review gaat over twee Radeon 2600XT's in Crossfire!

Inleiding:

Aangezien mijn systeem(pje) al een tijdje trouw draait met een Club3D Radeon 2600XT Silent en de nieuwste spellen op mijn Samsung 205BW in optimale resolutie niet meer lekker liepen werd het tijd voor een kleine upgrade. Ik ben van nature erg eigenwijs (vraag maar aan m'n vriendin :P) en daarom wou ik graag eens Crossfire gaan proberen i.p.v. mijn geld steken in een mooie Geforce 9600GT of Radeon 3870.

Ik kon van een goeie medetweaker (bedankt Tom :Y)) voor een mooi prijsje zijn Club3D Radeon 2600XT overnemen.

Waarom deze review?

Ik heb tijden zitten speuren naar reviews van twee Radeon 2600XT's in Crossfire en kon deze maar op een site vinden... Overal zie je reviews van 3850/3870 in Crossfire maar van de lagere kaarten zijn ze schaars. En er zijn vast meer mensen die graag een Crossfire setupje willen draaien maar het niet aandurfen. Hopelijk kan ik jullie overtuigen ;)

Hier een link naar de enige review die ik kon vinden!

Kaart specificaties:

De Radeon 2600XT heeft de volgende specifacties:

- Radeon 2600XT GPU (Radeon RV630 GPU)
- 512 Mb GDDR3
- 128 bit geheugen interface
- Direct X 10.0
- 800 Mhz Core
- 700 Mhz DDR3 Geheugen (x2 = 1400 Mhz)
- 2x DVI
- HDMI in hardware
- Crossfire-X ondersteuning

De kaartjes

Jammer genoeg heeft de kaart een dubbelslots koeler... ik ben nu een PCI-e 4x en PCI slot kwijt.

De doos:

De twee dozen

Ik heb al verscheidene merken geprobeerd, MSI, Asus, Sapphire en nu dus Club3D. Alle merken bevielen mij tot nu toe goed! Maar Club3D was qua prijs (en de stille koeling) nu de beste keus. Club3D levert de volgende extra's mee in de doos:

- DVI naar HDMI convertor
- DVI naar VGA (analoog) convertor
- Crossfire Bridge
- TV-out kabel

Niet bijster veel bijzonders dus. Je kunt je ermee redden. Club3D staat er nou eenmaal niet om bekend om veel extra's bij hun kaarten te leveren. Gelukkig is de prijs hier ook naar, dus we gaan niet klagen :P

Installatie:

De kaarten zijn jammer genoeg dubbelslots uitgevoerd, dus mijn wireless netwerk kaartje moest het veld ruimen. Dit blijft toch wel een van de nadelen. Crossfire bridges plaatsen was gelukkig geen probleem, ze kunnen er toch op twee manieren op.

Er is geen extra voedings stekker (4 of 6 pins PCI-express) nodig.

Prestaties/benchmarks:

Na een beetje stoeien met de instellingen van 3DMark 05 en 06 kom ik tot de volgende uitslagen:

Zonder Crossfire
3DMark05: 6789 (1280*1024, alles high)
3DMark06: 4890 (1280*1024, alles high)
3DMark05: 8569 (1024*768, alles high)
3DMark06: 5175 (1024*768 alles high)

Met Crossfire
3DMark05: 12716 (1280*1024, alles high)
3DMark06: 7785 (1280*1024, alles high)
3DMark05: 13673 (1024*768, alles high)
3DMark06: 8872 (1024*768, alles high)
3DMark06: 8511 (1280*1024 alles high, na OC'en)

Valt me redelijk mee! Nou weet ik wel dat 3DMark geoptimaliseerd is voor Crossfire dus deze uitslagen zeggen natuurlijk ook niet alles! Daarom heb ik mijn favorite FPS topper van dit moment ook even meegenomen; Call Of Duty 4! Aangezien dit spel ook goed overweg kan met Crossfire of SLI setup leek me dit een goede optie!

Zonder Crossfire
Call Of Duty 4: 50 FPS (met drops naar 30~35)

Met Crossfire
Call Of Duty 4: 91 FPS (met drops naar 50~60)

Dit alles gedraaid op 1680*1050 met textures op high, de rest op normal. Ook hier krijgen we bijna een verdubbeling van de framerate. Bij een shooter kan dit het verschil maken tussen leven en dood...

Half-Life 2 Lost Coast heb ik ook nog gebruikt als extra referentie:

Half-Life 2 Lost Coast: 70 FPS gemiddeld

Half-Life 2 Lost Coast: 119 FPS gemiddeld

Alles getest in resolutie 1680*1050 met alle settings op high! Ook hier valt weer op dat Crossfire een hogere framerate geeft ook al is het een wat oudere game.

Supreme Commander heeft wat problemen met Crossfire in combinatie met twee monitoren. Zodra ik monitor twee aanmeld, gaat dit beeld enorm trillen. Als ik Crossfire uitzet werkt het prima. Op een scherm draait Supreme Commander op 1680*1050. Zodra er een grote map met meerdere tegenstanders met veel units in beeld komt, zakt de framerate in.

De Crossfire setup in actie!

Ik zal in de toekomst nog wat meerdere games gaan testen!

Ik heb meerdere games gedraaid! Ben begonnen met Battlefield 2, hij loopt zoiezo erg lekker, maar ik heb wel het idee dat hij nu met een twee kaart nog beter loopt. Battlefield 1942 wat ik nog vaak speel loopt als een trein (maar dat mag ook wel op deze configuratie :P). Tombraider Legend speel ik nu op 1680*1050 met alles op high, verder heb ik hier Next Gen Graphics aangezet, dit draait op zich wel lekker... Hier heb ik niet het idee dat een tweede kaart veel uitmaakt.

Drivers:

Niet geheel onbelangrijk. En laat ATI nou niet altijd goed bekend staan om hun drivers. nVidia doet het hier toch wel wat beter. Maar goed... ik heb de laatste drivers van ATI gedowload wat op dit moment 8.5 is. Na het installeren had Windows Vista nog wat probleempjes, spontaan kaart nummer twee als kaart nummer een zien waardoor ik geen beeld meer had... Onder Windows XP geen enkel probleem gehad.

Maar toen... gamen... tenminste dat was de bedoeling. 5 minuten in een Call Of Duty 4 server en dan een hangende computer. Shit... wat zou dat zijn? Voeding niet sterk genoeg? Drivers? Na een beetje speuren via google blijkt dat je in de Catalyst Control Center een instelling moet veranderen. Bij het tabje 3D, Catalyst AI op advanced zetten i.p.v. standaard.

Windows Vista was het tweede probleem, na het installeren van de drivers (8.5) blijft Vista niet stabiel. Bij het minste of geringste krijg ik een wit/grijs scherm en hangt de PC. Nou is Vista toch niet mijn eerste keus, maar het blijft wel vreemd.

Na twee dagen geprutst te hebben met de instellingen in Vista, blijkt mijn Sitecom Wifi USB stick de boosdoener te zijn. Ik heb deze nu verwijderd en geen problemen meer gehad.

Stabiliteit met de voeding:

Gelukkig had mijn 400 Watt voeding geen probleem met deze setup. Ik was hier eerst wel bang voor, maar omdat een 2600XT maar maximaal 75 uit de voeding trekt (meestal veel minder) wou ik het toch maar even proberen. Het maximale vermogen dat deze set nodig heeft zal dus maximaal 150 Watt zijn.

Warmte productie en geluid:

Ik had kaart nummer een al een tijdje in gebruik en de koeler maakt gelukkig weinig tot geen geluid. Zodra de temperatuur stijgt naar 40 graden of hoger gaat de koeler iets harder draaien. Tot nu toe is de GPU nog niet boven de 60 graden uitgeweest, al met al een goede score!

Overklokken?:

Via de nieuwe drivers (Catalyst 8.8) kon ik beide GPU's overklokken:

Radeon 2600XT kaart 1: Voor OC'en

Radeon 2600XT kaart 1: Na OC'en
- 843 Mhz Core
- 710 Mhz Geheugen (1420 effectief)

Goed, het geheugen viel me een beetje tegen... maar een 43 Mhz OC voor de GPU Core vond ik aardig netjes. Dit resulteerde ook in een hogere 3DMark06 score. 8511 i.p.v. 7785

Kaart twee deed lastiger...

Radeon 2600XT kaart 2: Voor OC'en

Radeon 2600XT kaart 2: Na OC'en
- 843 Mhz Core
- 700 Mhz Geheugen (1400 effectief)

Het geheugen wou in dit geval absoluut niet omhoog. Kan aan de kaart liggen, of aan de Catalyst drivers. De Core frequentie is met 43 Mhz hetzelfde als bij kaart 1. 43 Mhz is tevens de maximale OC die de Catalyst driver biedt.

Een plaatje van GPU-z

prijs:

Daar kan ik kort over zijn, op dit moment is deze kaart in de tweakers pricewatch te vinden voor 63,- exclusief verzendkosten, keurig prijs lijkt mij zo.

Klik hier voor alle prijzen van alle Radeon 2600XT's!

Michiel's conclusie:

De Crossfire setup heeft mij verrast! In het ideale geval bijna een verdubbeling van de framerate van 80%. Er zijn natuurlijk zat spellen die geen Crossfire ondersteunen of die gewoon weg geen gebruik maken van deze tweede GPU.

Mocht ik nou nog niet in het bezit zijn geweest van een Radeon 2600XT was ik zeker voor een snellere kaart gegaan, de prijzen van een Geforce 9600GT of Radeon 3870 zijn nog nooit zo laag geweest. Maar mocht je al in het bezit zijn van een Radeon 2600XT en je kan lekker goedkoop aan een tweede komen kan ik het zeker aanraden!

[28-05-08 Extra 3DMark's in lagere resoluties toegevoegd, spelling hier en daar aangepast!]
[28-05-08 Half-Life 2 Lost Coast als referentie meegenomen]
[28-05-08 Link naar een van de weinige externe reviews over 2600XT's in Crossfire toegevoegd]
[29-05-08 Link naar alle prijzen van Radeon 2600XT's toegoegd bij het kopje prijs]
[30-05-08 Probleem in Windows Vista opgelost, zie kopje bij drivers]
[01-06-08 Spelling nogmaals aangepast, extra content toegoegd]
[21-09-08 OC gedaan op beide kaarten, 3DMark06 score hiervoor toegevoegd]
[18-10-08 Kaarten zijn verkocht! Ik stap over naar een Geforce 8800GT OC ]

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 2600XT GDDR3 512MB Silent?

Leuke review. Ik denk er zelf ook over om een tweede Sapphire X1950 Pro 512 MB bij te kopen om ze in een CF configuratie te zetten. Alleen daar wordt minimaal een 550 Watt bij geadviseerd (ik heb een Zalman 480). Gebruikt jouw kaart zoveel minder stroom dan de X1950 Pro, of zou ik het ook aan kunnen met die 480 Watt?

De resultaten vallen mij geenszins tegen, je stijgt idd 80%, hetgeen niet onverdienstelijk is.

Jammer genoeg kan ik mijn resultaten niet met de jouwe vergelijken. Ik heb de free versie van 3DMark05/06 en die draait in 1024*768. Zou je die scores toe kunnen voegen?

Met de X1950 Pro score ik in 05: 9707 (de XFX 7900 GT 450 MHz scoorde 8229) beide @ stock rates.
De 06 heb ik nog niet uitgevoerd met de X1950 Pro, maar de XFX 7900 GT scoorde daar 4608.
Gaat wel lukken met de 480... heb 'm zelf ook..
Hele nette review, ik vond 'm wel leuk, aangezien ik zelf een tijdje crossfire heb gedraaid met twee X1650 GDDR3's. (Een generatietje eerder, zeg maar...)
Nou schaalt Crossfire in de meeste games niet zo goed, maar in o.a. CoD4 en Oblivion werden vooral de framedrops erg goed opgevangen met een 2e gpu. :)
Ik geloof dat dat systeempje iets van rond de 4500 haalde in3DMark06 op 1280, maar dat was met een P4@3,4, geen cpu-feest dus.... :P

@Pjerry: Als je voor rauwe performance wil gaan, dan zou ik nu geen extra 1950 Pro gaan aanschaffen, je zal er maar in een paar games echt profijt van hebben, en het kost een hoop meer energie en knaken...
Voor je huidige 1950 512MB krijg je nog wel 55-60,- en met nog 55-60,- erbij (wat je anders minimaal kwijt zou zijn aan een 2e 1950 hier op tweakers)heb je al een 9600GT of HD3870......
Zuiniger en sneller 8-)

[Reactie gewijzigd door Imelon op 28 mei 2008 09:54]

Nette review,

Wil zelf ook wel eens crossfire proberen maar zit hier met een asus P5KC die 1x 16 lanes ondersteund en 1x 4 lanes.
Weet dan niet of het zinvol is om het te proberen aangezien me het toch aardig wat geld gaat kosten.
Het schijnt dat het helemaal niet zo veel uit maakt dat de tweede kaart maar op 4 lanes draait.

Veel kaarten, zoals de sub-toppers van ASUS (Intel chipset, P5B, P5K, enz.) zijn uitgerust met een PCI-E 16x en een PCI-E 4x om zo de video-kaarten in een CF configuratie te kunnen zetten. De verantwoordelijke chips zijn de Intel P965/ICH8(R) of P35/ICH9(R). De north-bridge verzorgt de 16-lanes. Als je een tweede video-kaart plaats (in CF) dan wordt de het tweede slot voorzien van 4 lanes uit de south bridge. Dit gaat ten kosten van o.a. de PCI-E 1x, die dan niet meer werkt.

De nieuwere borden met P45 (die geschakeld kan worden in 2 * 8 lanes) geldt dat niet meer. Voor de high-end kaarten (X48 chipset) zijn twee volwaardige 16 lanes aanwezig, zonder opoffering van de PCI-E 1x.

Maar het ziet er allemaal erger uit dan het is (tenzij je juist die PCI-e 1x) nodig hebt. Ik zal even de link zoeken waar ik dit gelezen had dat het in snelheid nauwelijks uitmaakt en dan nog even toevoegen.

/edit
Ik kan de link niet meer vinden ;( . Echter op een ander plaats kwam ik tegen dat het verschil tussen 2* 16 lanes en 1 * 16 plus 1* 4 lanes op kan lopen tot 10%. Hetgeen toch wel weer respectabel is 8)7 .

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 28 mei 2008 23:01]

Yep I know ;) Maar ik wil geen 256 Mb variant! En de eerst volgende met 512 Mb kost 75,- terwijl ik dit kaartje goedkoper kon krijgen.

Daarom staat er in mijn review ook: Als ik nog GEEN Radeon 2600XT had, was ik voor een snellere gegaan!

En ik ben lekker eigenwijs 8-)
Die van 75,- is DDR2 :P Voor een DDR3 512MB versie incl verzenden betaal je 95,- min. :(
Maar dat neemt niet weg dat deze 256MB alsnog sneller is dan jouw CF setje :P
Ik had zelf eerst ook zoiets van 'nee 256mb daar doe ik echt niet aan, 512mb is de future'. Toen echt miljoenen reviews bekeken, waaruit telkens bleek dat meer geheugen niets deed, zelfs niet bij hogere reso's (o.a. bij 8800GTS320 vs 640, terwijl iedereen de 640 aanraadde bij 20" of meer). Heb uiteindelijk ook voor een 256MB 1950Pro gekozen en deze presteert dus net zo goed als een 512MB bij mij op 1680x1050.
Voor een upgrade wilde ik per sť wel 512MB, maar mede door de ervaring met mijn huidige kaart toch de 256MB gekozen, ook omdat deze 72,- incl. kost :Y) Gemiddeld levert deze kaart 9500-10000 3dMarks, perfect toch?
Dank voor jullie reacties! _/-\o_ Ik zal de review zeker nog wat verder gaan uitbreiden.

Het schalen in oudere games ga ik vanavond testen... hier verwacht ik ook niet al te veel van!
heb je een idee van het energieverbruik met en zonder CF?
Ik verwacht maximaal 150 watt met Crossfire en zonder maximaal 75 watt, maar in de praktijk haal je dat geloof ik niet.

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 27 mei 2008 23:16]

Nice revieuw, nette tussenkopjes & plaatjes. idd leuke upgrade voor mensen zeker als ze een 2ehands erbij kunnen vinden.
Nette score's voor die qualiteit dacht ik zo in cod4.
Hey Pjerry,

Ik zal 3DMark vanavond even proberen te draaien in 1024*768! Kijken wat daar uit komt.

Volgens mij verbruikt een X1950 Pro meer stroom dan mijn 2600XT. Dus of je genoeg hebt aan een 480 Watt... het was bij mij namelijk ook een gokje!

[3DMark score voor een single Radeon 2600XT in 1024*768 alvast toegevoegd, vanavond volgt de Crossfire test]

[Reactie gewijzigd door Chiel340 op 28 mei 2008 08:03]

Mijn oude pc, een Athlon X2 4200+ met 2x 1GB 2x 512mb 3 HDD's 3 casefans en een CM Real Power 450W voeding kon bijna 2x 8800GTS 512mb in sli aan, na ong. 2 uur CoD4 op hoogst knalde hij er pas uit dus ik denk dat het naar alle waarschijnlijkheid wel gaat werken.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 28 mei 2008 10:14]