Sony DR-BT50 Review

Koesper 17 februari 2011, laatste update op 17 februari 2011, 2.658 views

Sony DR-BT50

Pluspunten

• Comfort
  • Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur

Minpunten

• Jammer dat die 2 extra knopjes nergens door worden ondersteund

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 3
Wat is het:
De Sony DR-BT50 is een bluetooth stereo headset, met een over-the-head / around-the-ear constructie. Loopt inmiddels al weer een paar jaartjes mee, maar voor zover ik weet is er vanuit Sony nog geen opvolger aangekondigd.

Aanschaf
Ik heb deze bluetooth stereo headset nu al bijna een jaar en ben er ontzettend tevreden mee, in april 2008 heb ik er eentje gekocht voor 200¤, en een maandje geleden heb ik er nog eentje op de kop kunnen tikken voor slechts 100¤ (bij een online webshop met slechts 1 aanbieding per dag)

Die 200¤ is eigenlijk nét te veel voor een 'gadget', maar 100¤ is echt een absoluut koopje!
De 'normale prijs' van rond de 150¤ beoordeel ik qua prijs/kwaliteit met 'goed'

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is uitstekend: goede bassen, helder geluid, geen klikjes of andere storingen (tenminste, als je telefoon/zender dicht bij genoeg is)

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is echt fantastisch!, je ziet na een jaar intensief gebruik nog geen enkele slijtage! zelfs de (nepleren) oorkussens zijn nog niet gebarsten. (en dat terwijl ik het bijgeleverde tasje niet gebruik, hij slingert altijd gewoon los in mn tas)
Update: Omdat mijn beide exemplaren inmiddels defect zijn, moet ik toch mijn review even bijstellen.
De bouwkwaliteit is zeker niet slecht, het verstellingsmeganisme is stevig, en de oorkussens zien er ook na 3 jaar nog steeds goed uit. Maar mijn beide exemplaren zijn inmiddels defect. Bij 1 schiet het beugeltje wat de oorstukken vasthoudt steeds los. Bij de ander is die beugel finaal afgebroken. Echt zonde, want verder zien ze er nog steeds prima uit.

Comfort
Uitstekend, zachte kussens, niet te strak op je hoofd, goed verstelbaar (met duidelijke klikjes, niet een glijdend ding dat uit zich zelf verschuift). Hij is wel redelijk zwaar, maar eigenlijk heb je daar geen enkel last van.

Accuduur
Na een jaar houdt hij het nog steeds minimaal 12 uur achterelkaar vol, waarschijnlijk zelfs langer. Ik zit iig nooit met een lege accu.

Bediening
Zeer eenvoudig, next/previous doe je met een tuimelschakelaar die je altijd in één keer vind.
Play/pauze is iets lastiger aangezien je daar die tuimelschakelaar voor moet indrukken, soms druk je hem nog wel eens schuin in en gaat hij perongeluk naar het volgende nummer.
Er zitten behalve de volume harder/zachter knopjes nog een ander setje knoppen op, om een mapje-vooruit / mapje-achteruit te gaan, maar dat wordt door geen enkele telefoon/ softwarepakket ondersteund voor zover ik weet. Alleen een aantal sony mp3 spelers maken hier gebruik van.

Uiterlijk
In tegenstelling tot de plantronics pulsar 590a en de jabra 620, die een erg opvallend uiterlijk hebben heeft de dr-bt50 een subtiel uitelijk, wat voor velen niet te onderscheiden is van een normale headset. Ook het verbindings lampje op het apparaat is erg subtiel (waar de plantronics een felle blauwe ring laat oplichten)

Connectivity
Koppelen met telefoon gaat uitstekend, om hem met de PC te koppelen raad ik aan om BlueSoleil te gebruiken. (De Toshiba, Widcomm en windows-standaard drivers geven behoorlijk wat problemen)

Je merkt overigens wel dat sommige telefoons een sterker bluetooth signaal afgeven dan anderen, bij mijn Sony Ericsson w960 valt het geluid soms weg als ik de telefoon in mn tas laat zitten. Bij mn twee HTC toestellen (MDA Pro en Touch HD) is dat geen probleem. Gekoppeld aan mijn PC kan ik zelfs 2 kamers verderop nog lekker doorgenieten van mn muziek.

Stereo-Bluetooth (A2DP) zit niet op alle mobieltjes!
Een MP3 speler waar deze headset perfect voor lijkt is natuurlijk de iPhone, maar let wel op, de iPhone heeft geen ondersteuning voor a2dp, het stereo-bluetooth protocol. je kan op de iPhone alleen een mono-bluetooth headset gebruiken. Dat is natuurlijk geen beperking van deze headset, maar aangezien ik al meerdere mensen de mist in heb zien gaan die een stereo-bluetooth headset wilden aansluiten op hun iPhone, moet ik het toch even melden.
update: volgens dit nieuwsbericht wordt A2DP dmv een software update alsnog toegevoegd aan de iPhone

Vergelijkingsmateriaal
Voordat ik deze headset kocht had ik een plantronics pulsar 590, deze wordt welliswaar completer geleverd (desk-stand, 2 laders, stevig etui), maar uiteindelijk viel deze me ontzettend tegen qua bouwkwaliteit. De jabra 620 heb ik ook diverse malen gebruikt, maar qua comfort vind ik dat een onding (past echt alleen maar op 1 formaat hoofd, en iniedegeval niet het mijne)

Overigens is het apparaat volgens bij best wel zeldzaam, ik ben hem slechts twee keer bij iemand op straat op zn hoofd tegen gekomen.

update 15/3: opmaak en een paar kleine aanvullingen
update 18/3: A2DP op de iPhone toegevoegd

update 23/4: Inmiddels is mn 2e exemplaar kapot... een van de oren is finaal afgebroken. Volledig onverwacht eigenlijk, dit was juist mn 'nette' exemplaar wat ik alleen op kantoor droeg. Damn, balen!

update 17/2: Toch maar even mn beoordeling bijgesteld ivm bouwkwaliteit

Heb jij ook een Sony DR-BT50?

>Kan niet wachten hem op te zien en een flacje af te spelen

De compressie over het BT stereo kanaal is zo hoog dat MP3 of FLAC echt geen verschil maakt. Dit headset is analoog zo goed dat compressie de voornaamste beperking in zijn geluidskwaliteit is. (ik heb zowel de analoge als BT variant) Via de analoge ingang klinkt de BT variant trouwens minder dan de niet BT.
Ik heb de mijne verbonden met m'n pc met bluesoleil maar dan werkt ie niet optimaal.
Ik kan hem of verbinden als stereo headset zonder microfoon, of als mono headset met microfoon.
Ik kan dus geen stereo geluid krijgen en microfoon tegelijk.

Weet iemand een ander programma om de koptelefoon te koppelen?
ik heb een blue soleil, maar kan de headset toch niet koppelen. Er wordt gevraagd naar een wachtwoord, maar weet/ ken deze niet. Kan iemand mij uit de brand helpen?

Billal ;)
die van de headset is (bij mij) 0000
Advies, gebruik wat kopjes, vertel in het begin even waar het uberhaupt om gaat.
Een indeling van Inleiding, Body, Conclusie/Samenvatting is altijd beter leesbaar.
Mensen komen er halverwege pas achter dat het hier een draadloze koptelefoon betreft die via bluetooth gaat.
Meer foto's en foto's in de txt doen 't ook altijd goed.
Ik zag deze staan van 200e voor 89e. Bij afrekenen bleek hij ineens 50e te zijn (laatste in voorraad!). Zo te lezen een waar koopje. Kan niet wachten hem op te zien en een flacje af te spelen :)
Dat is inderdaad een goede deal geweest zeg!
En? wat vind je er tot nu toe van?
uhm, alle 2 je exemplaren zijn stuk..
Maar je geeft de bouwkwaliteit wel 5 sterren?

zijn het degelijke dingen?
Ik ben namelijk ook aan het rondkijken naar een paar bluetooth koptelefoons ;)
Heb je beide kapotte hoofdtelefoons nog? Dan heb ik wel interesse om ze over te nemen :)
Hey Jeroen,
Ik heb er nog eentje liggen, stuur me ff een directmessage om de details door te nemen.
Groeten,
Casper