SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm Review

kasperbatterink 26 mei 2008, laatste update op 29 mei 2008, 333 views

SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm

Pluspunten

• Geluidsproductie bij lage toerentallen
  • Luchtverplaatsing
  • Compleet geleverd
  • Keuze uit LEDS en dB/CFM verhouding

Minpunten

• Misschien geluidsproductie op hoge toerentallen
  • Voor sommigen de prijs

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 4
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Ik heb 2 van deze fans aangeschaft bij aanschaf van mijn nieuwe pc onderdelen. Ik gebruik de fans in een lian-li PC7A plus kast met een E8400 en een XFX 8800GTS 512 MB G92. Ik heb de fans aangeschaft, omdat ik op zoek was naar stille fans met een hode luchtverplaatsing. Silenx biedt daarin een breed assortiment met keuze uit zeer stille fans met weinig CFM's of iets minder stille, met wat meer CFM's. Ik heb gekozen voor de middenweg, 14 dB en 72 CFM.

Algemene beoordeling

Toen de Fans binnenkwamen was ik eigenlijk meteen enthousiast. De fans zien er erg stoer uit en ik kon gelukkig ook kiezen om de FAN zonder LEDS te bestellen. Ik ben namelijk absoluut geen case-mod type, dus de keuze tussen 3 kleuren LEDS of geen LEDS vind ik zeer positief.

Featureset

De fans worden zeer compleet geleverd. In de verpakking zit een kabel om de 3-pins aansluiting om te zetten naar 4 pins MOLEX, persoonlijk had ik dit niet nodig, maar het is prettig dat het erbij zit. Daarnaast zitten er 4 schroeven bij en ook 4 rubber 'schroeven' waarmee de fan kan worden vastgezet. Zoals al eerde vermeld kan er ook gekozen worden uit 3 kleuren LEDS of LEDloos. Alle benodigheden zitten er dus bij.

Luchtverplaatsing

De maximale luchtverplaatsing is volgens de specs 72 CFM. Voor een fan met een geluidsproductie van 14 dB is dat zeer goed. Ik heb helaas geen megelijkheden om de CFM's ook te meten, maar als de fan voluit draait komt er een stroom lucht uit mijn pc waar ik mijn haar mee kan fohnen. Ik heb de fans aangesloten op een fancontroller, dus ik kan hem ook heel langzaam laten draaien en zelfs dan loopt er meer dan een lekker briesje door mijn PC. Over de luchtverplaatsing ben ik dus zeer tevreden, helaas kan ik echter geen harde cijfers overleggen.

Geluidsproductie

De geluidsproductie op volle toeren valt me om eerlijk te zijn een klein beetje tegen. Ik heb de fans gemonteerd met de rubber 'schroeven' en had dus eigenlijk verwacht dat de geluidsproductie erg laag zou zijn. Op volle toeren hoor ik de fans echter redelijk luid zoemen. Hierbij moet ik dan wel zeggen dat de pc op dit moment nog op mijn bureau staat, vlak naast mijn hoofd. Als de pc op de grond staat hoor ik hem op volle toeren nauwelijks meer. Ik heb helaas ook geen decibelmeter, dus of hij onder de beloofde 14 dB blijft kan ik niet controleren, maar ik heb het gevoel dat ie er wel iets bovenuit komt.
Op lagere toerentallen zijn de fans nauwelijks hoorbaar en dankzij de goede luchtverplaatsing kan ik de fans ook bijna altijd op die lage toerentallen laten draaien.

De prijs van de fans ligt redelijk hoog, ik heb 12,95 per stuk betaald. Ik heb het er echter wel voor over, want de kwaliteit van de fans is ook erg hoog. Ik vind wel dat je waar krijgt voor je geld.

Heb jij ook een SilenX IXP-74-14 Ixtrema Pro Fan , 120mm?