LG Nexus 4 16GB Zwart Review

Dubrillion 16 april 2013, 1.689 views

LG Nexus 4 16GB Zwart

Pluspunten

• Design. Strak en van die glinsters op de achterkant (Ooeehhh so puurddy )
  • Software. Stock Android en de laatste updates
  • Batterijduur. Waarschijnlijk ben ik de enige op de interwebs....
  • Hardware. De telefoon is snel... heel snel.
  • Draadloos laden. Geen gepruts met USB poorten die slijten.
  • Niet te GROOT. Ik heb geen grote handen en wil geen Phablet in me broekzak.

Minpunten

• Bluetooth verbinding met mij autoradio
  • Geen pogo-pins voor autohouder en andere docks

Sommige mensen komen op Tweakers voor de ''Pricewatch'' en de ''Reviews''. Sommige mensen (waaronder ikzelf) zijn gek op technologie. Ieder zijn eigen afdeling natuurlijk .

Ik ben gek op Games, computer onderdelen, tablets en TELEFOONS

Dus bij mijn abbonement een Galaxy Nexus besteld.
Super telefoon . Net niet even snel als de Galaxy S2, maar hé hij draaide wel op stock Android (4.2.2). Design was ik niet van weg.

Toen kwam de Nexus 4 :o
Betere camera: Check ! (GNex was niet fantastisch)
Sofware: Check !! (Hé kale Android en de laatste updates ;) )
Hardware: Check !!! (S4 Pro Quadcore van Qualcomm)
Design: DUBBEL Check !!!

Dus de Galaxy Nexus ging op de ''Vraag & Aanbod'' en na een klein weekje hapte er iemand toe. De Nexus 4 van een medetweaker overgekocht en gelijk in gebruik genomen.

DESIGN
Zoals misschien wel opvalt ben ik helemaal weg van het design.
Hij is niet zo groot als de HTC One of de Xperia Z.
Wat ik persoonlijk een pluspunt vind.

De telefoon ziet er werkelijk waar prachtig uit.
De voorkant is strak. Geen logo's of andere opvallende dingen.
De achterkant is van glas en er zitten van die prachtige spikkels in.
Ik heb de telefoon nog niet laten vallen, dus het glas is tot dan nog een mooie feature.

De Galaxy Nexus was niet zo mooi in mijn optiek.
Maar hij hield wel lekker vast. Door de kleine ''bump'' onderin aan de achterkant kon je hem makkelijk met één hand vastpakken. En doordat de Nexus 4 nogal ''fragiel'' is (zo voelt hij niet, maar er staan genoeg voorbeelden op internet) pak je hem wat krampachtiger vast.
Waar ik met de GNex nog wel eens wat speelde, pak je deze goed vast en leg je hem voorzichtig neer.

Dat de batterij niet vervangbaar is doet me niet veel.
Heb ik niet nodig en als de batterij vervangen moet worden doe ik dit eenmalig. Niet dagelijks.

Overall het design een dikke pluspunt.

SOFTWARE
Hier kan ik kort en bondig over zijn. Stock Android is voor mij het meest ideale. Tegenwoordig is overal een App voor als je iets mist.

Ik hoef geen SmartStay van Samsung. Ik gebruik me telefoon om te bellen, WhatsApp / SMSen en wat spelletjes als ik me verveel. Al die extra features / gimmick kosten alleen maar batterij.

Over de batterijduur. Ik vind hem goed :) .
De S4 Pro staat bekent als zuinig met het scherm uit en ''batterij vretend'' met het scherm aan. WiFi en Bluetooth gaan uit als ze niet in gebruik zijn en overdag WhatsApp ik soms op me werk, maar meer niet. Buiten me werk wat browsen, muziek luisteren en een spelletje. Meer maals in de week gaat de GPS en Endomondo aan en ga ik buiten hardlopen.
Einde van de dag: minimaal 45%.
Daar kan ik persoonlijk goed mee leven.

Daarbuiten draai je altijd de laatste Android. Momenteel dus 4.2.2. en als (volgende maand tijdens de Google I/O) hopelijk Android 5.0 word aangekondigd verschijnt er vanzelf een notificatie in mijn scherm met ''nieuwe systeemupdate''. Dit is het grote +pluspunt van de Nexus lijn en vandaar dat ik er niet meer vanaf stap.

Google Now gebruik in nog niet echt. Wel op de GNex in het begin gebruikt. Werkt goed en is grappig, maar geen must.

Daarbuiten is hij qua software identiek aan de Galaxy Nexus.
Dus voor mij geen vernieuwingen.

Wat helaas wel één ding met zich meebrengt.
De Bluetooth...
Mijn GNex zijn verbinding met mijn autoradio was niet fantastich.
De Nexus 4 is daar niet veel beter in.
Het schijnt dus ook een software fout te zijn. Deze mogen ze van mij zo snel mogelijk oplossen. Vervelend als je 160 Euro in een autoradio steekt om handsfree te bellen en je alsnog zit te rommelen met aan / uit om het werkend te krijgen.

HARDWARE
De telefoon is retesnel _/-\o_ .
Door de stock Android en de snelle S4 Pro van Qualcomm start hij alles met gemak op. Alles voelt vloeiend en door de 2Gb aan RAM kunnen er een hoop Apps ''openen'' blijven staan. Zware games even wegdrukken voor een antwoord op een WhatsApp betekent niet dat de game afsluit voor de nodige RAM. Wat dus een stuk makkelijker is. Tergend vervelend als je opnieuw aan je level Candy Crush moet beginnen.... |:(

Vergeleken met de Galaxy Nexus een welkome vooruitgang.

Het scherm is ook super mooi. Ik heb regelmatig de Xperia Z in handen.Het scherm van de XZ heeft meer pixels. Toch stoor ik met niet aan de pixels van de Nexus 4. Zoals al vaak gezegd wordt:''je individuele pixels zijn al niet meer zichtbaar''. FullHD is dus echt geen must voor mij.

De App gallery telt nu vijf apps breedt i.p.v. vier bij de Galaxy Nexus.
Ook dat vind ik een pluspunt. Geen vier pagina's met Apps doorscrollen (ik hou graag me ''desktop'' clean).

Zoals eerder gezegd vind ik de batterijduur goed genoeg.
Na een dag zit hij voor ik ga slapen op minimaal 45%.

Ook heb ik een Qi lader gekocht. Deze telefoon beschikt over draadloos opladen. Ik houd mijn Micro-USB poort graag bruikbaar en dus is draadloos opladen erg handig. Telefoon op het vlak neerleggen en opladen.
Geen verdere uitleg nodig. Hij laad op over de nacht en stopt bij 96 a 97% zodat je niet ''overlaad''.

De 16Gb is wat aan de lage kant maar geen ''deal breaker''.
Mijn telefoon heeft 4 a 5 Gb aan muziek. Maar hij staat niet vol met Apps en zware Games. Ik heb simpele spelletjes en de grotere spellen staan op mijn Nexus 7 (of PS3 en PC ;) )

LTE is voor mij ook niet belangrijk. Ik game niet buiten de deur. En die tien seconden op een YouTube filmpje is voor mij ook niet storend.

Ik mis wel de Pogo-pins van de Galaxy Nexus. Deze had een fantastische autohouder die de telefoon in Carmodus zette.
Met een kleine App zette hij mijn Bluetooth aan en uit als ik hem in de autohouder deed. De Nexus 4 heeft deze niet. Erg jammer...

Daarbuiten is hardware ook een dikke pluspunt.

CAMERA
Deze is stukken beter dan de Galaxy Nexus. Het is geen wonder camera (Daar staat de Nexus lijn ook niet om bekend). Maar wel beter dan de Galaxy Nexus.

HDR functie is handig al is de LED-flits iets minder fel.

De camera is voor snelle kiekjes.
Als ik op vakantie ga neem ik wel een camera mee ;)

CONCLUSIE:
De conclusie moet altijd kort en bondig zijn, dus bij deze:
De Nexus 4 is een pracht telefoon.
Snel, mooi, laatste software. Wat wil je nog meer.

Waar mensen zich storen aan de 16Gb of de geen LTE, maak ik me geen zorgen over.

Wel vind ik de Bluetooth storend. Muziek luisteren gaat super, maar bellen laat te wensen over. Mijn Galaxy Nexus had hetzelfde probleem. Mijn Incredible S daarvoor echter niet.

Ook mis ik de Pogo-pins voor de autohouder.

Allemaal geen schokkende dingen en de Nexus 4 is de beste telefoon die ik tot nu toe hebt gehad. _/-\o_

Heb jij ook een LG Nexus 4 16GB Zwart?

Aardig review(tje), geeft een leuk beeld van de telefoon in het gebruik.

Het zou echter wat professioneler staan als je het merendeel van de emoticons uit de review zou halen en daarnaast eens even goed kijkt naar de hoeveelheid newlines die je gebruikt:
Het scherm is ook super mooi.
Ik heb regelmatig de Xperia Z in handen.
Het scherm van de XZ heeft meer pixels.
Toch stoor ik met niet aan de pixels van de Nexus 4.
FullHD is dus echt geen must voor mij.
Iets als dit hoort eigenlijk gewoon achter elkaar en er kunnen zelfs een paar zinnen samen worden gevoegd tot een hoofdzin en bijzin(nen).
Dankjewel voor de tips. Dit is de tweede review die ik schrijf.
Ik probeer ook juist het gebruik te verhelderen en niet zo zeer de specs. Die staan ook op Tweakers zelf. Morgen ga ik even de review aanpassen.
Zou jij mij wellicht kunnen vertellen wat je probelemen zijn met het bellen?
Ik heb ergens gelezen dat de personen die je belt een echo horen,
is dit het probleem dat jij ondervind of is het wat anders?

Verder een goede review.