Specificaties 110mm diameter met 19,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS9700 NT LED Review

Dutchman01 10 augustus 2008, laatste update op 10 augustus 2008, 2.190 views

Zalman CNPS9700 NT LED

Pluspunten

• Koelt erg goed.
  • Stil te houden in een koele kast.
  • bij geleverde koelpasta voor ca 10 beurten.

Minpunten

• Prijs is aan de forse kant.
  • past niet in elke kast gezien de afmetingen.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Na flink nadenken heb ik de keuze gemaakt om deze Koeler van Zalman te kopen en deze te monteren in mijn nieuwe systeem welke nu eindelijk zo goed als af is.

Na het open maken van het aangeleverde pakketje schrok ik toch wel even van de uit de kluiten gewassen Zalman CNPS9700 NT.

Wat is dit ding groot zeg, en met een gewicht van 764 gram is het ook al de lichste koeler niet.
Wel geeft deze heel mooi groen licht uit de led die in de koeler zit.
Het verschil tussen de NT en de niet NT is de aansluiting van 4 pins met ingebouwde
Fan control op de NT versie.Tevens is er nu een groene led geplaatst.

Vooraf had ik wel even op internet gekeken of deze wel in mijn Cosmos S zou gaan passen.
Gelukkig was dat wel het geval.
Na het lezen van de bijsluiter snel het geheel op het moederbord en processor gemonteerd met het verschil dat ik de bij geleverde ZM-STG1 koelpasta niet in gebruik genomen heb.
Als koelpasta heb ik wederom de mij zo vertrouwde Artic Silver 5 er op gesmeerd
In de praktijk blijkt er gelukkig tussen bovengenoemde pasta's niet veel verschil in temps te zitten maar dit is dan ook een ander onderwerp.

Ook fijn is dat je hem zo kan monteren dat de airflow die door de koeler heen gaat direct via mijn systeem fan naar buiten afgevoerd word. met andere woorden je kan zelf de richting van montage kieze. aanzuigen van onder of van voor etc. zeer handig dus erg functioneel.

Na de systeem bios geheel ingesteld te hebben en installatie van Windows Vista Ultimate 64-bit SP1 ben ik opnieuw het bios ingegaan om daar al mijn standaard case fans met die van de Zalman in te stellen.

De Zalman draaid nu ca 1450 toeren welke niet de laagste stand is want dat is ca 1250 toeren.
De Cosmos S systeem fans draaien nu rond de 700 a 800 toeren.

Heerlijk wat is het systeem stil, met elkaar fluisterend een gesprek voeren maakt nog meer herrie.

De systeem temperaturen heb ik hierna uitgelezen met de laatste versie van Everest en toen zat bij mij de schrik er goed in.

Waarom leest everest de temps niet goed uit!!!

Snel het internet op, nog een hand vol programma's binnen gehengelt en meten maar.
He' zal everest dan wel juist werken???

Ik meet 23 graden in de idle stand en 29 graden onder full load, voor de kernen zijn dit 42 graden idle en 48 graden full load.
Wat zijn de processor temps mooi laag met deze koeler in de kast. :)

Tot slot:

Ik kan iedereen deze Zalman Koeler aanbevelen die serieuze koeling overweegt en daarnaast ook een blikvanger wil hebben in zijn of haar systeem kast.
Montage is is makkelijk en voor AMD Systemen des te meer om dat je daar niet bij hoeft te schroefen om een bracket te plaatsen waar bij intel systemen je koeler op komt te rusten.
De kwalitei is van deze koeler ook al weer op zeer hoog niveau met de mooi donker gespoten koper platen inbegrepen.

Overclock Temps:

Zoals belooft hier de temps van de processor met de koeler op laagste fan stand (1250 toeren) en de processor overgeclockt naar 3.6Ghz met een 1600 FSB.
Geheugen loopt nu in zijn standaard snelheid mee op 1600FSB en niet meer ondergeklockt.

Hoogste temp meet ik na 15 minuten full load op 40 graden en op de core's 56 graden.
Na een uur idle stand meet ik opnieuw 23 graden idle en op de cores 42 graden.

Dit zijn zeer goed waardes moet ik zeggen met deze Zalman.
De idle temps zijn gewoon omgevings temperatuur welke je normaal eigenlijk alleen met water koeling behaald. :)

Als je hier zo over na denkt kan je zeggen dat de koeler eigenlijk niet eens zo duur is want voor deze prijs koop ik geen waterkoeling in mijn pc.

Ik hoop dat jullie wat aan mijn eerste review hebben.
Dutchman01

Heb jij ook een Zalman CNPS9700 NT LED?

ik heb zelf ook deze koeler icm een E6600 @ 3,6 Ghz (1,45v)
Idle draait deze op 25 Graden, en Full load wordt deze 48 Graden
(Fan @ 2800 toeren)

deze koeler is een echte aanrader!
Hoe doet hij zijn werk als je hem overclockt? De temperaturen enz. ben ik erg benieuwt naar. Leuk om te lezen verder
zal vanavond de temps ook eens meten op 3.6ghz met 1600 fsb
meetingen bij gewerkt
Nette revieuw!
Ik heb de koeler ook in combinatie met een AMD Athlon X2 6400+ niet overgeklokt en ik krijg ook temperaturen van 19 graden...

Die verlichting is idd mooi ja, alleen beetje irritant dat het groen is, en niet uit te schakelen :@ Alle lampjes die in en aan mijn pc zitten (ook beeldscherm en toetsenbord) zijn blauw... maarja, alles went (A)
Dan had je de Zalman CNPS9700 LED moeten nemen (de niet NT), die heeft blauwe leds in plaats van groene. Voor de rest zijn deze bijna identiek (de koper is niet gekleurd en heeft gewone koper kleur)
Ik dacht dat er meer verschil was tussen de NT en de normale versie, ik kan zo de bron niet vinden, maar de NT zou beter passen op de Nvidia SLI borden.
Heb net iets meer info gevonden, blijkbaar is de NT een evolutie van de LED. De verschillen lijken echter minimaal.

link
NT heeft een 4 pins aansluiting en de LED maar een 3 met aparte fan control
Ze zijn aan de prijs, maar koelen wel goed! en lawaai maken ze alleen als je ze volluit zet, en aangezien ik een fanmate erop heb gedrukt, kan ik hem regelen, en zet hem alleen volluit als ik ga gamen, en het geluid van de game/muziek overstemd dan standaard de pc!
En waarom zouden ze niet de beste zijn? Mischien kun je een goede rede geven, waarom jij vind dat ze niet goed zijn!
tievuzz is gewoon pissed off omdat hij het geld niet heeft om een blikvanger in zijn pc te plempen... }>

Nee even gewoon nu..

Idd zijn ze niet het goedkoopst maar werken doen ze wel hoor. Ik heb deze ook voor mijn AMD

Maar als je een dichte kast hebt kun je voor een derde van het geld een Scythe halen die bijna / of misschien de zelfde resultaten halen maar die dingen zier er niet uit helaas :'( een boxed koeler is dan nog mooier :P

maar voor de rest een prima review
die dingen zier er niet uit helaas :'( een boxed koeler is dan nog mooier
Gelukkig is smaak natuurlijk subjectief. :P

Sommige mensen vinden een kast vol ronddraaiende ledjes en dergelijke lelijk, of puberaal, of gewoon storend. Sommige mensen vinden het rauwe/industriŽlere ontwerp van zo'n Scythe toren stijlvoller dan de ronde vormen van Zalman koelers.

Zelf heb ik een jaartje of wat een 9500LED gebruikt. Toen de fan begon te ratelen heb ik 'm vervangen door een Nocuta toren die net zo goed koelt, niets goedkoper is, maar wel vele malen stiller is. Die is op volle snelheid te gebruiken zonder als een stofzuiger te klinken en dus koelt ie in mijn geval beter dan de Zalman, aangezien ik me stoor aan overbodig geluid waardoor ik de Zalman nooit voluit heb gebruikt (9 Volt max).