HKC ATX Series SZ-400R Review

aquila2 24 mei 2008, laatste update op 17 november 2015, 6.053 views

HKC ATX Series SZ-400R

Pluspunten

• Modbaarheid.

Minpunten

• Aansluitmogenlijkheiden

Aansluitingen Score: 2
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 3
Hardware die er op aan geslote is.
2 x een Hardeschijf
2x een Optische drives
1x ATI X700 AGP heeft 1 x FDD nodig

Ik heb deze voeding gekocht omdat ik een voeding nodig had voor een oud Socket A systeem.
Een high-end voeding had ik dus niet nodig, maar vooral een stille.
Echter is deze voeding niet stil te noemen, daar kom ik later op terug.

Uitrusting en afwerking
Hij zit er simpel uit en voelt zeer licht aan voor een voeding. Een 500 Watt ‘be quiet! Straight Power’-voeding voelt 3 x zo zwaar aan.
De standaard ventilator maakt naar mij idee te veel geluid.
Verder is die qua afwerking in orde.
Omdat ik al een idee had dat de 80mm fan niet stil zou zijn heb ik er gelijk een Nexus 80mm Real Silent Fan er bij besteld en deze vervangen voor de standaard fan. Dit ging zonder problemen. Een kwestie van, vier schroefje los draaien, deksel er afhalen, fan vervangen en de boel weer dichtschroeven. Nog geen 10 min werk en je hebt een zeer stille voeding.
Het enige nadeel is dat je garantie vervalt, deze is toch maar één jaar en voor een voeding van 12 euro maakt het me ook niet uit.

Aansluitmogelijkheden
Qua aansluitmogelijkheden had ik echter meer verwacht.
Volgens de site moet het Power connectors: 1x24pin, 4xMolex, 2xFDD, 1xP4 hebben.
Daarvan kan ik er maar 1xFDD vinden. Verder geen sata en geen pci-e aansluitingen.
Die laatste heb ik gelukkig ook niet nodig.

Prestaties en stabiliteit
Ik heb geen idee hoe ik dit moet testen, tips zijn welkom.

Geluidsproductie
Met de standaard meegeleverde fan, is die zeker niet stil. Met de Nexus Real Silent Fan van 80mm zou hij volgens Nexus niet luider dan 25dB worden.

Warmteproductie
Dit is lastig te testen voor mij en heb dit ook op gevoel gedaan.
Door met m’n hand te voelen bij de standaard fan nadat hij een half uurtje op idle gestaan. Het temperatuurverschil viel ontzettend mee, dus met de warmteproductie moet het wel goed zitten..

Koelvermogen
Ik dat een 120mm intake veel meer effect zou hebben op het koelvermogen dan deze 80mm outtake. Ik vind dit onderdeel ook niet belangrijk voor deze voeding, voor een high-end voeding lijkt mij dit wel weer toepasselijk.

Voor een prijs van 12 euro is deze voeding niet duur te noemen. Ik denk dat 1 van de goedkoopste voedingen op de markt is.

Voor een prijs van 12 euro een voeding, die doet wat die moet doen, is het een prima ding.
De aansluitmogelijkheden met 4x molex is niet veel., maar is precies genoeg voor me systeem. Deze voeding is ook niet aan te raden voor een nieuw systeem.
Maar alleen als wil je een lekkere goedkope voeding zoekt, die je in een oud systeempje wilt stoppen, voldoet hij prima. Wel raad ik aan om de standaard 80mm te vervangen voor een stiller exemplaar.

Heb jij ook een HKC ATX Series SZ-400R?

Prestaties en stabiliteit kun je meten door hem flink te belasten en dan emt een multimeter te kijken wat de waardes zijn. Als de voltagesongeveer gelijk blijven onder load is hij goed, als de voltages enorm naar beneden gaan niet.

Het nadeel van zo'n goedkope voeding is dat hij je systeem kan oplazen na een tijdje als je pech hebt. :/ Er is niet voor niets een enrom prijsverschil met een kwaliteitsvoeding die volgens de stickers minder vermogen heeft. pricewatch: Zalman ZM360B-APS, 360W (ATX12V 2.2) bv. Echter in werkelijkheid zal deze voeding veel meer kunnen trekken.

Goede review verder _/-\o_

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 24 mei 2008 17:48]

Deze voeding moet je ook niet in je main systeem hangen maar in een overbodig systeem. voor wanner je neefjes langs komen en een spelletje willen spelen is die perfect.
Verder leeft het systeem niet meer. ( voeding werkte nog wel )
Was meer een hobby project voor de lol
HKC is dus inderdaad b-merk, pas nog een HKC voeding dood gegaan 400W model. Grote poef boel rook en voeding stopt er mee, verder gelukkig niets kapot gegaan!
hehe, wilde deze in mijn office PC doen. Ik betaal wel 10 euro meer, wil de komende 1-2 jaar geen problemen hebben met "ontploffingen". ;)