Specificaties WiFi-N (5GHz) max. 300Mbps met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

Linksys AE2500 N600 Dual-Band Wireless-N USB-adapter Review

MaDLiVe 14 april 2013, 797 views

Linksys AE2500 N600 Dual-Band Wireless-N USB-adapter

Pluspunten

• Werkt zonder problemen op 2.4 en 5ghz netwerken
  • Simpel, plug and play (na installatie/download van drivers )
  • Klein, dus past tussen ander USB geweld

Minpunten

• Geen dockingstation/USB verleng kabel
  • Triest lage transferspeeds op zowel 2.4ghz als 5.0ghz (<5MB/sec)
  • Onstabiele verbinding

Intro
Ik zocht een vervanging voor de WUSB600 van linksys. Voorwaarde was dat het apparaat snelle transferspeeds moest behalen >20MB/sec en op de 5.0Ghz band zou werken. De WUSB600 haalde dit zonder problemen op de 5ghz band. In combinatie met een Asus RT-66u. Tevens halen mij laptops met een Intel 6300 wifi kaartje snelheden boven de 20MB/sec. Omdat er geen bedrade infrastructuur aanwezig is hecht ik waar aan een stabiele en snelle draadloze verbinding.

Wat er in de doos zit
Eigelijk alleen de USB stick met een cd met drivers + handleiding. Vanwege de vele storingsfactoren aan de achterkant van de PC is het vaak gewensd en de USB adapter via een verlengkabel/dock op een plek neer te zetten waar het bereik beter is. Helaas worden deze niet bij de AE2500 meegeleverd. Wel is de USB stick lekker klein en past hij dus makkelijk tussen andere usb plugs.

Stabiliteit verbinding en snelheid
Het grootste minpunt. Waar al mijn N-enabled apparaten 20MB/sec halen op de 5ghz band haalt dit apparaat maar maximaal 2-5MB/sec. Ook op de 2.4ghz band is dit niet anders. Ook is de verbinding verre van stabiel. Ervaringen van andere gebruikers leert mij dat iedereen hier wel in meer of mindere mate last van heeft. Dit stickje gaat dus retour afzender en ik ga opzoek naar een ander alternatief.

update20-04-13
Deze stick omgeruild voor het iets volwassere broertje de AE3000, deze werkt wel naar behoren. DE AE2500 is gewoon een slecht apparaat, aldus de internetz.

• ASUS RT-66U

Heb jij ook een Linksys AE2500 N600 Dual-Band Wireless-N USB-adapter?