Microsoft Wireless Laser Mouse 8000 Review

manuarmata 20 januari 2012, 1.234 views

Microsoft Wireless Laser Mouse 8000

Pluspunten

• Stevig
  • Mooi
  • Laadstation

Minpunten

• Scrollwiel
  • Drivers

Deze muis heb ik gekocht na het overlijden van de logitech optical trackball.
Omdat ik ondertussen een laptop bezit met bluetooth leek het me goed dit extraatje te verzilveren met een bluetoothmuis. geen uitstekende USB sticks die mijn moederbord om zeep helpen bij de eerste hapering was het voornaamste argument.

de installatie ging erg vlot onder vista maar de muis zelf vertoonde sporadisch kuren (verspringende cursor) die heb ik na enkele maanden kunnen oplossen door de MSMouse software voor vista te installeren. de ondersteuning is sindsdien een pak beter. Vreemd is het feit dat de scrollfunctie perfect werkt in MS toepassingen maar compleet in de soep draait bij software zoals Opera en OpenOffice. eigenlijk compleet ontoelaatbaar. Los van de kuren in Opera werkt de muis na de installatie van MSMoude gewoon goed.

De bouwkwaliteit is op het zelfde niveau als Logitech. Het laadstation zorgt voor een constante autonomie en is een groot pluspunt. Het scrollwiel is echter het slechtste wat ik ooit gezien heb. er zit geen "klik" in en het doseren is erg moeilijk. van wapen veranderen in games gaat veel te snel en scrollen in een browser gaat veel te traag. De instellingen veranderen brengt geen soelaas in beide gevallen.

UPDATE 6 December 2008.

De batterij die werd meegeleverd is versleten en is ondertussen vervangen door een nieuwe zwaardere oplaadbarte batterij. Klasse van microsoft hier heeft geopteerd voor een simpel te verwisselen AA batterij IPV een vaste accu. Verder is de muis vrij van enige vorm van slijtage. Zowel intern als extern. De microswitches klikken nog even goed als toen hij nieuw was. Ik heb de indruk dat dit een zeer robuust en duurzaam product is waar ik nog jaren mee verderkan. De ondersteuning is windows 7 en ubuntu linux is trouwens pakken beter dan in vista.

UPDATE 20 Februari 2011.

Enkel war problemen gehad met de oplaadbare batterijen maar mijn batterijen waren allen toch enkele jaren oud. Met een nieuw exemplaar doet hij het weer prima. de rubber coating waar je hem vasthoudt is afgesleten dus heb ik die er maar ineens afgewreven. met een drupje solvent gaat dit vanzelf. Het doet niks aan het gebruikscomfort. voor de rest lijkt deze muis onverwoestbaar. Knoppen klikken nog net zo goed als op de eerste dag dat ik 'm had. dat was bij mijn Logitech trackballs destijds wel anders. Ik ben een grote linux fan maar dit Microsoft product zal nog een hele tijd naast mijn Cherry Linux toetsenbord staan vloeken.

Update 20 januari 2012.

Muis doet het nog prima. Wel terug enkele keren een probleem gehad bij het laden. De contactenvan het laadplatform reinigen lost het probleem op. dit zal ik toch zesmaandelijks moeten beginnen herhalen denk ik.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Laser Mouse 8000?