Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

Kwistnix 30 april 2005, 2.357 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Ontzettend veel ruimte
  • Goed koelingsmogelijkheden
  • Eenvoudige installatie
  • ATX en BTX compatible; modulaire opbouw
  • Algemeen zeer nette afwerking

Minpunten

• Zwaar
  • Afwerking aan de achterkant matig

De eerste indruk die ik van deze kast had was uitstekend en toen zat-ie nog in de doos! Op de verpakking zijn alle features namelijk gedetailleerd afgebeeld en krijg je meteen een goede indruk van de mogelijkheden van deze kast. Eenmaal uit de doos begint het feest natuurlijk pas echt.

De Stacker is groot, heel erg groot en daardoor helaas ook behoorlijk zwaar, omdat de kast niet volledig van aluminium gemaakt is, maar gedeeltelijk van staal waardoor het gewicht toeneemt. Niet geschikt voor mensen die frequent met hun PC aan de wandel gaan, maar daar is deze kast dan ook niet voor bedoeld.

De Stacker beschikt over zeven externe 5.25" bays, drie interne 5.25" bays en nog een externe 3.5" drive bay die variabel geplaatst kan worden. Alle 5.25" bays werken met een handig kliksysteem, zodat vastschroeven niet nodig is en het wisselen van hardware makkelijker is. Tenminste dat is de bedoeling, maar de aanwezigheid van de drive bay covers zwakken dit voordeel enigszins af. De drive bay covers zijn namelijk zeer lastig verwijderbaar vanaf de buitenkant. De 3.5" bay is een ander verhaal. Hiervoor moeten metalen rails vastgeschroefd worden op een vrij onduidelijk manier en dat kan redelijk frustrerend werk zijn.

Voor de plaatsing van harde schijven wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde 4-in-3 device module. Werkelijk een ideale oplossing. De harde schijven kunnen met kunststof drive rails in de module geplaatst worden en vervolgens kan de hele module via het kliksysteem in de Stacker geschoven worden. De module is uitgerust met rubberen ringen om vibratie tegen te gaan en een 120mm fan voor koeling. De Stacker wordt geleverd met slechts één 4-in-3 device module, maar voor de enthousiast die hier niet genoeg aan heeft zijn ze ook apart verkrijgbaar.

Op het gebied van koeling is de Stacker eveneens een pareltje. Hij wordt geleverd met één 80mm en twee 120mm case fans die stil hun werk doen. Wanneer dat niet afdoende is, dan is er nog plaats voor een ruime hoeveelheid extra fans, waaronder de optionele crossflow fan. Die laatste wordt dus niet meegeleverd en zal apart besteld moeten worden. Ook voor watergekoelde systemen is de Stacker uitermate geschikt, vanwege de overvloed aan ruimte binnenin de kast.

Een ander opmerkelijk pluspunt is het feit dat de kast modulair is opgebouwd en daardoor geschikt is voor zowel ATX als BTX. Voor diegene die zich druk maken over de toekomst: de Stacker is er klaar voor. De standaard "out of the box" configuratie is ATX.

Wat betreft de voeding is er niet veel te vermelden. De Stacker wordt namelijk zonder voeding geleverd. Of dit als een pluspunt of als een minpunt gezien moet worden wil ik in het midden laten, aangezien ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn.
De Stacker biedt plaats voor twee voedingen achterin de kast: onderin en bovenin. Er is rekening gehouden met voedingen van een behoorlijk formaat dus veel problemen zullen daar niet mee voorkomen.

De afwerking van de kast is variërend van zeer goed tot matig op sommige punten. Goed afgewerkt zijn de drive bay covers, het zijpaneel en de diverse grills. Minder is de achterkant van de Stacker, waarbij op beide voedingslocaties een metalen plaatje is bevestigd met slechts twee schroeven die diagonaal tegenover elkaar zijn geplaatst. Dit ziet er een beetje krakkemikkig uit en past totaal niet bij de keurige afwerking van de rest van de kast. Voor de enthousiast die graag naar de ingewanden van zijn of haar PC mag kijken is er een windowed sidepanel beschikbaar. Deze wordt niet meegeleverd.

De algemene indruk die ik van deze kast heb is zeer positief. Ik durf gerust te zeggen dat het de best uitgevoerde en meest veelzijdige kast is die ik ooit in mijn bezit heb gehad. Een absolute aanrader dus.

• Tagan TG480-U01
  • Asus A8N-SLI Deluxe

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Arghh, de drivebay covers... die waren echt k*t. Ik heb zitten wringen, buigen, etc. Na 10 minuten gewroet, *KRRR* *KRAK*, los. Wat een gedoe.

Mijn 4-in-3 module is niet echt goed qua anti-vibratie. Misschien toch nog maar eens een keer eruit halen en opnieuw in elkaar zetten.
Ik heb totaal geen last van vibraties van mijn harde schijf dankzij die 4-in-3 device module. Heb jij de harde schijven er in vastgeschroefd of met de kunststof driver rails er in gezet?

Die drive bay covers zijn inderdaad irritant. Via de binnenkant zijn ze vrij eenvoudig naar buiten te duwen vond ik zelf. Dat is schijnbaar afhankelijk van de revisie, want sinds de tweede uitgave van de Stacker schijnt dit verbeterd te zijn.

Waar ik ontzettend mee heb lopen worstelen waren de 3.5" bay rails. Het is totaal onduidelijk op wat voor manier je die dingen moet bevestigen. Uiteindelijk werkt het allemaal wel, maar makkelijk is het zeker niet.
De kast bevalt mij ook zeer goed.

Hij is redelijk stil (met fan controller sommige fans wat zachter laten draaien), en ook lekker koel.

Wat betreft de Cross flow fan, wat snap je er niet aan hoe je die moet inbouwen?, bij mij zaten er gewoon 4 gaatjes in de backplate voor de crossflowfan, past prima!

Ik moet alleen nog 2 4-in-3 Device Modules erbij kopen omdat ik 3x 120mm fans voorin wil hebben.

Voor de rest bevalt deze kast mij prima!, goede koop.
Vind de kast ook geweldig, heb 3 4-in-3 devices boven elkaar zitten met in totaal 10 harde schijven, niets geen last van vibratie.

ideale kast.

probeer alleen nog een handleiding te vinden om de crossflow fan in te bouwen..