Logitech Media Keyboard Review

TroaS 22 mei 2008, laatste update op 24 mei 2008, 877 views

Logitech Media Keyboard

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Mediatoetsen

Minpunten

• Setpoint
  • ehm... Setpoint?

Waarom dit toetsenbord?
Ik heb dit toetsenbord al weer een tijdje geleden gekocht omdat ik mijn draadloze Microsoft Media toetsenbord en muis nogal zat was omdat ik constant met lege batterijen en slechte verbindingen opgescheept zat. Bovendien wilde ik al een tijdje een goeie gamingmuis, en dus heb ik toen mijn hele invoerapparatuur vernieuwd. Als muis had ik de Logitech MX400 al een tijdje op het oog, voor mijn toetsenbord had ik een aantal eisen: extra mediatoetsen (want daar was ik al mee verwend), zwart met hel liefst wat design en een schappelijke prijs. Het Multimedia plankje van Logitech had dit allemaal, en bood daarbovenop ook nog eens waterbestendigheid, een rij zelfprogrammeerbare toetsen (de zogenaamde F-toetsen) en vijf sneltoetsen: E-Mail, Home, Rekenmachine, Sluiten (jaja, het rode kruisje) en Vorige.

Uitpakken en installeren

De verpakking van dit toetsenbord was prima: lange platte doos (tjoh… das raar…) en de ramplank in kartonnen van-de-kant-houders, tegen lompe individuen. Het toetsenbord heeft een PS2-aansluiting, wat naar mijn idee steeds minder voorkomt ten voordele van USB. Ik vind het wel prima, daar is PS2 toch ook voor bedoeld? Het toetsenbord is in principe plug-and-play te gebruiken, alleen de extra knoppen werken niet. Daarvoor moet Logitech’s SetPoint 400 geďnstalleerd worden. Ik heb dit toetsenbord eerst onder XP gebruikt en sinds vorig jaar herfst op een compleet nieuw systeem met Vista. Voor Vista heb ik SetPoint opnieuw gedownload, en heb ik nu de laatste versie (4.00.121).

De extra toetsen
Het Multimedia bord van Logitech kent 3 categorieën extra toetsen:
1. De mediaknoppen: Play/Pauze, Stop, Vorige, Volgende, Mute en Volume – en +.
2. De F-toetsen: als je op de knop ‘F-mode’ drukt, dan veranderen F1 tot F12 in programmeerbare knoppen. Standaard hebben die al een bepaalde taak, bijvoorbeeld ‘Een Word-document openen’ voor F2 en ‘Ongedaan maken’ voor F5.
3. Vijf sneltoetsen: E-Mail, Home, Rekenmachine, Sluiten en Vorige. Deze laatste knop kun je gebruiken in je browser (pagina terug), maar ook in een map (map hoger) of zelfs in je muziekspeler (nummer overnieuw beginnen). :D

De software
Ik weet niet of ik helemaal blij ben met Setpoint. Er zijn best wel een aantal goede zaken te noemen. Als je ook een muis van Logitech heb, dan kun je beide invoerapparaten in 1 programma beheren. Lekker overzichtelijk. In het tabblad van ‘Mijn toetsenbord’ kun je allerlei commando’s koppelen aan de extra toetsen. Dit varieert van een bepaalde actie in een programma tot het openen van je internetbrowser en van het openen van een map tot … nouja, alles.
Het probleem met Setpoint is dat niet betrouwbaar is. Ik heb al verschillende keren gehad dat gewoon het tabblad ‘toetsenbord’ voor een tijdje verdwijnt. Soms een dag, soms een uur. Het gekke is dat als het tabblad verdwenen is, je soms toch wel de extra toetsen kunt gebruiken. Vooral de media-toetsen zijn heel onconstant. Het klinkt nu wel heel dramatisch, en het valt nog wel mee, maar ik vind het gewoon irritant dat die software zo instabiel is. En het is geen Vista-compatibiliteitsprobleem, want ik had precies hetzelfde probleem onder XP op mijne vorige computer. En wat heb je aan prima hardware als de software niet werkt? Ik kan het totaal oordeel dan ook niet boven ‘voldoende’ uit tillen vanwege dit mankement. Zelfs de nieuwste drivers downloaden helpt niet. Jammer. Overigens is dit meer het probleem van Setpoint dan van dit toetsenbord, maar ja, zonder Setpoint werken de extra toetsen ook weer niet dus.

De hardware
Het toetsenbord typt heel soepel, zelfs nu ik hem een jaar heb denk ik soms nog ‘tikt heerlijk zo.’ Het enige waar ik even aan moest wennen was dat de ‘\ |’-knoppen op de plekken zitten waar bij mijn vorige toetsenbord de Linkershift en de Enter nog doorliepen. Dus had ik telkens een ‘\’ waar ik het niet wilde. Maar goed, na een maandje ben je eraan gewend. De extra- en mediatoetsen zijn verder van prima kwaliteit, maar hebben wel een millimetertje speling. Daardoor zitten ze soms ietsjes scheef, en dat zie je. Ook goed is de kwaliteit van de lettertjes die op de toetsen gedrukt zijn, ze zijn nog steeds mooi wit. Hulde voor de hardware dus. Enige minpuntje (maar dat is mijn eigen schuld): nadat ik hem naar een LAN-party had gesleept was 1 van de pootjes afgebroken. Ik gebruik hem nu maar gewoon platliggend op mn bureau. Gaat prima.

Vormgeving
Ik vind hem mooi, alhoewel het ook geen schoonheidswedstrijd zal winnen. Vooral de glimmend zwarte baan die golvend langs de randen van je toetsenbord gaat vind ik heel mooi. Omdat hij zwart is, is hij wel gevoeliger voor stof: je ziet alles.

Ik heb hem in maart 2007 gekocht voor 14,90 euro, de huidige pricewatch-prijs is 8,87 euro. Volgens mij zijn dat puike getallen. Kun je wat meer geld besteden aan een extra goede ergonomische muis…

Heb jij ook een Logitech Media Keyboard?

Misschien lees ik erover, maar ik vind niet een verklaring waarom Precisie minder scoort?
Ik geef alleen 'heel goed' als ik vind dat dat onderdeel een duidelijk argument vóór de aanschaf van het toetsenbord is. En ik vind de bouwkwaliteit, de prijs en de vormgeving eigenschappen van dit toetsenbord die sellingpoints voor dit tobo zijn, maar precisie niet. Eigenlijk past precisie niet bij een bedraad toetsenbord, maar als je het interpreteert als 'gemiste aanslagen' dan heb ik geen enkele klacht. Maar ja, ik vind het meer dan normaal dat een toetsenbord gewoon registreert wat jij typt, dus ga ik daar geen heel goed voor geven. Snap je?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door TroaS op 23 mei 2008 14:12]

Ik ben niet helemaal met je mee...
Als ge geen mening hebt of geen informatie hebt over een onderdeel kan je het ook niet beoordelen. Maar het zonder enige motivatie een score geven is niet echt logisch lijkt me. Zeker gelijk je zegt als hij nooit fouten maakt, en dan toch precisie niet 100% geeft.
Ik vind dat je gedeeltelijk gelijk hebt. Ik heb het in 'geen mening' verandert omdat het eigenlijk geen relevantie heeft. Ik zat er zelf al aan te denken toen ik de review schreef maarja.

Toch vind ik niet dat ik 100% hoef te geven als hij nooit fouten maakt, want ik vind een toetsenbord die geen fouten maakt niet meer dan normaal. Een onderdeel moet echt wel wat extra's bovenop normaal bieden wil hij heel goed scoren (maar dat is mijn interpretatie van 'zeer goed', dat is waar). Bedankt trouwens voor je reactie.
Ik snap enigsinds ook wat jij bedoelt. Er zou een soort extra feature of iets méér als bij een andere bij moeten zitten voor het zéér goed bij jou waardig is. Maar ben blij dat je het ook anderzijds met mij kan vinden.

Verder leuke review, nog vergeten te zeggen bijna ;).