Specificaties 47" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 47LM760S Zwart Review

Underkoffer 12 april 2013, 1.313 views

LG 47LM760S Zwart

Pluspunten

• "Wii-mote" achtige afstandsbediening is een verademing
  • Mooi vormgegeven met minimale rand
  • Goed uitgerust qua extra's (7 brilletjes bijvoorbeeld)
  • Prima beeld en geluid
  • Connectiviteit met netwerk en telefoon werkt fantastisch
  • Kleurweergave natuurgetrouw

Minpunten

• Helderheid is matig (donker is soms te donker)
  • TV ondersteunt niet alle bestandsformaten (wel op te lossen met Nero Mediahome)
  • Merk LG voelt nog wat budgetmerk-achtig

Vormgeving
Aangezien ik deze tv via Tweakers' Sinterklaasactie heb gewonnen, vind ik het gepast ook een review over de tv te schrijven. Ik zou zelf nooit voor het merk LG hebben gekozen. Ik zie regelmatig LG's die er simpelweg niet uitzien (vormgeving). Ook het logo is vaak erg groot, en LG's logo is in mijn opinie simpelweg lelijk. Naast de vormgeving, heeft LG ook bij mij nog ietwat budgetmerk achtigs, echter begint dat met hun laatste mobile phones en, eerlijk gezegd ook de laatste reeks televisies, wat te veranderen. Een televisie van deze grootte neemt toch een relatief groot deel in van je interieur/wand. Om die reden vind ik vormgeving van groot belang, en deze tv is (i.t.t. veel andere (oudere) LG's) wel mooi (het logo van LG is bijna niet zichtbaar). Ook is de weinig zichtbare rand erg mooi tijdens het tv kijken. In feite is deze tv hoofdzakelijk het "scherm" zelf. Als de tv uitstaat, zie je in feite helemaal geen rand meer.

Features
Toen ik hem net had, was ik als een kind met een nieuw speeltje de features aan het onderzoeken. Later bedacht ik mij dat de meeste zaken door mij niet gaan worden gebruikt. Zo vind ik de Smart apps zeer matig, zowel in kwantiteit als kwaliteit. Samsung heeft een betere en grotere collectie aan apps. Desalniettemin, vind ik ze sowieso niet zo'n toevoeging en stoor ik mij er niet aan dat LG een minder uitgebreide catalogus heeft op dat vlak. Het is bijvoorbeeld naar mijn mening niet zinvol om Facebook op de tv te gebruiken. Op een telefoon/ipad of pc werkt het gewoon handiger. Hadden ze nou Facebook gelinkt op een leuke manier aan het tv kijken (met het like systeem kan ik wat dingen bedenken), tv kijken is per slot van rekening de meest gebruikte functie van een tv, dan was het wel van toegevoegde waarde geweest. Dit gaat overigens niet specifiek om de Facebook app, maar in het algemeen vind ik dat de apps gewoon niet van veel toegevoegde waarde zijn (youtube, de webbrowser en videotheken uitgezonderd).

Wat wel gave zaken zijn, is de connectiviteit met laptops, pc's en andere apparatuur die via het thuisnetwerk aangesloten zijn. Zelfs via wifi kan ik 1080p films prima streamen vanaf een pc of laptop, waarbij ondertitelingen ook goed worden ondersteund. Dat gaat in mijn geval dan via Nero Mediahome. Windows 8 heeft uit zichzelf al een goede ondersteuning, waarbij je geen 3rd party software hoeft te gebruiken. Zo zijn er meer zaken die erg fijn werken. De bewegingssensor afstandsbediening is de meest gebruikte (misschien wel enige) afstandsbediening. Typen (via onscreen toetsenbord) gaat perfect. Ik kan er erg snel mee typen en mapjes selecteren en dergelijke, gaat ook erg fijn op deze manier. Dit is duidelijk een meerwaarde feature, wat in objectiviteit een feature zou zijn waar ik best een LG voor zou hebben gekocht als ik van tevoren had geweten dat het zo goed werkte. Verder is de connectiviteit met de LG app voor je telefoon erg handig. Je kunt je touchscreen telefoon gebruiken als muis, maar er zijn diverse andere functies. Ik was bang dat je er een LG phone voor moest hebben, maar het werkt prima met mijn Samsung Galaxy SII. Toen ik op een gegeven moment een Youtube filmpje keek op mijn telefoon merkte ik opeens dat de tv aansprong en dat er fullscreen het betreffende Youtube filmpje werd afgespeeld. Zo zijn er meerdere verborgen features die ik tegenwoordig nog steeds gebruik. Het zijn niet per se gimmicks om die reden.

Het 2D omzetten naar 3D wordt door diverse reviewers op internet als iets cools gezien, en bovendien goed werkend. Ik vind dat niet. Het 3D effect is meestal wel juist, maar het is dermate matig dat het wat mij betreft geen meerwaarde heeft. Er zijn een handjevol 3D films de moeite waard om in 3D te kijken, maar het merendeel vind ik ook meer gimmick gehalte hebben dan van toegevoegde waarde. Het 3D effect van deze tv is overigens wel goed, als het juist wordt aangesproken. Zo bewijst bijvoorbeeld het gamen in 3D (geteste game is Uncharted 3 voor PS3).

Ik vind een review van Tweakers op het gebied van beeldkwaliteit en geluidskwaliteit meer zeggend omdat het professioneler wordt aangepakt en er bovendien veel vergelijkswaar wordt gebruikt. Ik zal hierin beknopt zijn.

Beeldkwaliteit
Voor een LCD LED televisie valt de zwartwaarde mij wat tegen. Ik heb betere tv's gezien van Samsung, maar het is niet storend. Soms vind ik ook het beeld wat te donker. Donkerder dan vergelijkbare tv's van Samsung van deze prijsklasse. Je kunt in de instellingen prutsen, maar vaak vind ik dan in lichte omgevingen het weer niet mooi, dus dan blijf je heen en weer gaan in je instellingen. Dus echt goed heb ik het nog niet gekregen, en compromissen zoeken betekent dat je van beide (licht en donker) niet het meest mooie krijgt. Dus ik kies ervoor om in lichte settings het mooi te hebben, en in donkere het maar ietwat aan de donkere kant te hebben. Ik vind de kleuren erg mooi en met name natuurgetrouw. Het is geen grote kleurenshow, maar het lijkt gewoon alsof je naar iets kijkt wat "echt" is. Ik denk dat dat ook de omschrijving van natuurgetrouw is, en dat is erg goed bij deze tv. Verder merk ik af en toe wat ghosting, maar omdat het me soms opvalt betekent dit in feite dat het niet consequent of vaak gebeurd. Acceptabel dus.

Geluidskwaliteit
Het geluid is vrij goed. Bij een flinke bass en een flink volume kan het soms wat vervormen, maar ik het dat recent pas bij een film (.mkv) gemerkt en daarvoor nog niet. Het kan ook goed met de betreffende film te maken hebben. Het geluid is simpelweg in orde, helemaal voor zo'n dunne tv waarbij ik had verwacht dat de bass erg tegen zou vallen. Dat is echter prima.

Tja, wat kun je anders zijn dan blij met een gewonnen tv? Ik moet echter zeggen dat ik na 4 5 maanden de tv te hebben gebruikt, ook gewoon echt tevreden kan zijn met deze tv. Het netwerk werkt geweldig zodat ik series en films gemakkelijk kan kijken. Iemand die met een laptopje bij je langskomt en op je netwerk inlogt, kan binnen een paar seconden in principe zijn films en series met de tv delen (het netwerk). Verder werkt de afstandsbediening geweldig en beeld/geluid en featureset is ook prima. Op het moment van schrijven is deze tv onder de 1000 euro te krijgen, en dat lijkt mij een erg goede prijs. Deze tv heeft door een aantal genoemde zaken, echt een meerwaarde t.o.v. andere merken. De beeldpurist zou wellicht een beter beeld voor dezelfde prijs elders kunnen krijgen, maar het totaalpakket van de tv heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Heb jij ook een LG 47LM760S Zwart?